szemes nóra

Személyre szabott stílus

6125

A személyi stylist szó hallatán három különböző reakciót tudok elképzelni az emberek részéről. Az egyik csoport valószínűleg fölöslegesnek tartja az egészet, hiszen aki kicsit is nyitottabb, annak nem esik nehezére eligazodni a stílusok között, és megtalálja, ami hozzá passzol. Vannak, akik titkon vágyakoznak az értő kézre, de soha nem mernék bevállalni, hogy egy idegen ember szanálja ki a gardróbjukat, ráadásul luxusnak tartják az egészet. A harmadik csoportba tartozók pedig beütik a keresőbe a személyi stylist szót és kiválasztják a leendő vásárlópartnerüket, mert szeretnék, ha átváltozásukat szakember irányítaná. A történet valahol itt indul, a többit Szemes Nóra meséli el, akinek irigylésre méltó munkája van: vásárlással keresi a kenyerét.

Magyarországon újdonságnak számít a szakmád. Hogyan jutott eszedbe, hogy személyi stylist legyél?

Korábban modellként is dolgoztam, a Fülöp-szigeteken töltöttem épp két hónapot, amikor elkaptam valami fertőzést, ezért két hétig feküdtem otthon betegen, és naphosszat a tévét bámultam. Mivel a Fülöp-szigetek amerikai gyarmat volt, amerikai tévéműsorokat közvetítettek. Rengeteg átváltoztatós műsort láttam, és nagyon megtetszett a dolog. Akkoriban már rendszeresen stylingoltam a modellkedés mellett modellek tesztfotóinál. A szakmát nem iskolában tanultam, autodidakta módon sajátítottam el a tudnivalókat. Közben néhány magazinnál is dolgoztam stylistként, és emellett folyamatosan tértem át a tanácsadásra. Először az ismerőseim kértek meg, hogy menjek el velük vásárolni, mert jó szemem van, aztán néhány éve hivatalosan is ezzel kezdtem el foglalkozni.

Szemes Nóra válogat

Ki volt az első emlékezetes ügyfeled?

Egy állatorvos, aki ma már Angliában praktizál. Nagyon jó testfelépítése volt, körülbelül négyféle sportot űzött rendszeresen, mégis három számmal nagyobb ruhákba bújtatta magát. Nem nézett ki jól annak ellenére, hogy megtehette volna, hogy rendesen felöltözzön. Az átalakítás után megdöbbentő volt a változás – sajnálom, hogy akkor még nem jutott eszembe fotókkal dokumentálni az átalakulásokat.

Hogyan kell elképzelni veled egy átváltoztató programot?

Azokkal, akik megkeresnek, Budapesten találkozom, mert itt vannak a bejáratott helyeim – az outleteket és a turkálókat is beleértve - és üzletekből nagyobb a kínálat, mint vidéken. Először találkozunk, beszélgetünk egy-másfél órán át arról, hogy mit szeretne kihozni magából az, aki megkeresett. Ekkor általában én nem adok tanácsot. Ezután elmegyek vásárolni az ügyfelekkel, ami 6-8 órás közös programot jelent, nem hiszem, hogy ezt rajtam kívül Magyarországon bárki más ennyit szán az ügyfelekre. Én nem csak elmondom, hogy milyen fazonok, színek, minták, anyagok állnak jól az adott embernek. Az egy recept, de a főzéshez is kell segítség annak, aki kezdő. Nem mindenki tudja, hogy megéri-e megvenni egy tízezer forintos felsőt, vagy kap-e olyat máshol ugyanolyan minőségben négyezerért. A vásárlás alatt folyamatosan adagolom az információkat, hogy milyen testalkatú az adott illető, mi áll jól neki, mire kell figyelnie, vagy éppen milyen színtípus – ha igényli. Vannak olyanok is, akik csak azt szeretnék, hogy vegyük meg a ruhákat, és ne kelljen neki a stílustannal foglalkoznia, ő csak szeretne jól kinézni.

Még több átalakítás a galériában

Minden ember reménytelen stílusérzékkel rendelkezik azok közül, aki megkeres?

Az a furcsa, hogy nem. Van, akinek nagyon nagy szüksége lenne rá, de nem jön. Van, akinek viszont nem lenne rá szüksége, mégis megtalál. A legtöbben – főleg a legtöbb nő – úgy van vele, hogy fel tud öltözni. Sokan vannak, akik szégyellik, hogy eljönnek hozzám. Pedig nincsen ebben semmi, mert valakinek vagy van stílusérzéke, vagy nincs. Van néhány ügyfelem, akik vásárlásmániásak. Nekik igazából azért kellek, hogy visszafogjam őket az észérvekkel, de néha nem tudok hatni rájuk. És rendszeresen jelentkeznek olyanok is, akiknek olyan stílusuk van, hogy akár stylistok is lehetnének. Rajtuk csak nagyon pici dolgot kell javítani, annyit például, hogy néhány meglévő ruhadarabja nem felel meg a testalkatának vagy a színtípusának.

Ha jól értem, akkor az ügyfeleid gardróbjába is belenézel…

Igen, de ilyenkor sem a „dobáljunk ki mindent, ami rosszul áll” típusú amerikai mintát követem, hanem elmagyarázom, hogy melyik ruhadarab miért jó vagy miért nem jó, aztán akiről szó van, majd eldönti, hogy megválik-e az adott darabtól. Ha van olyan ruhája, ami a szívéhez nőtt, de borzalmasan áll neki, akkor megegyezünk, hogy az az elnyúlt macinaci kategória, amiben otthon gubbaszthat a kanapén, de az utcára nem mehet benne.

A vásárlás során mennyire kell belenyúlnia az embernek a pénztárcájába?

Ez teljesen az ügyféltől függ. Az előzetes megbeszélés után nemcsak azt kell tudnom, hogy valaki mekkora összeget szán a vásárlásra, hanem azt is, hogy mennyi és milyen minőségű ruhát szeretne, valamint hogy általában hol vásárol és mennyiért. Megdöbbentő, hogy az embereknek mennyire irreális elképzelései vannak. Volt olyan, aki körülbelül négyezer forintért szeretett volna felsőt, de elvárta volna a magas minőséget. Akkor azért szólok, hogy nem vagyok csodatevő, csak ésszerű keretek között tudunk mozogni.

Kik azok, akik megkeresnek?

Általában irodában dolgozók, nagyon sok kismama, ügyvédek, könyvelők, orvoslátogatók. Furcsa, hogy nem keresnek meg tanácsadók, brókerek és pályakezdők – bár ők valószínűleg anyagi megfontolásból nem. Az ügyfeleim életkora 28 és 45 év közé esik, de volt, hogy egyszer egy 14 éves lánnyal mentem vásárolni, aki ajándékba kapta a tanácsadást és a vásárlást a szüleitől, ráadásul viszonylag nagy összeget költhettünk el. Azt azért meg kell jegyezzem, hogy ez jó ajándék akkor, ha az ajándékozott is tud róla, különben nagyon balul sülhet el a dolog. A legextrémebb az volt, amikor egy hölgy ritkán látott barátnőjének ajándékozott tanácsadást, és még a vásárlást is állta volna. A barátnő hosszú huzavona után visszautasította a dolgot, és végül az ajándék kiötlőjével mentem el vásárolni.

Mennyire nyitottak az emberek arra, amit te mutatsz nekik?

A többséget győzködni kell, hogy felpróbáljon egy-egy számára szokatlan darabot, van olyan is, aki teljesen új stílust szeretne kialakítani, így mindent felpróbál, amit mutatok neki. Az egy dolog, hogy már a próbafülkében is látja a különbséget, de amikor kapja a visszajelzéseket az ismerőseitől, hogy mennyire jól néz ki és ebből kifolyólag én is csupa hálás levelet kapok, az a munkám legjobb része. Azt veszem észre, hogy Magyarországon a legtöbben nagyon elégedetlenek magukkal. Szerintem az a legfontosabb, hogy mindenki fogadja el magát olyannak, amilyen, és hozza ki abból a legtöbbet. Amikor ezek az önbizalomhiányos emberek a segítségemmel rájönnek, hogy ők valójában milyen szépek, az nagyon jó érzés.

Hirdetés
Felhasználónév:
Jelszó:
Hirdetés