mome

Kértétek: szépek és okosak

5234

A nagy cotcot felmérés kapcsán többen is arra voksoltatok, hogy legyen több kulturális tartalmú cikk az oldalon. Örömmel fogadtuk ezt a hírt, így most egy kiállítást ajánlunk nektek, méghozzá a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak környezetbarát alkotásaiból.

Zöld, zöld, zöööööld

A környezettudatosságról nem lehet eleget beszélni, már csak azért sem, mert ami gondolati síkon megszületik, az többnyire úgy is marad. Ennek a hagyománynak mondtak ellent azok a hallgatók, akik olykor abszurd alkotásaikkal próbálják felhívni a figyelmet az egyre fenyegetőbb problémára, amit a bolygónk folyamatos egy egyre drasztikusabb szennyezése jelent. Mivel kivételes tehetségekről van szó, sőt minden túlzás nélkül világszínvonalú kiállítási darabokról, így hát mindenképp érdemes ellátogatni a budai Ponton Galériába (1015 Budapest, Battyány utca 65.) és megnézni a kiállítást.


Csordás Levente, a Print magazin globális felmelegedés pályázatára készített címlapterve

A környezettudatos design létjogosultsága nem kérdés, sőt a zöld-design kialakulása egészen a hetvenes évek olajválságáig vezethető vissza. Az elmúlt évek természeti katasztrófái és sokkoló adatai csak megerősítették a designereket abban a tudatukban, hogy környezetbarát elgondolások és kivitelezések egyre növekvő közönséget vonzanak. Jó hír, hogy a hallgatók munkái nemcsak hazai szinten állják meg a helyüket, hiszen több nyertes darabot is láthatunk a kiállított tárgyak között, amiket külföldön is üdvözölt a szakma. Mégis hogyan kell elképzelni egy ilyen kiállítást? Elsősorban le kell vetkőznünk azt a szemléletet, miszerint ha valami környezetbarát, vagy újrahasznosított akkor tutira nem olyan mutatós mint mondjuk egy olyan bútordarab, ami a futószalagról csúszott le. A kiállításon szereplő szőnyeget például egészen közel hajolva kellett megvizsgálnom ahhoz, hogy feltűnjön: ez bizony hulladékból készült. A kiállított darabok mindegyikére elmondható, hogy tartós életciklusú darabok, és már a gyártásuk során is nagy hangsúlyt fektettek az energiatakarékosságra. Az újrahasznosított papírból készült paravánt, vagy hintaszéket nézve ezt nem túl nehéz elképelni, azt már annál inkább, hogy vajon mennyi idő, energia no meg kreativitás kellett a darabok elkészítéséhez. Nem csupán a jelenlegi hallgatók munkáit láthatjuk, hanem a MOME-n végzett, mára már professzionális designerként dolgozó szakemberek környezetbarát munkáit is.



olvass tovább

Trendi nyakmerevítő és bringa urbánsznoboknak

7463

„Mit ér az a kancsó, amelyik szép, de nincsen funkciója?” – kérdezte a gimnáziumi magyartanárunk irodalomórán, amikor a műelemzésről volt szó. A tanárnő azért keveredett ebbe a cikkbe, mert évekig a tartalom és a forma egységéről beszélt folyamatosan. Igaza is volt: egy szép kancsó csak akkor váltja be a hozzá fűzött ígéreteket, ha valóban alkalmas arra, hogy vizet töltsünk ki belőle. Ha viszont csak erre lenne alkalmas, akkor sokkal kevésbé lenne eladható, főleg a jelenlegi gazdasági helyzetben.

Az eladható dizájn összefüggéseire a Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíjasok kiállításának megnyitóján világítottak rá a szakemberek, akik szerint mind a tervezőknek, mind a tervezett tárgyaknak, mind pedig a gyártóknak és értékesítőknek rá kell találniuk arra, hogy miként tudnak alkalmazkodni a gazdasági, társadalmi és ökológiai változásokhoz.

Juhász Dóra gyógyászati segédeszközei az Iparművészeti Múzeumban (fotó: Mengyán Eszter)



olvass tovább

Lady Gaga cipőjét (is) akarom!

7991

Az elmúlt hetek egyik legizgalmasabb divateseménye a MOME textil szakáról kikerülő, fiatal tervezők diplomabemutatója volt. Mivel az eseményen nem tudtunk ott lenni, hiányosságainkat a Ponton Galériában pótoltuk, ahol a diplomakollekciókat (sajnos csak) néhány napig megtekinthette bárki. Mi is élvezettel merültünk el az újdonságokban, és néhány tétellel gyarapítottuk az eddig sem rövid kívánságlistánkat, amelyeket a magyar tervezőkhöz szeretnénk benyújtani.



olvass tovább

Maybelline-MOME-divatshow

7997

A Maybelline Magyarországon is trendteremtő dekorkozmetikai márkaként mostantól felkarolja a divatvilág ígéretes tehetségeit.

A Maybelline dekorkozmetikai márka és a MOME – Moholy-Nagy Művészeti Egyetem pályázatot írt ki 2011-re, a MOME Textiltervező Tanszékén diplomázó hallgatók körében.



olvass tovább