wamp

WAMP holland dizájnerekkel

607

Februárban a Holland Nagykövetség és a Flamand Képviselet holland-flamand összművészeti fesztivált rendez Budapesten, ahol a dizájn program kialakításában a WAMP is alaposan kiveszi a részét. A három napos dizájn fesztivál programjában szerepelnek majd: holland bútor és tárgykiállítás, holland grafikai kiállítás, ismert holland designerekkel tartott előadások és workshopok, magyar tervezők divatbemutatója, wamp party. Ez a WAMP három napos lesz (február 22-24.), melyen tervek szerint hetvan magyar és húsz holland kiállító és árus vesz részt. Az esemény ideje alatt egy fotókiállítás is díszíti majd a Gödör falait.

Nem titkos, hogy a fesztivált hagyományteremtő céllal szervezik a WAMP-osok, évről-évre más országot szeretnének bemutatni.

A merész újító

5628

Az idén immár hetedik alkalommal, ünnepélyes gálaest keretében adták át az Ernst & Young „Entrepreneur Of The Year” - Az év üzletembere - díjait. „Az év üzletembere” Bodrogai Ferenc, a Forest Papír Kft. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója, a „Példakép” Tóth József Péter, a Lipóti Pékség tulajdonosa, ügyvezető igazgatója, a „Merész újító” Matheidesz Réka, a WAMP (Wasárnapi Művész Piac) alapítója, ügyvezető igazgatója, a „Jövő ígérete” Perger Péter, NetPincér.hu alapítója, ügyvezetője lett.

Matheidesz Réka a WAMP egyik alapítója, közgazdász végzettségű ügyvezetője, stratégiai vezetője. Szakmai tapasztalatát elsősorban EU finanszírozású nemzetközi projektek menedzselésében szerezte, de dolgozott a közigazgatásban Magyarország EU-csatlakozásának előkészítésén is. Diákévei alatt sokat élt külföldön, így nemcsak több nyelvet elsajátított (angolul, franciául, olaszul és portugálul felsőfokon beszél), hanem a nyugat-európai munkamorált, és az ott meghonosodott üzleti-civil együttműködési modelleket is megismerte, melyek Magyarországon még kevésbé működnek. Utazásai során egyre inkább érdekelni kezdte a művészet és a gazdaság szinergiáinak működése és működtetése, így 2006-ban designer társaival együtt megalapították a WAMP-ot. 

Nézegess WAMP-os divatképeket!

A WAMP létrehozásával egyrészt egy újfajta együttműködési modellt kívánt Magyarországon meghonosítani, amelynek a tervezők, gazdasági szereplők és a nagyközönség közötti összefogás az alapja ("Együtt erősebbek vagyunk, mint külön-külön"), és amely lehetőségeket teremt tehetséges tervezőknek a nemzetközi szintű érvényesülésre. A vállalkozás tükrözi Matheidesz Réka társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos elveit, miszerint hasznos minták és jó gyakorlatok átadásával lehet a legtöbbet lendíteni közösségek életén. Ugyanilyen fontosnak tartja, hogy a WAMP egy új, rendszeres minőségi eseménnyel gazdagítja Budapestet, amely nemcsak a fővárosiak számára teszi élhetőbbé a várost, de a turisták számára is vonzó esemény.

A WAMP a design népszerűsítésével, tervezők és termékeik ismertségének és piachoz jutásának elősegítésével kezdeményező szerepet vállalt abban, hogy megmutassa a designban rejlő művészeti, gazdasági és társadalmi lehetőségeket. A WAMP célja, hogy a designt közelebb hozza a nagyközönséghez, ugyanakkor kapcsolatot teremtsen a tervezői innováció és a gazdaság szereplői között. Jelenleg a WAMP 500 magyar tervezőtagot számlál, akik számára a vállalkozás designvásárokat szervez, képviseli őket nemzetközi kiállításokon és versenyeken, illetve menedzseli a tagokat, hogy nevüket megismerjék, termékeikkel sikeresek legyenek, vagy tudásukkal segítsék piaci megbízóik terveit.

Horgolt üveg

5767

Az ÖKO-Pannon és a WAMP vasárnapi kiállításán újrahasznosított üveghulladékból készült alkotásokat mutattak be, és kiosztották a legötletesebb pályaműveknek járó díjakat is. Az eseménnyel az üveghasznosítás fontosságára igyekeztek felhívni a figyelmet, melyben hazánk jelentősen elmarad az uniós átlagtól. A tervezők már teljesítették a kvótát, most a lakosságon a sor. Az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. és a WAMP Re-Üveg címmel tavaly ősszel hirdetett pályázatot designerek számára. A kiírók olyan alkotásokat vártak, melyek ötletesen, kreatívan mutatják be a hulladéküveg felhasználásának lehetőségeit. A különösen egyedi designmegoldások mellett az újszerűséget, a friss művészi látásmódot értékelték. Volt itt fényüveg, üvegtégla és horgolt üvegből készült térelválasztó is.

70% üveg, 100% kreativitás

A kétfordulós pályázat első körében csak látványterveket véleményezett a szakmai zsűri, majd a második körbe továbbjutott művészek másfél hónapot kaptak, hogy elkészítsék műveiket. A pályázat egyetlen kikötése az volt, hogy a tárgyak legalább hetven százalékban hulladéküvegből készüljenek. Egyéb műfaji korlátot nem támasztottak a kiírók, így a döntős pályaművek között volt CD tartó, csillár, „La’bor pohár” és virágtartó is.

Üvegcsomagolás újracsomagolva

Az Erzsébet téri Gödör Klubban tartott február 21-i eredményhirdetésen három egészen különleges alkotást jutalmazott a zsűri. A fődíjat Lehoczki Erzsébet munkája az Üveg-re fonal nyerte. A „horgolt üveg” nagyszerűsége sokoldalúságában rejlik: térelválasztónak, függönynek vagy éppen terítőnek is használható. A második helyezett Jagadics Barbara lett Glass brick, azaz üvegtégla című alkotásával, a harmadik díjat pedig Bihari Gabriella és Csák Tibor kapta az egyedi hangulatvilágítást adó Fényüvegért. Az ÖKO-Pannon pénzjutalommal díjazta az alkotókat. 

_SZT7905 by Noguchi Porter Novelli.

Egyedül nem megy

A kilenc döntős alkotást a nagyközönség is megtekinthette a WAMP-on, a Gödörben, hiszen a tárgyak éppen azért készültek, hogy felhívják a figyelmet az üveg újrahasznosítás fontosságára. Míg az Európai Unió országaiban a háztartási üveghulladék hasznosítási aránya 2008-ban hatvannégy százalék volt, addig itthon tavaly az üvegcsomagolásnak csupán huszonnyolc százaléka került szelektív gyűjtőkbe. Ahhoz, hogy megkezdjük az unióhoz való felzárkózást, idén harminckettő, 2012-ben már hatvan százalékra kell feltornásznunk ezt az arányt, amihez a lakosság aktív részvételére lesz szükség.

Szabadban a vásár

6033

Korábban nagy WAMP-rajongó voltam, és szorgalmasan látogattam a vásárokat minden hónapban. Lelkesedésem az elmúlt ősszel kezdett jelentősen csökkenni. Halálosan unni kezdtem, hogy olyan, mintha a magyar tervezők többsége makacsul ellenállna a divat lényegének, a változásnak. A volt budapesti fényfeliratok pólókon való visszaköszönése először nagyon is vicces, de harmadjára már merő unalom. Ahogy a leselejtezett legóból vagy kiégetős gyurmából készült ékszerek szintén. Elhiszem, hogy az ötletet meg kell fizetni, de azért az nem járja, hogy több ezer forintba kerül egy laminált papírlapból készült fülbevaló – a minőségről nem is beszélve. Persze, kell ez is, és a csecsemőnek minden vicc új, de lássuk be, a WAMP kinőtt már a gyerekcipőből.

A Balllon tervezőcsoport munkái

A szervezők is érezték, hogy itt az ideje a változásnak (változtatásnak). Az első szabadtéri vásár az évben amúgy is mindig nagyobb jelentőséggel bír számomra, de most az eddiginél jobban érdekel, milyen lesz a WAMP. Ezentúl ugyanis egy öt fős, külső szakmai zsűri is közreműködik azért, hogy a megjelenő tervezők színvonala egységes legyen – legalábbis ezt ígérik, én pedig jófej vagyok, és elhiszem nekik. A kiállítókat kreatív, üzleti és szakmai szempontok alapján László Krisztina, a Marie Claire főszerkesztője, Martinkó József dizájn- és építészeti szakújságíró, az Octogon online főszerkesztője, Püspök Balázs, a MOME Formatervező Tanszékének tanársegéde, Winkler Nóra, a Kultúrház műsorvezetője és Mosshammer Kinga a WAMP kreatív igazgatója választja ki. A mandátumuk fél évre szól, és ők azok, akik addig a Hónap Designere elismerést is kiosztják. Márciusban Abodi Dóra kapott kiemelt standot - erről a vásárról igazolt hiányzással voltam távol -, most pedig a Balllon tervezőcsoport öt alkotóját választották ki, név szerint Horváth Anikót, Karattur Katalint, Korényi Mariannt, Marosi Krisztinát és Sánta Esztert. A tervezők a WAMP-on kötöttek szorosabb ismeretséget egymással, és 2007 őszén álltak össze az egyik legkreatívabban együttműködő alkotócsoporttá. Munkájuk alapja, hogy bár más-más területen alkotnak, egységes kollekciót hoznak létre, így náluk az ember tényleg tetőtől-talpig felöltözhet, és a kiegészítőkön sem kell gondolkodnia.

Azt úgyis sejtitek már, hogy én ott leszek. Ki jön még?

A következő WAMP a Design Vásár időpontja: 2010. április 18., Erzsébet tér.

Budapest a pólómon

6138

Már érkezésemkor a pult mögött ül és rendezgeti a kávéscsészéket. Örömmel nyugtázza, hogy a szuper kávéfőző gép segítségével baristának is beállhatna, olyan kávét rittyent. Pedig már így is annyi minden egy személyben: két gyermeket nevelő anyuka, menedzser, bolttulajdonos, divattervező, grafikus. Ő Majoros Zita, aki nem mellesleg májusban a hónap dizájnere a WAMP-on.

- Épp itt volt az ideje, hogy én legyek az. Teljesen ki is voltam akadva, eddig miért nem én kaptam az elismerést – mondja Majoros Zita nevetve, miközben lefőzi a habos eszpresszót. – Amióta van saját kollekcióm, minden hónapban szerepelek a WAMP-on, már-már törzstagnak számítok. Tervezőgrafikusként is többször dolgoztam együtt a csapattal, és nagyon kedvelem őket. Ez is egy nagyon jó női vállalkozás. Szeretem a női vállalkozásokat és a vállalkozó nőket.

Még több kép a galériában

Mostanában elég sok kritika éri a havonta egyszer megrendezett művészpiacot…

Bár nem a fentiek miatt, de én mindig megvédtem őket. Lássuk be, Magyarországon ez az egyetlen olyan fórum, ahol a tervezők nemcsak egymással, hanem a vásárlókkal is találkozhatnak. Más fórum erre jelenleg ilyen rendszerességgel nem létezik. Azzal sem értek egyet, ha valaki a minőséget kritizálja. Magyarországon ez van, ezek a magyar tervezők, és magunkra vessünk, ha a minőséget éri kritika. Nekem egyedül akkor voltak gondjaim, amikor - elsősorban karácsony környékén – megjelentek a dizájnerboltok standjai is a piacon, akik elkezdték árulni a külföldön gyártott termékeket. Ennek szerintem nincs helye a WAMP-on. Mi is árulunk édes thaiföldi dizájnképeslapokat a boltban, de eszem ágában nincs egy magyar művészpiacra kivinni őket.

Szakmai életedben jelenleg a Printa nevű műhely és bolt működtetése áll az első helyen, amit Martins Claudiával közösen találtatok ki. Vele hogyan találkoztál?

Claudia fotós, és egyszerre vártuk a gyerekeinket, együtt jártunk terhesgondozásra, és később tartottuk a kapcsolatot. Ő is nagyon szeretett volna csinálni valamit, és a személyemben megtalálta azt, aki bele mert vágni egy ilyen jellegű vállalkozásba. Mivel hasonlóak az elképzeléseink, jól tudunk együttdolgozni.

Aki még nem járt itt, annak mit érdemes tudnia erről a kávézót galériával, dizájnbolttal és szitaműhellyel ötvöző helyről?

Már korábban is rengeteg ötletem volt: szerettem volna egy galériát, szerettem volna olyan helyet, ahova eseményeket tudok szervezni, szerettem volna saját szitastúdiót, ahol nem kell azon vitatkozni a szitázókkal, hogy 5 vagy 50 pólót nyomunk. A korábbi üzlet ezek megvalósítására nem volt alkalmas, ezért született meg a Printa, ahol az előbb felsorolt igények egy helyen valósulhatnak meg. Külföldön jó ideje működnek hasonló helyek, de a helyzet ott sem egyszerű. Berlinben körülbelül 6-7 éve lett igazán divat ilyenfajta üzletet működtetni, de ma már annyira telített például a szitanyomással készült dizájner pólók piaca, hogy jó néhányan kénytelenek újraértelmezni az alapkoncepciót.

Az alapkoncepció nálatok mi volt?

Bár a flexibilis tér sok mindent lehetővé tesz, és az ötleteink száma végtelen, a Printa létezése két alapgondolaton nyugszik. Az egyik a szitagrafika, ami papíron és ruhán jelenik meg. Ehhez kapcsolódik az itt található, nyitott szitaműhely, amelyet művészek kibérelhetnek, kis szériában gyárthatnak saját kollekciókat, ezeket kiállíthatják a galériában, de szitázó tanfolyamokat is szervezünk. A másik irányelv volt, hogy olyan kreatív termékeket árusítsunk, amelyek kis, művészeti kollekcióban léteznek. Szívügyünk az ökovonal – textilszatyor vagy biopamutból készült póló -, de vannak olyan termékeink is, amelyek egyszerűen csak újrahasznosíthatók.

Az egyik kedvenc dizájnboltom a Bolt, illetve már csak volt. Mi lett vele?

Úgy terveztem, hogy megtartom azt is, de egyszerűen annyi költségünk volt az új hely megnyitásakor, hogy nem ment. Az én Bolt kollekcióm továbbra is megmarad, de elsősorban nálunk lesz kapható. Az egykori Bolt pedig új néven és új tervezőkkel fog működni a jövőben – ezzel megjelenik egy új márka is a piacon.

Mindkét hely a hetedik kerület markáns dizájnpontja. Miért ragaszkodsz ennyire ehhez a kerülethez?

Újvidékről költöztem 11 éve Budapestre, és valahogy azonnal a hetedik kerületben kötöttem ki. Nagyon a szívemhez nőtt. Ezt a kerületet tartom a leghangulatosabbnak, a legdinamikusabban fejlődőnek. Nagyon sok minden történik, ami művészként is inspirál. Ebből kifolyólag rengeteg ötletem van, és szeretnék a jövőben még többet foglalkozni a saját kollekciómmal , és azt kiegészíteni gyerek és férfi cuccokkal.