szász károly

Földhöz vágták, feltámasztja

8244

Az Iparművészeti Múzeum májusban pályázatot írt ki Mindörökké Zsolnay – Az Iparművészeti Múzeum újjászületése ékszerként címmel. A pályázat célja az volt, hogy a művészek a több mint százéves épülettetőről származó, régi Zsolnay-mázas kerámia-töredékek felhasználásával ékszereket tervezzenek és készítsenek. Amikor értesültem a Mindörökké Zsolnay pályázat kiírásáról, arra gondoltam, ez a pályázat Szász Károlyé – mondta mai interjúnk alanya. Szász Károly iparművész redesign kollekciójával kitűnt a jelentkezők közül, nagy sikert aratott. Elhozta az első díjat. A Cotcot a művész budai műhelyében járt, hogy meglesse Károlyt munka közben.

Három éve találkoztunk először egy márciusi Wampon. Már akkor antik porcelán tárgyakat élesztettél újjá, formáltál ékszerré. Honnan jött az ötlet?

2007 körül született meg bennem a gondolat, ami azóta szlogenné nőtte ki magát. „Megmenteni a megmenthetőt.” Nem pusztán jelmondat, hanem célkitűzés is. Az Iparművészeti Egyetemen végeztem, már a diákéveim alatt dolgoztam különböző antikvitás-üzleteknek. Üveg és porcelán tárgyakat restauráltam. Első „páciensem'” egy csőr nélkül maradt, az 1880–as években készült porcelánmadár volt.

Munka közben (fotó: Neményi Márton)

Minden olyan tárgyat meg lehet menteni, ami egyszer ép volt. Új funkciót kap ugyan, de megmenekül, megmarad. Erre megint van egy történetem. Kudarccal indult, nem tudtam megjavítani egy megrepedt Zsolnay-vázát. Sajnos darabokra hullott. Ahogy a szép, eozinnal díszített részleteit néztem, megihletett. Fülbevalót és medálokat készítettem belőle, így járt egy századelős baba porcelántopánja is, ami szintén egy antikvitás boltból került hozzám. Egy nagy dobozban találtam rá, összetörve sok más kacatnak minősített elfeledett érték között.

Az újrahasznosításnak egy nagyon kifinomult formáját választottad. Az antik porcelánokról leginkább a nagymama vitrinjére asszociálunk. Gondolom, többnyire az érett korú hölgyeket vonzzák az ékszereid, vagy tévedek? Milyen volt a fogadtatásod a trendi csajok között?

Általánosítasz, ezt nem szabad. A WAMP-on egy nagyon atraktív, egyetemista lány sokáig nézegette a standomat, amikor megtudta, hogy miből készültek a kollekcióim, rám csodálkozott. „ Jé, ezeket a porcelánokat a nagyinál mindig óriási cikinek tartottam, és utáltam. Most viszont viselni szeretném őket, mert elképesztően jók! ” – És vett egy pár fülbevalót.

Kultúrmissziót folytatsz. Népszerűsíted a múlt, patinás értékeit. Különösen izgalmas, hogy a legtörékenyebb anyagok egyikéből, a porcelánból alkotsz. Abban a formában, ahogy te újjáéleszted, maradandóvá válik a porcelán?

Többféle technikával dolgozom. Készítek intarziált porcelánokat, ami azt jelenti, hogy összetoldom antik üveggel a porcelánt. Először egybecsiszolom, mint egy puzzle-darabot és utána speciális hőre keményedő ragasztóval illesztem össze. A végső lépés, hogy az egészet egy meghatározott formára alakítom. Az antik üveg nagyon értékes és mára már szinte legyárthatatlan, mert különleges titkos technikával tudtak irizálni, azaz fémes, csillogós kagylós, döglégyre hasonlító felületet létrehozni.

Az alapanyag (fotó: Neményi Márton)

Állandó vásárlója vagy a régiségkereskedéseknek. Hol vadászol még régi sérült tárgyakra?

Expedícióim egy része természetesen antikvitásboltok raktáraiban zajlik. Sokszor kerülnek hozzám lomtalanításból is koszosan, nagy összevisszaságban igazi különlegességek. Meglátom bennük a lehetőségeket. Antik bizsukat is szívesen kombinálok porcelánnal, így igazi markáns darabok születnek Ezeket elsősorban az érett hölgyek vásárolják.

Érdekel a porcelán tárgyak előélete is? Utánajársz a történetüknek?

Nincsen ékszer történet nélkül. Sokszor eszembe jut, miközben a műhelyben elidőzök egy-egy sérült csésze, tányér, váza, vagy akár egy darabokra tört porcelánfigura fölött, hogy vajon hány kéz érinthette, milyen szobában állt, milyen eseményeknek volt a szemtanúja? Van abban valami hátborzongató, hogy azok az emberek, akiké volt, már nem élnek. Ez a tárgy azonban, ha darabokban is, de itt van, megúszta a háborúkat, a fosztogatásokat. Valamiért életben maradt. Talán mert üzenete van.

Milyen üzenete lehet egy letört kávéscsészefülnek?

Két kávéscsésze fülből kirajzolódik egy szív medál. Ha már a kávéscsészénél járunk, hadd említsek meg egy szokatlan esetet. Nemrégiben egy hagyatékból az 1900 –as évekből való, japán porcelán kávéscsészék kerültek hozzám.  Elkezdtem alakítani a csészéket és mikor kezembe került az alja egy egyszerű, fehér porcelán kör, nézegettem, játszottam vele és véletlenül fény felé tartottam. A fénynél kirajzolódott egy gyönyörű női sziluett. Később utánaolvastam a japán porcelánok történetének és megtudtam, hogy a teáscsészék aljába a császárné portréját rejtették. Miután elfogyasztották az italt, a kiürült a csésze, a fénynél megjelent a császárné képe, akinek az egészségére ittak. Ilyen üzenetei és titkai lehetnek a csészéknek.

Fotó: Neményi Márton

Milyen volt az ékszereid fogadtatása a Zsolnay pályázat után? A fődíj többek között egy gyönyörű Zsolnay-váza volt. Még egy darabban van?

A Zsolnay-vázát nem vágtam örömömben a földhöz és nem készítettem belőle ékszereket, ha az üzleti dolgokra gondolsz. Félretéve a viccet; ami rosszul esett, és amit máig nem értek, az a Herendi Porcelánmanufaktúra viselkedése volt.

Mi történt?

Nem sokkal azután, hogy megnyertem a Zsolnay-pályázatot, kaptam egy levelet a Herendi Porcelánmanufaktúra jogi képviselőjétől, melyben nyomatékosan felszólítottak arra, hogy ne készítsek  Herendi tárgyakból ékszert és ne is említsem munkáim bemutatásakor a manufaktúra nevét, mivel a Herendi az ő védett termékük.

Antik, darabokra tört, sérült Herendi-tárgyakból is készítettél korábban ékszereket. Mindez nem kérdőjelezi meg azt a tényt, hogy azt általad újraélesztett ékszer nem Herendi terméke. Ha jól értem, nem teheted többé? Nincs jogod hozzá?

Természetesen eleget tettem az ügyvéd felszólításának. Sérült Herendivel, Herendi darabokkal többé nem dolgozom. És természetesen bármilyen Herendi tárggyal sem. Ez volt a kívánságuk. Ha összetört egy Herendi tárgy ki kell dobni, meg kell semmisíteni.

Fotó: Neményi Márton

Milyen kollekción dolgozol most?

Egy nagyon izgalmas darabon. A kortárs magyar irodalom és a kortárs iparművészet különös találkozásából született meg, a Bárdy Emília-kollekcióm. Szécsi Noémi Nyughatatlanok című regényének főhőse, Bárdy Emília adta az ihletet. A regény az 1850-es években játszódik. Bárdy Emília egy titokzatos, mélabús asszony, aki egyben az emancipáció előfutára is. Az ékszerkollekcióm, egy 1850-es évekbeli sérült Altwien kis porcelánváza darabjaiból készült. Tulajdonképpen ez az Altwien-váza akár Bárdy Emília enteriőrjében is állhatott volna. A Falkartfórumon fogunk debütálni Szécsi Noémi íróval és az Európa Könyvkiadóval.

Felhasználónév:
Jelszó: