magazin

Kétezerhét szépei

533


2007 legjobb magazinborítói -szubjektív összeállítás.

Mi ez? Vogue

2844

Mit is tudunk a Vogue-ról? Hogy a világ legbefolyásosabb divatmagazinja, hogy aki a címlapján van, az befutott modell, hogy a legjobb divat előrejelzéseket innen szerezhetjük be, hogy a Vogue főszerkesztőit istenként tisztelik a szakmában?! Ezt mind tudjuk, meg azt is, hogy 2006-ban Caroline Weber nagyon is igazat írt a New York Timesban, mikor azt mondta, hogy a világ legbefolyásosabb divatmagazinja, mert valóban az. Arról is olvashattunk már Antibaby blogján, hogy milyen fájdalommal jár lapokat kitépni egy ilyen divatbibliából. De ki, mikor és miért alapította a magazint? Kik voltak az évek során a különböző országokban megjelent változatok főszerkesztői? És egyáltalán hány országban jelenik meg?

Történelem

A Vogue története még a tizenkilencedik századra nyúlik vissza, 1892-ben alapította Arthur Baldwin Turnure, de akkor a lap csak kéthavonta mutatkozott. 1909-ben Conde Nast vette át a lap irányítását, fokozatosan növelte a kiadott mennyiséget, de a világháborúk és az azt követő szűkösebb időszakok természetesen a divatlapnak sem tettek valami jót.


Vogue 1919 április/1945 október/2009 január

Conde Nast egy New York-i központú lapot hozott létre, amely idővel több női szerkesztő kezei között jelentős magazinná nőtte ki magát a divatiparban. Divatról, kultúráról, életmódról, hírességekről, befolyásos emberekről olvashattak őseink, és olvashatunk a mai napig mi is.

Az 1960-as években nagy változás állt be, hiszen a lapot sem kerülhette el a szexuális forradalom. A hatvanas években Diana Vreeland lett a magazin szerkesztője, innentől kezdve nyíltan megvitatták a magazinban a szexualitást, és egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a kortárs divatra. Ebben az időben a magazin olyan modellekből csinált hírességeket, mint Suzy Parkert, Twiggy vagy Penelope Tree.

Az 1970-es és 1980-as években a szerkesztői széket Grace Mirabella foglalta el, 1973-ban lett a Vogue havilap, de számos más változást is eszközölni kellett ebben az időben a megváltozott igények miatt, hogy a lap népszerűségét megőrizzék. A magazin is igazodott a megváltozott társadalmi normákhoz, hiszen a hetvenes, nyolcvanas években olvasóik már nem otthonülő háziasszonyok, hanem dolgozó nők voltak, már más érdekelte a női nemet, mint előtte.

Grace Mirabella tizenhét évig volt a lap főszerkesztője, de sajnos a magazin csak egyre unalmasabb lett. Ezt az unalmas időszakon gúnyosan "bézs éveknek" nevezik, mivel ez volt az a szín, amelyre Grace Mirabella festette Diana Vreeland irodájának falát, amely az előző szerkesztő ideje alatt vörös volt. A bézs szín jól jellemezte az egyre érdektelenebbé, laposabbá vált magazint, tizenhét év után éppen ideje volt, hogy 1988-ban Grace Mirabellát felváltsa Anna Wintour.

Anna Wintour egészen máig, 1988-as kinevezése óta az amerikai Vogue főszerkesztője, az angol lapé 1992-től Alexandra Shulman, a harmadik legjelentősebb pedig a francia kiadás, melynek főszerkesztője 2001 óta Carine Roitfeld. A legtöbbet az amerikai főszerkesztőről Anna Wintourról lehet hallani, ő ihlette például az Ördög Pradát visel című film főszerkesztőjének karakterét is.

Mára a lap hónapról hónapra tizennyolc országban jelenik meg szerte a világon. Van ausztrál, brazil, kínai, francia, német, görög, indiai - amely viszonylag fiatal, hiszen csak 2007-ben indult -, olasz, japán, koreai, mexikói, portugál, orosz, spanyol, tajvani, svájci, angol és amerikai Vogue. De kapható például már Men's Vogue, Teen Vogue, Vogue Living is.

Második first lady a címlapon

3186

Michelle Obama szerepel majd a 2009-es márciusi amerikai Vogue címlapján. Ő második First Lady Hillary Clinton után - még 1998-ban szereplet a neves divatmagazin borítóján -, aki Amerika első asszonyaként mosolyog ránk a fedőről.

A címlapon Michelle egy ciklámen színű Jason Wu ruhát visel - a tervező álmodta meg a beiktatási bálon viselt ruháját is -, és Jackie Kennedy-hez hasonló pózban ül egy kanapén. A képeket pedig ki más is készítette volna, mint a sztárfotós Annie Leibovitz. Természetesen a címlapon kívül interjú is készült a First Ladyvel, a fotózáson viselt darabokat - Narciso Rodriguez és J. Crew - Michelle válogatta össze.

Playboy nyuszi vagyok

3283

A világ vezető férfimagazinja kétséget kizáróan a Playboy, szerintem nincs olyan srác ezen a bolygón, aki legalább egy számot ne birtokolna, és az a csaj is hazudik, aki azt mondja, hogy sosem nézett még végig egyetlen példányt sem...

Az erotika iszonyatosan nagy biznisz, a netes letöltéseknek jelentős százalékát teszik ki a pornóletöltések, ezt nem kell senkinek sem magyarázni. A filmek után a magazinok a legnépszerűbbek, és az ilyen témájú újságok közül is kiemelkedik a Playboy. Nem csoda tehát, ha például Hugh Hefner, a Playboy atyja és három szőke cicababája életéből készült valóságshowt az egyik hazai zenecsatornán is figyelemmel kísérhetjük.



olvass tovább

Magazin humorral

3315

A Vanity Fair mindig is különleges címlapjairól volt híres. A magazin borítóján szerepelt többek között már Amerika jelenlegi elnöke, Barack Obama, a francia elnök ex modell felesége, Carla Bruni, de Kate Moss-t is láthattuk mindössze egy pár kesztyűben, csizmában és egy kucsmában az újság címlapján.

A 2006-os márciusi fedőn még a Gucci egykori kreatív igazgatója, Tom Ford szerepelt Keira Knightley és Scarlett Johansson társaságában. Míg Tom Ford szexi inget és fekete zakót viselt az Annie Leibovitz által lencsevégre kapott címlapfotón, addig a két színésznő fedetlen testtel pózolt a kamerának. Most, három évvel később négy amerikai humorista feleleveníti azt a címlapot, bár nem a szóban forgó szám fedőn pózolnak Tomékhoz hasonlóan módon. A 2009-es áprilisi Vanity Fair borítóján név szerint Jonah Hillben, Seth Rogenben, Jason Segelben és Paul Rudd humoristák láthatók. A srácok címlapi öltözete eléggé hiányos, csak néhány hordót, inget, atlétát és csokornyakkendőt viselnek. Az a fotó, amely a három évvel korábbi címlap mintájára készült, a magazin belsejében található. Érdekesség, hogy ezt a mostani képet is Anna Leibovitz készítette.

A két címlap milyen jól jellemzi társadalmunkat: míg teljesen elfogadott két meztelen, esztétikus és gyönyörű női test látványa egy címlapon, addig egy magazin belsejében senki nem akar pucér férfiakat látni. Valószínűleg ezért döntöttek a humoristák is úgy, hogy testszínű dresszt viselnek a fotózáson.

Nekünk nagyon tetszik a 2006-os címlap újragondolása, a Vanity Fairnek van humorérzéke, míg más magazinok egymást másolják, addig ők önmagukat figurázzák ki.