2008.08.04 12:01 - Dimény H. Árpád
Ez a cikk 1 éve frissült utoljára
A cikkben szereplő adatok pontosságáért nem vállalunk felelősséget.
Szeretet, drog és buddhizmus
címkék: társadalom vallás
Nemrég személyesen találkozhattam a Gyémántút Buddhizmus vezető lámájával, a dán Ole Nydahllal, a tibeti buddhizmus európai meghonosítójával. Ole Nydahl feleségével, Hannahval együtt – aki tavaly áprilisban hunyt el – több mint 35 éve végzi a 16. Gyalwa Karmapa, a Buddhizmus Karma Kagyü iskolájának szellemi vezetője által rábízott feladatot: Buddha tanításainak népszerűsítését a nyugati világban. Az iskola első nyugati tanítványaiként a Nydahl házaspár több mint 500 meditációs központot alapított szerte a világon. A lámával folytatott beszélgetés nemcsak őszinte hangneme miatt marad örökre emlékezetes számomra: eddig még egyetlen alanyom sem ölelt meg az interjú végén.

Biztosan sokan kíváncsiak, milyen gyermekkor adatott meg Önnek.
Már két-három éves koromban, amikor Dániában éppen harcok dúltak, jelentkezett az a visszatérő álmom, amelyben kínai katonák ellen harcoltam, miközben vörös köpenyes férfiakat és nőket védelmeztem. Addig soha nem látott hegyekről álmodtam, s azokat később lefestettem, holott én Koppenhágától északra születtem, ahol ugyebár hegyeknek nyoma sincs. Amúgy igazi csirkefogók voltunk a testvéremmel együtt. A szomszédság rémeinek tekintettek, annyira vadócok voltunk, és persze mindig a fák hegyén jártunk. Gyerekkoromban sokat verekedtem. No nem kegyetlenségből, mert nem akartam senkit bántani, de erre legtöbbször már csak akkor jöttem rá, amikor az áldozataim szemében észrevettem a könnyeket. Túl sok energia lakozott bennem.
A tudatmódosítás forradalma
Soha nem titkolta a hippi-korszakban szerzett kábítószeres tapasztalatait. Nemcsak hasist csempészett, de minden akkor létező tudatmódosítót kipróbált. Milyen most visszatekinteni azokra az évekre?
A hippi generáció és a kábítószerezés egyet jelentett: a tudatmódosítás forradalmát éltük. Legtöbb fiatal elégedetlen volt a világgal, és így akart rajta változtatni. Nekem személy szerint kellemes emlékeim vannak: megtaláltam a pillanatnyi megoldást az agresszivitásomra, barátságosabb lettem, és az istenek között éreztem magam. Bob Dylant, Rolling Stonest hallgattunk, tablettákon és acid-zenén éltünk. Indiából és Közép-Keletről hasist és különböző növényeket hoztam be. Nem volt illegális, mert akkor még nem volt rá törvény, a rendőrség nem is tudta, hogy ilyen anyagok léteznek. Nyugodtan próbálgathattuk, nem kellett tartanunk semmitől. A kanabiszt 1961-ben minősítették kábítószernek, az LSD még később vált tiltottá.
Mégis mi volt az, ami ráébresztette arra, hogy nem ez a megoldás?
A barátaim, ismerőseim, akiknek kevesebb energiájuk volt, lassan bábokká váltak, kiégtek. Generációnk legfinomabb elméi vesztek el a drog miatt, egyszerűen megőrültek, aztán meghaltak. Akkor ébredtem rá, hogy nem ez a megoldás. Ha boldog vagy, akkor az elméd is boldog, ezt a kémiai szerek nem tudják pótolni. A drogok kihasználják az ember tudatalattiját, azt a hatalmat, ami előző életeink jó cselekedetei során felgyülemlett bennünk, s amiből dolgozni tudunk. Ezeket a belső tartalékokat elégeti, elpocsékolja, s akkor jönnek a rossz “utazások”, a komoly bajok.
Karmapa áttetszővé vált
Egy interjúban elismerte, hogy a kábítószer és a meditáció hasonlít egymáshoz. Megmagyarázná?
A tudatállapot, amibe betekintést adnak, azonos. Az agy feladata az, hogy megszűrje a benyomások özönét, ami a nap minden pillanatában éri. Kizárja, ami nem fontos a mindennapi túlélés számára. A Mescalin vagy az LSD kiiktatja ezeket a tiltófaktorokat, így az elméden minden keresztüláramlik. A droghasználat idejére a tudatalattiból előkerülhetnek az előző életbeli dolgok. Ennyiben hasonlít a meditációhoz. Kábítószerrel elérni ezt az állapotot olyan, mintha valaki pénzzel fűtene, míg meditálni a pénzből vett fával vagy gázzal.

16. Gyalwa Karmapa
Mikor ismerkedett meg a buddhizmussal?
1958-59-ben cserediákként tanultam Amerikában, és egy dolgozatot kellett írnom a déli buddhizmusról, ami Kínában, Vietnámban honos. Nem tetszett, túl ridegnek tűnt, kötöttnek, és a tanítások inkább arról szóltak, hogy mit nem szabad. A tibeti tanítókkal csak később ismerkedtem meg. 1969-ben a feleségemmel Nepálban voltunk nászúton, és ott találkoztunk első tanítónkkal Lopön Csecsu rinpocséval, valamint a 16. Karmapával, Tibet első tudatosan újjászülető lámájával. Ez volt egyébként a harmadik himalájai utunk. Csecsu rinpocse egy különleges buddhista szertartást tartott. Áttetszővé vált előttünk, láttuk a tapétát a háta mögött. Azt hittem, hipnózist gyakorol ránk, s egy gyufásdobozt tartottam elébe, hogy megzavarjam, s megbizonyosodjam, de a skatulya nem lett áttetsző, ő pedig továbbra is az maradt. Egy év múlva ismét találkoztunk a Karmapával, s ez volt a legmeggyőzőbb találkozásunk: a homlokunkra tette a kezét, és fölénk magasodott. Az égig ért és tündökölt.
Az anyagiak fölött
Hogyan változtatta meg életét a buddhizmus?
Hatékonyabb lettem minden téren, nincsenek többé eltékozolt energiáim, nem érzek gonoszságot, haragot, irigységet, féltékenységet, és sorolhatnám. Nem arra gondolok, hogy egy vagyok a testtel, hanem hogy van egy testem, aminek nem szabad rossz gazdája lennem, azt nem használhatom fel gonosz cselekedetekre.
Tanítómesterként miben tud segíteni az embereken?
A legtöbb esetben amit az emberekért tehetek az, hogy megmutatom nekik a lelki értékek felsőbbrendűségét a tárgyak, az anyagiak fölött. Nem az számít, hogy menynyire gyors az autód, vagy hogy aszfaltozott úton haladsz-e, csak azért, hogy öt perccel hamarább odaérj valahová, aztán amikor ott vagy, idegesen topogj. A buddhizmus arról szól, hogy megmutatja az elmében rejlő lehetőségeket, az utat, hogy mit kezdjünk az életünkkel.
Hogyan haljunk meg?
Ön a Phowa, a tudatos halál tanítója. Egészen pontosan mit fed ennek a tannak a neve?
Amikor meghalunk, az energia elhagyja a testünket. Van egy ősi tibeti tanítás, Buddhától származik, amit úgy neveznek: Phowa. Az energiát úgy kell elképzelni, mint egy tető alá rekedt madarat, ami hirtelen megtalálja a kijáratot. Kiszabadul. Létezik egy ötnapos meditációs gyakorlat, ami megnyitja az utat ennek a bent rekedt madárnak. Minderre azért van szükség, hogy tudatosságunk megőrzésével lépjünk át a halálba, mert ez a halhatatlanság, a lélek megszabadulásának vagy a megvilágosodásnak a kulcsa. A meditáció segít, hogy elkerüljük a halál pillanatában beálló tudatvesztést, lelki-szellemi “megtisztuláson” megyünk keresztül. Mindez végül kiszabadít minket a születés és halál körforgásából, azaz a karmikus körforgásból. Ezt a tudást eddig több tízezer embernek adtam át, és látom szemléletem beigazolódását: az emberek sokkal klasszabbak, sokkal többre képesek, mint azt az önmagukban kételkedők és a beszűkült életmódúak feltételezik. Egyes tibeti szerzetesek úgy tartják, hogy ennek a tudásnak az átadása megrövidíti az életet, de én 66 éves vagyok, és a minap még repülőgépből ugráltam ki.
Milyen viselkedés-kódexet kér követőitől a buddhizmus?
Azt tegyék, amivel a legtöbb jót tudják tenni a legtöbb embernek, őrizzék meg a szabadságukat, mert elsősorban arról szól Buddha tanítása. Meg kell szabadulni a félelmektől, mert az szab gátat mindennek. S ezt úgy tehetjük meg, hogy mindig jót kívánunk mindenkinek. Ha egy Mercedest látunk, akkor gondoljunk arra, bárcsak mindenkinek lenne ilyen, bárcsak minden ember boldog lenne. Ha így gondolkodunk, néhány éven belül minden félelmünk elpárolog. A mások iránti jóindulat és jókívánságok felaprítják azt.
Szegények milliói a világ gettóiban
Ön hogyan viszonyul a kor politikai és szociális problémáihoz?
A megoldás abban áll, hogy meg kellene fizetni a világ szegény családjait, hogy ne vállaljanak kettőnél több gyereket, s azokat segíteni az iskoláztatásban. Minőséget a mennyiség helyett, hogy az emberek nagyobb mozgásteret kapjanak. Sajnos, ez pont fordítva működik, sok család a szociális segély miatt vállal több gyereket. A Föld legnagyobb veszélye a túlnépesedés. Tudom, a katolikus egyház elszörnyülködik, amikor azt mondom, hogy ő is hibás a világ gettóiban felnövő sok millió gyermek nehéz sorsa miatt. Nekik viszont jól jön a sok gyerek, mert tíz szegény katolikus többet fizet az egyháznak, mint egy gazdag. Aztán ott van az iszlám vallás, amelynek viszont azért kell a sok gyerek, hogy több katonája legyen a szent háborúhoz.












Hozzászólások
Aug
Köszi!
Nagyon tetszett a riport, én is találkoztam Ole Nydhallal. Rendkjívüli pasas.... :-)
Szóval köszi, jó olvasni a szavait itt!
13:30
Aug
"A barátaim, ismerőseim, akiknek kevesebb energiájuk volt, lassan bábokká váltak, kiégtek. Generációnk legfinomabb elméi vesztek el a drog miatt, egyszerűen megőrültek, aztán meghaltak. Akkor ébredtem rá, hogy nem ez a megoldás. Ha boldog vagy, akkor az elméd is boldog, ezt a kémiai szerek nem tudják pótolni. A drogok kihasználják az ember tudatalattiját, azt a hatalmat, ami előző életeink jó cselekedetei során felgyülemlett bennünk, s amiből dolgozni tudunk. Ezeket a belső tartalékokat elégeti, elpocsékolja, s akkor jönnek a rossz “utazások”, a komoly bajok."
13:40
Aug
Eric Cartman pártján állok. Sosem volt suttyóbb kultúra a hippikénél. Gyáva drogos bujdosó hazaárulók voltak. Még jó, hogy már csak a múlt.
Miért éppen a Mercedes jelentené a boldogságot??
Nem adok neki igazat abban, hogy azért kéne fizetni a családokat, hogy ne vállaljanak gyereket, azért sem, hogy igen.. Miért kéne bárkit is fizetni a nemdolgozásért? Tulajdonképpen semmiért sem kéne fizetni olyanoknak, akik nem dolgoztak, nem adóztak előtte. Szegénységről meg gettóról meg segélyekről beszélni ahelyett, hogy a lustaságról és munkakerülésről beszélne. Miközben nekünk ugrik minden 100 forintunkból 49, hogy az olyanoknak fizessenek.
Szánalmas!
Durva, hogy van képe bármit is mondani bármelyik keresztény egyházra.
Fúj!
14:08
Aug
Úgy tűnik föl, mégis van remény. Az általam olvasott cikkek közül ez az első ezen az oldalon, amelyet magyarul írtak. Köszönöm.
14:13
Aug
cartman egy szóval nem beszélt hazaárulásról. ez jellegzetesen az itthoni jobboldal retorikája, úgyhogy ne csúsztassál. még a végén cartman-molinóval fognak vonulgatni a városszétverő véglények.
14:26
Aug
A Mercedes csak egy példa... nem kell sarkítani.
Megvannak a ma hippijei és a jövőben is lesznek,hogy milyen gyűjtőnéven az teljesen mindegy.
Minőség a mennyiség helyett... ez mennyire igaz!
14:40
Aug
szerinted a keresztények mindent korrektül csinàlnank??
14:44
Aug
ha Te úgy gondolod, hogy szívesebben öltél volna egy értelmetlen háborúban vietnámiakat, és az életedet adtad volna egy ilyen tolerancia nélküli országért, akkor megértem amit mondasz..de ha nem, akkor ne beszélj itt hazaárulásról! a hippik egyátalán nem bujdostak, kiálltak az elveik mellett, és hidd el köszönhetünk nekik sok olyan dolgot ami nélkülük nem is lenne! nem csak a zenére, zenei stílusokra gondolok, hanem pl. a Jose Silva-féle agykontrollra..és még sorolhatnám..de szerintem felesleges..a drogokkal kapcsolatban kicsit tényleg túllőttek a célon, ez kétségtelen, bár a kemény drogok elterjedéséhez(pl.:heroin) az vietnámi veteránoknak is köze van(kiket Te gondolom olyan nagyra tartasz)mert nem tudták feldolgozni a traumát,és fájdalmat amibe az országuk kényszerítette őket..!!
a másik..miért ne mondhatna bármit egy buddhista a kersztény vallásokról? észre kellene venni, hogy más nézetek is vannak a világon!
én keresztény vagyok, de szerintem nem a szertartások, és a templomba járás a fontos(én hívő vagyok, és itthon imádkozom), hanem a hit..az pedig minden vallásnál ugyanúgy megvan!
peace&love!
(a cikk érdekes volt, köszi)
17:56
Aug
Végre egy igazi amcsi hazafi.. hajj..
A sszintetikus drogok 99 százalékát háborúk során, háborús pénzekből fejlesztették, és terjesztették a hadsereg körében, egyenest az állmok által pénzelt laboratóriumokból. pl amfetaminszármazékok.
a mercedes képletes, és csak azért ezt mondta, mert a sok-sok buta ember így érti meg, ha a gazdagságot akarja képletesen kifejezni.
mi hatan vagyunk testvérek, és az apukám a mai napig 10-12 órát dolgozik, általában szabadnapok nélkül, és az anyukám is mindvégig dolgozott a családipótlék, és a gyereknevelés mellett. Mert ilyen is van.Te ostoba.
Nem az a lényeg, hogy fizetnek nekik, hanem hogy megállítsák a túlnépesedést, ami a te bőrödre is megy. Tudod, folyamatokban, összefüggésekben gondolkozni...
És ja, a keresztény egyház nyírta ki a legtöbb embert a szeretet nevében, valójában meg a pénzért. sajnos.
20:52
Aug
Teljesen igazad van a hittel kapcsolatban, és a templomba járással kapcsolatban is.
Én még azt sem tudom, milyen vallású vagyok/lennék, de tudom, hogy létezik egy olyan energia, ami fölöttünk áll.
Én hiszek.
20:55
Aug
sinell, te csak szeretnél olyan "ostoba" lenni, mint én. Bármikor, bárhol megmérkőznék veled szellemi párbajban, hogy kiderüljön, ki az olvasottabb, kinek jobb a problémamegoldó képessége, ki tud akár bármiféle egyszerű, gondolkodást igénylő játékban felülkerekedni a másikon. Utána sírhatsz a szégyentől, hogy egy ostoba bizonyította veled szembeni felsőbbrendű szellemi képességeit!
Malaga: Igazad van! Cartman nem hivatkozott arra, amire én. Nem fejeztem ki megfelelően magam. Vele értek egyet abban, hogy megvetem őket, de a saját véleményem miatt. Nem ugyanaz vezérel a hazaáruló szó használatához, mint ami az itteni jobboldalt. Engem az vezérel, hogy nem mentek harcolni a hazájukért, hanem elnézték, hogy más haljon helyettük a fronton, miközben füvezve nyávogtak.
donci: Nem gondolom, hogy mindent jól csináltak, de nem szeretem a velük szembeni megjegyzéseket, és az az én privát okom, hogy miért! Sokat köszönhetek nekik!
Whitetulip: Igen, én az életemet adtam volna, ha kell. És élvezettel harcoltam volna, amit a mai puhány, toleráns, elnőiesedett világban már nem lehet. Megálltam volna a helyem ott! Abban egyet értünk, hogy Amerika sokszor túllőtt a célon, nekem sem példaértékű ország. Annak ellenére kitartok a republikánusok politikai nézetei mellett, ha az ottani két "nagyot" kell figyelembe venni. Ezt viszont nem feltétlenül a háborúk miatt. Egyébként minden veteránt nagyra tartok, igen! Ezek a véres események jelentősen formálták a történelmet, és sokminden nem így lenne, ha nem történtek volna meg. Általánosságban írom ezt, nem pont arra a háborúra.
21:21
Aug
Azt még hozzátenném, hogy bár te biztosan nem vagy ostoba, de a személyeskedés mellett elfelejtetted figyelmesen olvasni, amit írtam. Idézlek: "mi hatan vagyunk testvérek, és az apukám a mai napig 10-12 órát dolgozik, általában szabadnapok nélkül, és az anyukám is mindvégig dolgozott a családipótlék, és a gyereknevelés mellett. Mert ilyen is van."
Nos, ezzel csak az a gond, hogy egy szóval sem írtam, hogy dolgozó emberek ne kapjanak, sőt. Az a véleményem, hogy bejelentett munkához kéne kötni. Aki adózik, az kapjon vissza, ha rászorul. Sajnálom a nehéz helyzeteteket, és megértem az indulatodat (a sértést nem).. Én sem voltam mindig jó helyzetben Gyerekként nem!! Tudom miről beszélsz!
22:02
Aug
nos, azt hiszem most visszakozol.
22:17
Aug
Ezt kétlem, de nem kenyerem az arc nélküli vitatkozás.
Az, amiket leírtál elég szélsőséges, és görcsös szemléletről árulkodik. Még ha nem is így gondolod, ez jön le.
Mint ahogy abból is, hogy akinek sok gyereke van, az ne kapjon pénzt, mert minek annak, aki nem dolgozik. Nem vettem magamra, egyszerűen csak felháborít ez a sztereotíp megnyilvánulás. Vagy azt odaírni, hogy "Tisztelet a kivételnek"...?
A kereszténységgel kapcsolatban meg szerintem tényleg nem kell ábrándokat kergetni, de ha tényleg művelt vagy, biztosan nem kétled ezt..
22:22
Aug
Nem visszakoztam. Tényleg nem írtam olyat, hogy akinek sok gyereke van, az ne kapjon. Arra utaltam, hogy ettől teljesen függetlenül az kapjon, aki megérdemli. Az én szememben a munkának van meg a becsülete.
Görcsös nem vagyok, elég stabil világot alakítottam ki magamnak fizikai és szellemi téren is. Nincs okom görcsösségre. Szélsőséges? Az viszont tényleg vagyok. De nem lehet egyetlen ismert szélsőséges gondolkodású csoportba beletenni. A saját szélsőséges véleményeimmel élek, és ez javíthatatlan, viszont nem rossz érzés. Vitatkozni pedig bármikor szeretek. Főleg ha puhány gondolkodású embereket találok. Amúgy még erőszakos is vagyok. :) Na csak szellemi szinten..
Tisztában vagyok a kereszténység sötét húzásaival, de személy szerint én a mai világban élve csak pozitívumot kaptam. Egyébként reformátusokra gondolok elsősorban. Így eleve haragszom, ha negatívan nyilvánulnak meg velük szemben. Szerintem több ember életére voltak pozitív hatással, mint negatívval.
22:35
Aug
persze, én is úgy gondolom, hogy hősök a veteránok, csak nekik is nagy szerepük volt a drogok elterjedésében..persze a hippiknek nagyobb ez nem kétség!
Te egy teljesen más értékrenddel rendelkező ember vagy mint én, minden esetre én látok a hippikben valamit, amit magam sem tudok magyarázni, nekem az a szabadság a példaértékű, amihez nekik volt bátorságuk, és az új dolgok felfedezésének öröme..
22:41
Aug
Ez oké is, csak a szabadság akkor elfogadható, ha mellette a kötelességektől sem riad vissza az ember, amikor annak van az ideje. Most gondolok például arra, hogy a nagy szabadság mellett előfordultak koldulások is. Nem igazán jellemzte őket a termelés. Ha valaki beilleszkedik a társadalomba, dolgozik, hasznos és tevékeny életet él, attól még lehet szabad. Még élvezheti is.
Egyébként nem járnék ide, ha hasonló értékrendű emberekkel lenne tele ez az oldal. Itt lehet kicsit vitázni is. :)
22:53
Aug
a koldusok "vidéki" kisvárosokból a Stripre érkezett fiatalok voltak, általában..nekem az önellátó kommunák legszimpatikusabbak..persze nem a Manson családra gondolok..(hippi műfajban elég tájékozott vagyok..:D)én is szeretek vitázni, de aztán a végén szeretek nyugodtam hangnemben közös nevezőre jutni..(nagyjából, már amennyire lehet..:) most szerintem azért sikerül..ez jó..)
23:11
Aug
http://www.globalsecurity.org/mi...
http://farm2.static.flickr.com/1...
http://voxpublica.no/wp-content/...
tetszik??? jó dolog a háború, igaz?
06:34
Aug
na ok.
08:15
Aug
Szerintem nem érti itt senki, vagy legalább is úgy tesz, hogy miről van szó. A szeretetről és a megbocsátásról. Arról, hogy NE ÁRTS másoknak, ami egyébként a keresztény tanításokkal azonos.... És nektek van képetek kiragadni három sort és azon acsarkodni... Nem tudhatjuk, mi hogyan viselkedtünk volna 20-30-40 évvel ezeett. Egy momentum az életből, lezárult szakasz. Szerintem egyik háborúban résztvevő katona sem hős, na de ez saját vélemény, köszi, ha nem kommentáljátok.. :-() Amerika a pénz miatt indít, illetve száll be háborúkba, nem emberségességből. Ha másként lenne, ott lennének Szudánban, Szomáliában és még sorolhatnám, csk véletlenül ott nincs semmilyen igazán értékes nyersanyag... Ez is vélemény, kéretik NEM kommentálni. Köszi
09:33
Aug
Szimpla háborús képek. Szépnek nyilván nem szép, de nem is szokatlan. A történelem része. Az ember amúgy sem választhatja meg a sorsát. Lehet, hogy aki ott gyorsan kap egy golyót és bevégzi, az ha békés korszakban élhette volna életét, később évekig szenvedett volna valami betegségtől, és úgy hal meg. Ezt nem lehet tudni.
Minden esetre a szememben az volt a korrekt ember, aki képviselte az országát, harcolt érte, nem pedig csöves hippiként vinnyogott a békéről.
10:07
Aug
Lehet, hogy intoleráns vagyok, de azt vallom, hogy mindent a maga helyén, idejében, stb.!
A távol-keleti vallási irányzatokat (pl. buddhizmus, Krishna-hívők) az európai-amerikai kultúrkörben "meghonosítani" próbálni szerintem hülyeség. A krishnás nők pl. színes szárikba öltöznek, saruban járnak, a férfiak leborotválják a hajukat és tógát hordanak, meg pénzt koldulnak, csengettyűkkel és cintányérokkal felvonulnak, stb., de ezek számomra mind csak külsőségek (bohóckodás). Rendkívül groteszk! :P
Annak, aki ezeket a filozófiákat belső meggyőződésből és nem divatból követi, bele kell születnie az adott kultúrkörbe. Mert ennek mélyebb gyökerei vannak. Szerintem.
21:54
Aug
"puhány, toleráns, elnőiesedett világban ".....mi vagy te?dzsiájdzsó???!!!..hahahhaha....hímsoviniszta......szánalmas
03:28
Aug
Az hogy egyetértek veled, az kommentálás...?
Na jó, tényleg igazad van.
Szép napot mindenkinek!
09:44
Aug
Lazíts! nem éri meg ennyire megsértődnöd! :)
13:34