vegetáriánus

Jót, jó áron, jó minőségben

2818

Sokszor utaltunk már rá, hogy szerkesztőségünk közelében sajnos elég szűkösek az étkezési lehetőségek. A gyártelepen van ugyan két büfé, de azok menüjét inkább hagyjuk, szót sem érdemelnek. Ezen kívül ott a maffiózó étterem, ahol ugyan jól főznek és menü is van, de nem mindig van kedve az embernek kicammogni odáig, és arra a karakteres miliőre sem mindig vágyik. Aztán pedig ott a nehezítő tényező, hogy az év nagyobbik részében mellőzöm a húsfogyasztást, s bár nem vagyok teljesen vega, többnyire nem kívánom az állati cuccokat.

A netes rendelés tapasztalataink szerint sem anyagilag, sem minőségben nem egészen azt nyújtja, amit szeretnénk, így ezt régóta hanyagoljuk, s mivel sajnos ebben a városrészben limitáltak az elérhető szállítók, a pizza meg elég monoton egy idő után, elég nagy bajban vagyunk nap mint nap. És ekkor lépett be az életembe a Vegafutár, ami szűk két hét alatt annyira levett a lábamról, hogy közhírré kell tennem.

Első nap félve nyitottam ki a dobozkát, mert sikerült már párszor befürödni a vegabio vonallal, de pár falat után vigyorogni kezdtem. Finoooooooooom. A kínálat elég széles, mindennap két leves, öt főétel, két édesség, egy saláta és egy vegyes csemegeízelítő szerepel a kínálatban. Eddig még nem volt olyan, hogy ne tudtam volna kedvemrevalót választani, legyen az indiai konyha, tejtermékmentes étel vagy éppen bio-organikus menü, aminek alapanyagai a krisnások ültetvényeiről érkeznek.

Az ár több mint elfogadható, a levesek 350 forintba kerülnek, a főételek 490-680 forint között mozognak, az édesség 360, a biomenü pedig 1350. Mikor az imént három napi rendelésemet adtam le, 2500 forintot számolt össze a rendszer, és ez az eddigi legolcsóbb verzió, akárhogy is nézem, főleg, hogy kellemesen jóllakom minden nap, sőt, van, hogy még mással is meg tudom osztani.

Annál beszédesebb pozitív kritikát pedig nem tudok mondani egy vegetáriánus kosztról, hogy lelkes húsevő kollégáim is elismerően nyilatkoztak az első gyanakvó pillantásokat követő kóstolópróba után. Jók az ízek, az állagok, megfelelőek az adagok, és nem vagyok nagy édességevő, de a kókuszos tönkölydarás, tejmentes puding a többiek mellett engem is levett a lábamról. Az ebédet mindennap reggel kilenc óra körül szállítják ki, így korán megéhezők is bátran választhatják. Nem tudok többet mondani, egyétek, vegyétek. A műanyag dobozokat pedig szelektíven gyűjtsétek!

Dalban mondják el

3183

Avokádót már lassan minden zöldségesnél lehet kapni, hát ebből érdemes beszerezni néhányat. Ha rögtön meg akarod csinálni, akkor puhákat vegyél, de ne olyat, ami foltos, mert annak a húsa lehet, hogy rossz. Ha nem kapsz puhát, akkor a kemény avokádókat várakoztasd, úgy egy hétig, mielőtt elkészíted. Ne tedd hűtőbe, jó helyen van a gyümölcsöskosárban is! Megsürgetheted a folyamatot, amennyiben papír zacsiban tárolod, így három nap alatt megpuhul. Na, jó, puha avokádó van - két darab-, akkor kelleni fog még: egy kis fej lila hagyma, két gerezd fokhagyma, egy chili vagy jalapeno paprika, egy lime, egy deci tejszín - én tejföllel szoktam szentségteleníteni. Így csináld: vágd félbe az avokádókat, szedd ki a magját - ezt elültetheted, néha lesz belőle növény -, a húsát kapard ki egy kanállal... De tudod, mit, inkább nézd meg videón!


Diéta klímaváltozás ellen

3548

A kereskedelmi célú állatartás, azaz a húsipar kiszolgálása több üvegházhatású gázt termel mint a világ össze autója és teherautója együtt. Ez tény, többek között az ENSZ is kimondta. Éppen ezért mind többen hajtogatják, hogy a vegetáriánus életmódra való váltással az ember többet tesz a klímaváltozás ellen, mint azzal, ha hibrid autóra vált vagy éppen bringára ül. (Most a vegák fellélegeznek, az autósoknak meg szolgáltattunk egy jó okot, hogy miért mentegessék a fölösleges pöfögést.) A számszerűsített tények a következők: egy átlag húsevő naponta 14 800 liter vizet használ el, míg egy vegetáriánus mindössze 1100-at. Miközben a világ nagy része vízhiánnyal küzd, és ez egyre rosszabb lesz, a vízkészletünk legnagyobb hányadát az állattartásra fordítjuk, a járulékos szennyezésekről nem is beszélve. A vegetáriánus étkezéssel, különösen pedig a vegán étkezéssel annyi vizet takarítunk meg egy év alatt, mintha tizenkét hónapig nem zuhanyoznánk. Ez olyan életmódbeli változtatás tehát, ami a lehető leghatékonyabban csökkenti energiafelhasználásunkat, és mellette még egészséges is. Persze ez utóbbit mindenki vitatja, aki még nem próbált ki hosszabb húsmentes periódust.

Ezeket a felismeréseket mindazonáltal egyre többen magukévá teszik, és a kegyetlen állatartás, az állatkínzás elleni tiltakozás mellett a vega táplálkozás okai között most már az ökológiai lábnyom csökkentése is megjelent. Persze vannak egyszerűen olyanok is, akik nem szeretik a húst. Egyre több híres személyiség vállalja fel, hogy ő egyszer s mindenkorra befejezte a húsevést, s egyre többen ezen új ok miatt teszik ezt, ilyen például Pamela Anderson vagy éppen Leonardo di Caprio. És vannak sokan, akik hangosan harcolnak mindezért, például Al Gore. A majdnem amerikai elnökről jól tudjuk, hogy elkötelezett híve a globális felmelegedés elleni küzdelemnek, és az azzal kapcsolatos felvilágosításnak. Bizonyára a Kellemetlen igazság című, kissé száraz, ám annál riasztóbb filmjét is sokan láttátok.

Mr. Gore bezsebelt egy Nobel-díjat is ezen munkásságáért, most pedig vegetáriánus ételmárkát hozott létre, amivel azt üzeni, a széndioxid kibocsátásunkat érdemben valóban nehéz csökkenteni, de a hús letételével hatalmasat lépünk előre, csökkentsük hát hús-lábynomunkat. A termékek bevételét a klímaváltozás elleni küzdelemre fordítják. Ez mind szép eddig, csak éppen ő az, aki nem mutatja ezt a követemdő példát. Pontosan ezért a PETA és számos újságíró is támadni kezdte Ak Gore-t, kérdőre vonván álszent magatartását. Ha olyan jó módszer ez, és ha ennyire pártolja a húsmentességet, vajon ő maga miért nem követi saját tanácsait? És miért nem ad az embereknek kézzelfogható alternatívát és valóban jó tanácsokat?



olvass tovább

Jó egészséget!

4153

Van egy életfeladata minden embernek. Az, hogy egészséges legyen. Nekem vallásom és filozófiám, hogy ez elérhető, csak oda kell figyelnünk magunkra. Az, hogy ezt megvalósítsátok, a megoldás a saját kezetekben van. A betegség nem szükségszerű, az egészség a természetes állapotunk.

Az egészség

Jobb, ha tudjátok, hogy az ember természetes élettartama mintegy 120 év. Miért kezdünk el korán betegeskedni és hogy miért halunk meg sokkal előbb? A különféle betegségek és az idő előtti öregedés döntő kiváltó okai a következőek: a  test túlzott elsavasodása, az oxidációs stressz a szabad gyökök miatt, a túlsúly, az emésztés fokozatos romlása, a belső környezetszennyezés, mind fizikai, mind pszichikai értelemben, és meglepő módon az életöröm hiánya.

A lassú öngyilkosság

Dohányzás: Amikor egyetlenegyszer beleszívunk a cigarettába, százezer szabad gyök keletkezik. Ezek az agresszív oxigénmolekulák tolvajok. A külső atomhéjukon egy elektronnal kevesebb van, ezért valahonnan ellopják a hiányzó elektront.  Így indul ki egészségtelen láncreakció egyetlen szabad gyökből.
Túlsúly: Egyértelműen és megcáfolhatatlanul bizonyított tény, hogy a kalóriacsökkentés meghosszabbítja az életet. Az elfogyasztott ételnek általában csak az egyharmadára van szükségünk. Igen gyakran csak azért eszünk, meg megszoktuk, mert frusztráltak, elégedetlenek vagyunk. Minden alkalommal, ha lemondunk a szükségtelen étkezésről, életidőt kapunk. Túl kevés mozgás: A legtöbb ember manapság életfogytiglan ül, pedig nem is ítélték arra. Elég lenne napi fél óra mozgás. Bosszankodás, negatív gondolkodás: Attól, hogy mérgelődsz az, ami miatt mérgelődsz, teljesen változatlan marad. Más szóval: a dühnek nincsen a valóságot megváltoztató hatása. Alakíts ki pozitív énképet! Tápanyaghiány: Célirányos táplálék kiegészítésre van szükség! Manapság még mindig sokan azt mondják, hogy aki egészségesen táplálkozik, mindent megkap, amire szüksége van. Ez nem igaz. Néhány száz évvel ezelőtt ez még valóban így volt, mivel akkoriban az élelem még természetes, manipulálatlan volt, igazi „élelmi szer”.  Mostanában azonban a növényeket különféle szerekkel kezelik, az esőben lecsapódó káros anyagok is hátrányosan befolyásolják a növények vitaminkészletét. A napsütés, az ózonréteg károsodása miatt olyan erős, hogy a növények úgy tudnak csak védekezni ellene, hogy saját vitaminjaikat felhasználják. Túlsavasodás: A sav-bázis egyensúly az egészség alapköve, és minden gyógyulás előfeltétele. Savanyú talajon semmi sem tud nőni. A testünk savakat termel, viszont bázisokat nem tud előállítani, ezért ezeket folyamatosan pótolni kell. Ezt komolyan kell venni! A savmentesítés csak az első lépés, ugyanilyen fontos az ásványi anyagok pótlása is. Hagyd el, ami árt és tegyed azt, ami erősít!

Az egészség hét oszlopa

Táplálékod legyen természetes! A friss, élő, természetes táplálék hiánya az egyik fő oka az egészség hanyatlásának és az idő előtti öregedésnek. A test öngyógyító és öntisztító szervezet, amely képes egészséges maradni, ha segítünk neki ebben. Az embereknek csak három százaléka hal meg időskori végelgyengülésben, a többi kilencvenhét százalék a helytelen életmódba hal bele és igen gyakran a késsel-villával elkövetett öngyilkosságba. Továbbá, hogy nem figyelnek a testük üzeneteire. Az ősember elsősorban gyümölcsön élt és természetes minden élelmet nyersen és feldolgozatlanul fogyasztott. Ha egyáltalán ettek húst az emberek, akkor csak ínséges időkben. Egészen a XX. század elejéig jelentéktelen volt az eltérés ettől a természetes táplálkozástól. Európában egyszerűen mindenki egyszerre túl-, alul- és helytelenül táplált. Túl sokat eszünk a helytelenből, a kalóriából, amelyre fizikai erőfeszítés híján nincs is szükségünk és túl keveset fogyasztunk a helyesből, vagyis vitaminokból, ásványi anyagokból, enzimekből. És amit megeszünk, az mind feldolgozott, tartósított, ezáltal nem természetes és főleg nem friss élelmiszer.



olvass tovább

Mit egyek?

4426

Néhány hónapja nem eszem húst. Na, ez nem valami elhatározás, arra nézve, hogy én mostantól vegetáriánus leszek, nem szó sincs erről. Egyszerűen nem kívánom a húst, és vagyok olyan szerencsés, hogy megengedhetem magamnak, hogy válogassak.

Eleinte azt hittem, hogy a tésztán és a zöldségeken kívül semmi nem lesz az étlapomon, folyamatosan salátákat fogok enni. Ez így is volt egy darabig, amíg azt nem éreztem, hogy kezdek mekegni és elkecskésedek. Mivel padtársam, Zsófi régóta hús nélkül táplálkozik, sokszor hagyatkozom rá, azzal kapcsolatban mit egyek. Egy ilyen alkalommal ismerkedtem meg a Humusz bár padlizsánsalátájával, ami rögtön levett a lábamról. Miután megettem tudtam, hogy egy héten keresztül mindennap tudnám ezt enni, ami cseppet sem lenne költséghatékony. Le kellett vadásznom egy autentikus receptet.

 A trutyiban érezhető volt a hagyma, fokhagyma, paradicsom és természetesen padlizsán is. A paradicsomos padlizsánsaláta állaga, arra engedett következtetni, a benne található zöldségparádé sült, esetleg főzött. Elkezdtem kutakodni, míg egy kis segítséggel, egy nemzetközi szájton, izraeli kommentekkel megleltem az autentikus paradicsomos padlizsánsali receptet. 

Kell hozzá: padlizsán, paradicsom, vöröshagyma, fokhagyma, kápia paprika, füstölt (???), őrölt csemegepaprika, só, bors. Nos, a füstölt darált paprikán kívül mindent be tudtam szerezni, már csak az elkészítés volt hátra. A padlizsánt ujjnyi szeletekre kell vágni, héjastól - az izraeli srác által írt kommentben olvastam, hogy vétek leszedni -, és le kell sózni. Szeretném felhívni a figyelmet, hogy ez talán a legfontosabb momentum az étel elkészítését illetően. Először is azért sózzuk le a padlizsánt, hogy az a furcsa, kesernyés íz kijöjjön a levével együtt, másodszor pedig azért, hogy később egyáltalán ne kelljen (konkrétan TILOS) sózni az ételt. Na, én az utóbbi momentumról elfeledkeztem, és bőszen sóztam, később is. (Nyugi, még az elsózott ételt is lehet korrigálni.) 



olvass tovább