tudás

Megleckéztetnek

4376

Az alantas nyári munkákat már kiveséztük, amik nem kötelezők, azaz opcionálisan választjuk őket vagy a körülmények kényszerítenek rá, hogy elvégezzük azokat. Nos, a nyári tanulással is ez a helyzet. Vagy muszáj vagy saját érdekünkben tesszük, mert rájöttünk, amit évek óta próbálnak belénk verni: "Kislányom, amit megtanulsz, senki nem veheti el tőled!" Annak, hogy a nyári szünidőnket részben tanulással töltjük, számtalan oka lehet. Eleinte - mondjuk általános isi alatt - muszájból nyomjuk. Kötelező olvasmányokat adnak fel a tanárok, amelyeket magunkévá teszünk, hiszen olvasmánynaplót kell írni belőlük. Aztán van, amikor bukfencezünk év végén, és pótvizsgára készülünk, ez akár még huszonévesen is előfordul egy-egy rosszul sikerült vizsgaidőszakot követően. Vannak, akiket a szüleik presszionálnak a nyári tanulásra, úgy hogy nyelvi táborokba íratják be őket. Léteznek még a nyári egyetemek, nyelvi utak és sorolhatnám, lássuk mit, hogyan és miért?

Olvasónapló

Kőszívű ember fiai, Egri csillagok, Tüskevár, Légy jó mindhalálig... Mindannyian emlékszünk az első kötelező olvasmányokra, a nyaranta végigszenvedett könyvekre, majd a sok-sok oldalon keresztül megírt - lemásolt - olvasónaplókra. Apám nagyon szerette az Egri csillagokat, nekem kislányként kevésbé mámorította el az agyamat. Hasonlóan éreztem Fekete regényeivel, vagy épp a koromhoz egyáltalán nem passzoló kötelező olvasmányokkal. Természetesen mindegyiken átrágtam magam, vért izzadva megírtam az olvasónaplókat, amelyek akkoriban nem ám négy-öt oldalból álltak, egy teljes A/4-es vonalas füzetet tele kellett írnunk - gyöngybetűkkel. Szerencsémre a padlás őrizte még apám és eminens testvérhúga húsz évvel korábbi munkáit, így sokat meríthettem belőlük.

Memoriterek

Tanáraink másik kedvenc célja volt, hogy minél több verset bemagoltassanak a diákokkal. Amikor vakációra mentünk, még lazán tekintettünk az olyan feladatokra, hogy "Megtanulni kívülről Arany János Ágnes asszony balladáját", egyáltalán nem rettentett el a szöveggyűjteményben, Petőfi János vitéze mellett a jegyzet: "kívülről". Aztán a szünidő utolsó hetében volt idegeskedés, turbóban memorizálás, amikor még „Tüzesen süt le a nyári nap sugára”, szentségeltem, hogy "Oh! irgalom atyja, ne hagyj el." Jellemzően az utolsó hétig nem is foglalkoztam a nyári szünetre kiadott házi feladatokkal, hiszen azért volt az a két és fél hónap, hogy pihenjek! Persze utólag értem én, hogy mozgásban kellett tartani az agyunkat, de nem lehetett volna valami élvezetesebb módját találni ennek? Ma már remélem nem így működik. Kívánom az összes középiskolásnak, hogy a zöld matek feladatgyűjteményt se kelljen rongyosra lapozgatnia nyáron! 

Bukás

Volt néhány osztálytársam, akik már általánosban bukdácsoltak, nyáron pótvizsgára készültek. El sem tudtam képzelni, milyen érzés lehet. Bevallom, kicsit le is néztem azokat a diáktársaimat, akik ilyen rosszul teljesítettek, egy cseppet sem sajnáltam őket, hogy az év közbeni mulasztásukat nyáron kellett bepótolniuk. Aztán megkaptam a leckét én is. Második gimnazista voltam erős négyes átlaggal (4,5 volt pontosan), amikor is G. Hajnalka, egyetemről újonnan kikerült matektanár, úgy gondolta, hogy egy egész hét tizedes matek teljesítményem ellenére megránt. Év végén! Úgy, hogy mellette csak jeles osztályzataim voltak minden tárgyból, kivéve tesi, fizika és kémia, mert ezekből négyes voltam. Megbuktam. Nincs apelláta, akkor most korrepetálás, nyári munka, hogy legyen pénz a korrepetitorra, és tanulás. Ebből állt a nyaram. Utáltam! Viszont nagyon sokat tanultam akkoriban az életről. Megtanultam, hogy a munkám gyümölcse, tehát a pénz, a legtöbb esetben nem szórakozásra, bulira, hanem kötelezően kifizetendő dolgokra megy el, megtanultam, hogy mennyire keményen kell dolgozni a boldogulásért. Jó lecke volt, bár soha nem fogom megérteni, miért kellett 1,7-re meghúznia... 



olvass tovább

Szépséged a siker kulcsa?

5148

Közismert a pszichológiai tézis a holdudvarhatás, miszerint a pozitív tulajdonságok mellé hajlamosak vagyunk hasonlóan pozitív dolgokat társítani. Így van ez a szép emberekkel is - aki szép, arról előbb feltételezzük, hogy kedves és jószándékú. A mai fiatal lányok úgy tűnik, hogy eme gondolatmenet köré kanyarintják az életüket, hiszen egy friss felmérésből kiderült, hogy minden harmadik brit tinilány, több időt szán szépségápolásra, mint a könyvek bújására.

A kutatásban résztvevők igen fiatalok, hiszen a megkérdezettek életkora csupán kilenctől tizenöt évesig terjed. Fiatal koruk ellenére, 49%-uk vélekedik úgy, hogy szebbnek kell lennie iskolatársainál. A szépséget szorosan összekapcsolják a sikerrel, mivel a kívánt életszínvonal eléréséhez nem csupán a mentális tőkét, hanem a külső adottságokat tekintik eszköznek. Félelmetesen hangzik? Sajnos így van, magam is tapasztaltam, amikor minden nap szerencsém volt Volán busszal utazni. A helyi szakmunkásképzőnél felszálló diáklányok -hát hogy is mondjam- enyhén szólva közönségesre voltak mázolva. Azt hiszem jogosan merült fel bennem a kérdés, hogy vajon hová lehet ezt még fokozni, ha iskolába is így járnak, akkor vajon milyen sminket készítenek szombat estére? A hétköznapi és a bulizós outfittek között egyre inkább eltűnik a különbség, amit a kutatás is jól példáz: a felmérésben szereplő lányok átlagosan minimum 25 percet fordítanak a reggeli készülődésre, ami épp a kétszerese annak, amit a fiúk szánnak az efféle tevékenységre.



olvass tovább