videó

Madonnától a horrorig

6613

A világért sem szeretnék fotelben nosztalgiázó keserű öregembernek tűnni, de lassan lezárul egy korszak a popzenében, pontosabban elkezdődik egy új. A videoklipekről van szó, a 3-4 perces, MTV-kompatibilis, rosszabb esetben illusztratív és reklámszagú, jobb esetben művészi alkotásokról, amelyek nem csak sztárokat és sikersztorikat gyártottak, hanem útjára indítottak egy csomó azóta befutott rendezőt, akik képesek voltak ilyen szűk időbeli keretben kreatívan gondolkodni, és hozzáadni valamit ahhoz a százéves katyvaszhoz, amit mozgóképnek hívunk.

olvass tovább

Nikolett befutó lehet

6752

A Schwarzkopf Elite Model Look 2010 nyertesének alig másfél hete új korszak kezdődött az életében. Hajdú Nikolett alig 14 évesen utasította maga mögé a többi döntős lányt és vehette át a fődíjat. A sanghaji világdöntőn a nemzetközi szakmai közönség érdeklődését is felkeltheti, alátámasztva ezzel a magyar modellek jó hírét.

A magyar döntőt hazánk egyik legismertebb, nemzetközi szinten is jegyzett modellje, Ebergényi Réka is figyelemmel kísérte. A Sopronból indult, klasszikus szépségű  lánnyal találkozhattunk már a legnevesebb külföldi divatmagazinok címlapjain, de adta már nevét Lancome, Armani, Rolex és Cartier kampányokhoz is. Rékának karrierje során az is megadatott, ami csak oly keveseknek: a Victoria's Secret show-jában, Gisele Bündchen vagy Karolina Kurkova társaságában mutathatott be szexi és extravagáns fehérneműket a New York-i kifutókon.

olvass tovább

Kapcsolj ki egy évre!

6926

A legtöbbünk számára elképzelhetetlen luxust jelent, de egy amerikai designcég vezetője bevezette: hétévente szabadságra küldi alkalmazottait és saját magát - egy teljes évre. Stefan Sagmeister - akinek többek között nagyon híres lemezborítókat köszönhetünk - kitalált mindent, a nyugdíj első öt évét szeletelte fel és hozta előbbre, hogy a kreatívok pihenjenek, inspirálódjanak egzotikus helyeken, és ezáltal tovább maradjanak munkaképesek. Az erről szóló előadása többeket megihletett, például a seattle-i, videóban és fotóban utazó Thinklab csapatát is, akik fogták magukat és körbeutazták Közép-Amerikát, Európa híres helyeit és Új-Zélandot. Hogy mit láttak, arról készítettek egy elképesztően inspiráló kisfilmet, Max Richter gyönyörű zenéjére vágva. Vigyázat, aki megnézi, az leküzdhetetlen vágyat érez majd arra, hogy azonnal elutazzon. Mi szóltunk.

Gyorsulj fel a százszorosára!

7667

Mindenki látta a Koyaanisqatsi című filmet? Na jó, kérdezek könnyebbet: mindenki látta a Világok arca – Baraka című filmet? Az előbbi közvetlen utódjáról van szó, ismertebbé is vált, azonban mindkettő kultikus, történet nélküli, „csak” képekből és zenéből építkező műalkotás. Ha valaki nem látta őket, nézze meg, aki pedig látta, az nyilván emlékszik az úgynevezett timelapse betétekre. A szót röviden lehetetlen magyarra fordítani, nagyjából annyit tesz: állóképekből összeszőtt szekvencia, amelyen a valódihoz képest tíz-húszszorosára, vagy akár százszorosára gyorsított sebességgel láthatjuk a történéseket.

A legnépszerűbb alkalmazási terület a csillagjárások és az időjárás változásának a fényképezése, illetve a városok lüktető életének, változó fényeinek megörökítése. A végeredmény általában rendkívül látványos: követhetetlenül gyors, fénycsíkot maga után húzó, egy-egy pillanatra türelmetlenül megtorpanó forgalom, apró, hangyaként futkosó, rajzó embertömeg, szóval a hatás inkább elidegenítő, mint vonzó. Ettől függetlenül imádják, a technika az amatőrök örök kedvence, persze a profik sem vetik meg, reklám- és mozifilmek, tévésorozatok vágóképeiként előszeretettel használják.

Könnyű persze belecsúszni a hatásvadászatba: a látvány önmagában elviszi ezen videókat a hátán, rafináltan kell fényképezni és szerkeszteni, hogy mondjanak is valamit, ne csak mutassanak. A kivitelezéshez fegyelem kell és rengeteg rutin: pontosan azonos időközönként, azonos beállításokkal kell képeket készíteni, gyakran fél napokon át, miközben a körülmények és a fényviszonyok folyamatosan változnak. Külön művészet, hogy észrevétlenül idomítsuk a gépet a nappal és az éjszaka közti átmenethez. Ahhoz pedig rendkívül érzékeny és drága felszerelés kell, hogy a kamera még mozogjon is eközben, akár a saját tengelye körül, akár helyét változtatva. Apró, precíz fázisokban kell irányítani, hogy a többszörösére gyorsított felvételen folyamatos és ne túl gyors legyen a mozgás. Sokan megbolondítják a felvételt még úgynevezett tilt/shift lencsékkel is – ezzel szelektíven el lehet mosni a kép bizonyos (például alsó-felső) részeit, amely például arra jó, hogy makettszerű hatást érjenek el.

A mozgalom természetesen nem kímélte meg Budapestet sem. A fent már embedelt, Astoriához közeli képsor után (amely a Tűzvonalban című sorozat kedvéért készült) érdemes megnézni Dancsó Péter amatőr filmes videóját, amely simán felülmúlja a legtöbb, fővárosról szóló imázsfilmet, ráadásul középkategóriás eszközökkel készült. A timelapse vizuális erejéről is sokat elmond, hogy az időkép honlap működtetői a webkamerák egypercenként elkészített képeit mindennap összefűzik és videóként ingyenesen letölthetővé teszik. Még ezek a technikailag esetlen, két és fél perces mozik is végtelenül szórakoztatóak.

Lehet, hogy a timelapse videók művészileg zsákutcának számítanak, hiszen a látványos illusztráláson kívül nem alkalmasak sok mindenre. Mégsem lehet azt mondani, hogy nincs létjogosultságuk: egyszerűen annyira jó őket nézni, hogy a jobban sikerült daraboknak gyakorlatilag terápiás hatásuk van. Tökéletesen kitöltik például az irodai munkába iktatott szüneteket. Ne tagadja meg őket magától senki.

Magyar rendezőt Moby alá!

7833

Az internetes közösség kreatív videósait igyekszik felkarolni Moby, mégpedig egy pályázattal. A Saatchi & Saatchi reklámügynökséggel közösen, a Vimeo megosztóoldalon kiírt Hello, Future nevű megmérettetésen három szabadon választható dalhoz vár egy-egy klipet a jelentkezőktől, természetesen új albuma, a Destroyed ürügyén. Az esélyesek közt magyar is van, azaz Magyar is van: Magyar Gábor profi és meggyőző képi világú klipje jelenleg a negyedik a rangsorban. Az antiutópisztikus anti-lovestory története egyszerű, de nyomasztó, az 1984 és a Brazil világát hozza össze Wong Kar Wai álomszerű stílusával. A nevek meggyőzőek: Monhor Viktória főszereplő komoly áldozatot vállal a klipért, a ruha Mojzes Dóra műve. Nem csoda: Magyar Gábor a Modellonline.hu tulajdonosa. A zsűri profi, közönségszavazás nincs, a lájk nem ér, de azért csak terjesszük büszkén. A nyertes videót  egyébként bemutatják a Cannes-i Fesztivál vonatkozó szekciójában, a csapat pedig számíthat egy komoly megbízásra is a Saatchinál. Magyar Gábor filmjéért katt ide!