tánc

Nem véletlen tünetek

665

Gondolkodás, szórakozás, esztétika – ilyesmi impulzusokkal jár, ha manapság a kortárs műkedvelő arra vetemedik, hogy megnézzen egy Tünet Együttes darabot valamelyik kortárs befogadó intézményben (MU Színház, Millenáris, Thália Kamra, Trafó stb). Mikor vége a darabnak, úgy érzi, ez fertőző lehet, mert ez maga a lét elviselhetetlen könnyűsége.

Tünet Együttes: Miféle gyöngédség

Szabó Réka már több mint tíz éve gyakorolja a táncos-koreugráfusi műértést. Karrierje mesébe illő: a kilencvenes évek közepe táján a portugál Rui Horta fedezte fel, beválogatta az akkoriban Budapesten készített darabjába, s ettől kezdve Szabó Réka szólóban, illetve másokkal együtt is, táncolva bezsebelt számos rangos külföldi és hazai díjat, emellé utilista módon sokat pedagóguskodott és részt vett több szakmába vágó projektben is. Saját társulatát 2002 óta építgeti, mely kezd ténylegesen kiforrni, és termékenyen működik. A darabok elnevezései és alcímei kivétel nélkül mind találóan fejezik ki, mi mindent lehet ma produkálni a művészet és kultúra címszavak alatt, mert amit Szabó Réka csapata csinál, azt sokféleképp lehetne definiálni, és ők ezt meg is teszik: pl. „tudományos ismeretterjesztő táncjáték”, „mozgás és lélektanulmány két részben”, „szabad ötletek színészekre és táncosokra” vagy szimplán utcai revü performansz. 



olvass tovább

A tánchoz mondanivaló kell

1572

Papp Timi koreográfussal beszélgettünk, aki a klasszikus művészet és a populáris műfajok fúziójában látja a jövőt.

Milyen nehézségekkel kell szembenézni, ha valaki táncos-koreográfus szeretne lenni?

PT: Magabiztosan kell tudni a szakmát, és persze bármilyen koreográfiát csak úgy érdemes elkészíteni, ha annak van mondanivalója. Fontos, hogy a táncosokkal, szervezőkkel jó hangot tudj megütni, ez a közös munka alapja, de az első és legfontosabb, hogy az ember rendben legyen saját magával.

Hány év tanulás szükséges ehhez?

PT: Tehetség- és szerencsefüggő a befektetett évek száma, nekem szerencsém volt, már tizenkilenc éves koromban a Pécsi Balettben mutatták be egy darabomat. Tizennégy éves koromtól kezdve ezt szeretném csinálni, és huszonkét éves korom óta már igazán komoly munkákat kapok.

Mennyire telített ez a szakma? Ha valaki jó, automatikusan alkalmazzák?

PT: Egyáltalán nem telített a szakma, lehetnénk többen is. Ha valaki jó abban, amit csinál, annak híre megy, és akkor jönnek a felkérések, épülnek a kapcsolatok maguktól. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy önszorgalomból éveken át keményen tegyen érte az ember, pénzt és időt nem kímélve fejlessze magát, ez nagyon fontos, a folyamatos képzés elengedhetetlen.



olvass tovább

Csak hagyni kell, hogy beüssön

1716

Egy akkora közhellyel indítok, hogy nekem is fáj, bocsánat: a zene a legjobb drog. De tényleg. Egyetlen kiegészítés kívánkozik csak hozzá: élőben, tömegpszichózissal támogatva. Több katartikus élményünk is volt a Soundon, de kettőt mindenképpen ki kell emelni, és fontos hangsúlyozni, hogy mindkettőnél színjózan voltam.

Ott volt Kratfy Kuts, aki a breakbeat legnagyobb istenkirálya, és el se hittem, mikor megláttam a line up-ban pár hónappal ezelőtt, és már csak azért is nagyon érdekes ennek az élménye, mert szépen példázza, hogyan csavar be a zene magába, és hogy üt szét - ha hagyod. A fesztiválok azért ideálisak egyébként ennek megtapasztalására, mert minél több időt töltesz ott, annál inkább elengeded magad, és annál könnyebben veted bele magad abba, ami megtetszik, annál könnyebben riszálsz. Akik szórakozóhelynek használják a fesztiválokat, sosem fognak úgy mulatni mint azok, akik nem egy estére kiöltözve érkeznek, hanem a zenével kelnek és azzal fekszenek.

Visszatérve a Krafty-ra: kismillió ember tömörül be a sátorba, ahol fullasztó hőség van, és hátborzongatóan jó zene. Először mindenki bólogatni kezd csak, sokan a szélén maradnak, sokan pedig inkább kívülről hallgatják. Ha itt maradsz, hamar megunod a bólogatást. Ha beljebb mész, talán már a csípődet is billegeted, de még mindig esélyes, hogy konstatálod, milyen jó kis zene ez, majd veszel egy sört és odébb állsz. A hatalmas különbség ott kezdődik, ha fogod magad, és beveted magad az áthatolhatatlannak tűnő tömegbe, és elkezdesz komolyabban mozogni. Minél többen ugrálnak előtted, és minél nyitottabb vagy, minél jobban elfeledkezel arról, hogy hogy nézel ki, mi van rajtad, mit gondolnak rólad, tehát ha az összes bullshitet hagyod, amik gátolhatnak abban, hogy végre felszabadultan mozogj, annál hamarabb beszippant a zene.

Nem véletlen, hogy régen tánccal és ritmikus zeneszóval estek transzba az emberek, ha felülsz a vonatra, nem könnyű leszállni róla, de szerencsére nem is kell. Nincs olyan edzés, ahol ne tűnne föl, hogy két órája ugrálsz és ugrálsz, közben kiesnek a fogaid a mosolygástól, s ha ránézel közben a melletted levőkre, csak még nagyobbra húzzátok a szátokat, és valami egészen mélyről jövő boldogsággal nyugtázzátok, valami olyan közösségi élményben van részetek, ami megkérdőjelezhetetlenül pozitív energiabomba. Ennél jobban semmi nem tölt - az agyunk mindenféle drog hatását képes megmutatni, ha hagyod neki.



olvass tovább

Táncra fel, itt a Nike Dance Nu Soul!

2465

A Nike újabb táncos órákat indít november elejétől, ami a hip-hop videoklipekben is látható tánckoreográfiákhoz hasonlítható leginkább. A  Nike Dance Nu Soul névre keresztelt órasorozat a táncos mozgásokat kedvelőknek igazi kedvencükké válhat. 

A  Nike Dance már régóta a köztudatban él, és évről évre megújul. Az idei év táncórái ahhoz a koreográfushoz köthetők, aki Beyonce személyi edzője és koreográfusa is egyben. A most induló táncórákat a hazai oktatók személyesen tőle tanulták el, majd továbbadva más tánc- és aerobiktanároknak közel harminc oktatóterembe viszik el szerte az országban.

Az elmúlt  évekre alapozva a táncos koreográfia ritmusos, laza, kicsit soulos, kicsit funky-s, fűszerezve némi hip-hoppal és r'n'b' -vel, amihez a Nike a lehető legkényelmesebb ruházatot fejlesztette ki erre a szezonra. A tánc maga divatos sport elemmé alakult a köztudatban hála a médiának, így most már játszva, dalolva leadhatjuk felesleges zsírpárnáinkat vagy épp kitáncolhatjuk magunkból a súlyos hétköznapokat. A Nu Soul tánc lényege is ez az alakformáláson és a kardio edzésen túl. A táncórákat heti két órában ajánlja a program hazai vezetője Füzessy Balázs, aki szerint öt-hat hét alatt teljesen elsajátítható a koreográfia. Az órák célja, hogy minden résztvevő jól érezze magát, és felszabaduljon mozgás közben. További információkért és a pontos időpontokért kattints a www.nikewomen.com/nikedance oldalra.

Én táncolnék veledtől a Megatáncig

2489

A zene és a tánc ősidőktől kezdve nyomon követi az emberiség fejlődését, folyamatosan együtt változnak ízlésünkkel és a divattal. Hogy a divat hat-e a zenére és az a táncra, vagy épp a zene és a tánc határozza meg a divatot - érdekes kérdés, valószínűleg mindegyik hat mindegyikre. A technika változásával a tánc és a zene beette magát mindennapjainkba, gondoljunk csak a rádióra, tévére és az internetre. Táncolni jó, felszabadító érzés, és még az is megeshet, hogy aki nem tud táncolni, motivációt nyerhet a tévéből arra, hogy megtanuljon vagy legalábbis irigykedjen, hogy milyen jó lenne, ha ő is így tudna. Visszaemlékeztünk, honnan hová jutottunk a tévés táncműsorokban.

Én táncolnék veled (és már dúdoljuk is...)

Hihetetlen, de voltak, akik valóban megtanultak táncolni a tévéből. Az Én táncolnék veled című műsoron egy nemzedék nőtt fel, gyakorlatilag az összes alaptáncot megtanították a tévé előtt ülőknek az akkori neves táncoktatók. (A hangsúly mégis inkább az ülőkön van, olyan volt ez, mint a tévétorna, a többség vacsora közben nézte, ahogy mások mozognak.) És persze ne feledjük, hogy az elmaradhatatlan Bergendy zenekar adta mindehhez a megfelelő, ritmikus aláfestést. Bécsi keringő, polka, tangó, csárdás, mambo, szamba, rumba és charleston voltak soron, sőt volt olyan rész, ahol a diszkó tánc alaplépéseit sajátíthattuk el. Egyébként ismétlik most a királyi tévén.

Táncreakció

Hatalmas szünet és jó nagy stílusbeli ugrás következik itt, hisz a szalontáncból a modern időkbe érkezünk, a VIVA tévé stábja egy táncverseny keretében válogatta ki a legjobb mozgású fiatalokat, akiknek kész koreográfiát kellett eltáncolniuk a koreográfus-műsorvezető után. Az öt héten át tartó selejtező végével a döntősök együtt költöztek be egy házba - hisz ekkor már bőven tombolt a realtity láz -, ahol minden feltételt megadtak a műsorkészítők ahhoz, hogy legjobb formájukat hozzák a megmérettetésen. A zsűri szimpátiáján kívül a közönség is beleszólt a nyertesek személyébe. Az igazán ügyesek a tévé előtt simán megtanulhattak jó pár tánclépést a heteken át tartó műsorból a következő buliig. A műsor eredeti verziója több évadon át ment az MTV zenecsatornán, és ez már tényleg a modern, színpadi szólótánc kategóriája, nyilván a versenyzők is alapvetően a klipekből lesték el az alapokat.



olvass tovább