mozgás

Mozgós péntek

448

A Gilda Max konditerem, melynek ügyvezetője Béres Alexandra, a február 7-ére meghirdetett Torkos Nap másnapjára Mozgós Pénteket tart. Ugyanaz a szabály, mint a torkos napon, ahol az éttermekben 50 %-os kedvezménnyel ehetsz, azaz a fitnessztermekben a napi jegy árának ötven százalékáért mozoghatsz. Az esemény lényege, hogy amit tegnap megettél, azt ma mozogd le, a GILDÁhoz  - várhatóan országszerte - fitnessz- és konditermek, mozgásközpontok, uszodák, sportlétesítmények, szállodák sport- wellness, spa és egészségközpontok csatlakoznak majd.

Dobolással a plusz kilók ellen

1787

Az igazi rockerek úgy dobolnak, ahogy csak lehet, és a legjobbaknak olyan állóképességük lesz tőle, mint egy élsportoló atlétának, derült ki egy teszt eredményéből. Clem Burköt, a Blondie egykori dobosát kilencven percnyi dobolás közben vizsgálták, és a dobos szíve hamar elérte a csúcspontot, percenként 190-et vert, ami rengeteg. Egy óra alatt közel 400 és 600 kalóriát égetett el, szíve átlagban 140-150-et vert percenként. Ezek az eredmények élsportolókéval vetekszenek, míg egy profi futballista ezt heti kétszer végzi, pár órában, addig egy dobos egy turné során minden este, akár különböző helyszíneken.

Ezek az eredmények segíthetnek a jövőben azokon a gyerekek, akik túlsúlyukkal küzdenek, érthetően nehezen válnak meg a kajáktól és esznek inkább diétás ételeket és a mozgás sem annyira preferálják, hiszen rengeteg energiával jár, ellenben a zene szeretete elég vonzó ahhoz, hogy a dobolásban ne a súlyvesztést lássák, hanem a cselekvést.

Mozdulj, mozdulj...

2953

A "leszokok a dohányzásról" mellett talán a legnépszerűbb újévi fogadalom, hogy elkezdünk sportolni, hogy lefogyunk, és hogy egészségesebben fogunk élni. A sport jótékony hatását három éve tapasztalom, mióta újra sportolni kezdtem, és csak javasolni tudom mindenkinek. Most végre Hencit is rávettem - még csak egyszer - a sportra és ő is látja, hogy milyen jó. Hiába kell hajnalban kelni, hogy még munka előtt eltudjunk menni edzésre, egyáltalán nem leszünk fáradabbak utána, mint egyébként, sőt még sokkal jobban érezzük magunkat. Éppen ezért titeket is szeretnénk sportolásra buzdítani, sorra vesszük hát, hogy milyen lehetőségek vannak a mozgásra.



olvass tovább

Te is kellesz!

3264

Néhány évvel ezelőtt, amikor a „Te mit sportolsz?” kérdésre azt feleltem, hogy „piláteszezem”, általában furcsa grimaszba merevedett arcokkal találtam magam szemben.  A csodálkozó tekintetek mára eltűntek, sőt, a kissé idegenül hangzó név helyett nem egyszer hallom a vicces(?) becézgetést:  „pilátus órára megyek” vagy „pilire járok”. A módszer lelkes híveként és okatójaként ilyenkor elégedetten bólogatok, hiszen ez is azt bizonyítja, a pilates ma már nem ismeretlen a nagyközönség számára.

Pilates VS Contrology

Ha a neten a pilates kifejezésre keresünk, a találati oldalak jelentős részénél azt olvashatjuk, hogy ez egy fantasztikus módszer, amit egy sajátos (ún. bordaközi, laterális) légzéstechnika, a mélyizomzat és a test erőközpontjának (hasi szekció) használata jellemez. Hasonlít picit a jógára és a gimnasztikára, erősíti és nyújta az izmokat, miközben kíméli az ízületeket és javítja a testtartást. Jó anyunak és apunak, ükinek és kismamának, gyengének és atlétának, lustának és  hiperaktívnak egyaránt. 

A pilates ennél azért egy picivel több. Anno, a módszer megalkotásakor nem pilates órákra jártak az emberek, hanem contrology foglalkozásokon vettek részt; a német gyökerekkel rendelkező Joseph H. Pilates ugyanis eredetileg ezt a nevet adta sajátos mozgásvilágának. A módszer a kontrollált mozgás művészetét jelentette, ahol - az egyén fizikai és szellemi adottságainak megfelelően - a test és az elme egyaránt közreműködött abban, hogy a test erősödjön, formálódjon, a mozdulatok kifinomultabbá és erőteljesebbé váljanak. (Pilates saját módszerét a Return to Life Through Contrology című könyvben írta le)

Manapság számomra érthetetlen okból elhagytuk a beszédes contrology elnevezést. Főként azért sajnálom a névcserét, mert a pilates órák sokszor nélkülözik J. H. Pilates szellemiségét és „lelketlen” tornagyakorlatokká csupaszodnak. Ugyanakkor kétségtelen, hogy nem a technika megnevezésében rejlik a lényeg. Ráadásul a Contrology kifejezés magyarul kissé idegenül, áltudományosan és fontoskodóan hangzik. Hazai források leginkább „az ellenőrzés művészete“ vagy a „testkontroll” kifejezéseket használják. Sajnos azonban egyik sem igazán jó fordítás: előbbiről inkább egy BKV ellenőröknek szóló protokollkönyvre, utóbbi alapján pedig egy kemény megpróbáltatást jelentő fogyókúrás leírásra asszociálhatunk...



olvass tovább

Ne sportolj! Szexelj!

4168

Világ életemben lusta voltam! Soha nem tesiztem, nem vágytam dobogóra, nem akartam versenyezni. Mégsem vagyok puhány, bár némi zsír rakódott az izmaira, amelyeket képtelenség leolvasztani. Szívás! Na, de a mozgás azért fontos! Nem csak azért, hogy elénekelhessem a Kispál vicces dalának egy mondatát: "Norbi vagyok és jó alakom van...." hanem azért is, hogy a vérnyomásom ne legyen hatszáz, a tüdőm kapacitása remekbe szabott legyen akkor is, ha cigizem, és pezsegjen a vérem, mert mozogni jó!

Tekerj!

Mivel a szerkesztőségben van valaki, aki őrülten befolyásoló tud lenni, és bringával jár már tíz éve, természetesen én is megfertőződtem. És milyen jó! Ódákat tudnék most arról zengeni, hogy miért jó biciklivel járni melóba, de már annyiszor megtettem, hogy biztosan unjátok. Viszont arról még nem beszéltem, hogy ennek a közlekedési formának mennyire áldásos hatása van! Egy hónap alatt kettőszáznegyvenhárom kilométert tekertem, amivel elégettem kilencezer kalóriát, és megspóroltam tízezer forintnyi benzinpénzt vagy majdnem ugyanennyi BKV bérletpénzt.



olvass tovább