művész

Pop art

3626

A húsvét hétvégét kihasználva megnéztük Szegeden az egyedülálló pop art művész, Andy Warhol kiállítását. A pop art egy olyan művészeti irányzat, amely nagyon közel áll a mai emberekhez is, jelen van a nagyon sok területen, a lakberendezéstől kezdve, a reklámokon át, egészen a divatig. A következőkben bemutatjuk a stílusirányzat jellegzetességeit és kialakulásának történetét, mert sokkal többről van itt szó, mint konzerves dobozokról és képregényszerű festményekről!

A pop art stílusirányzat 1958 és 1972 között volt a legnépszerűbb. Maga az elnevezés pedig a "popular" angol szóból származik. A stílus bár Angliában született meg, mégis a hatvanas években Amerikából kiindulva terjedt el az egész világon.

A pop art kialakulása

A szóban forgó stílusirányzat a gazdasági, társadalmi és életmódbeli változások hatására alakult ki. A hatvanas években kezdett egyre nagyobb méreteket ölteni a tömegtermelés, és persze a tömegfogyasztás. Kialakult fogyasztói társadalom, az eldobható termékek kultúrája. A műanyag nagy mennyiségben jelentkezett a termelésben, ami így olcsóbb lett, a fröccsöntés technikájának köszönhetően pedig a gyártás gyorsabbá vált. A gazdaságos előállításnak hála az adott tárgy alacsonyabb áron került a fogyasztókhoz, és ez által könnyen pótolhatóvá vált. Ekkor jelentkezett először, ami ma már sajnos általános, hogy egy-egy használati tárgynak nem kell egy életen át kitartania. A pop art egyik legjobb példája az eldobhatóságra és a pótolhatóságra Peter Murdoch 1963-ban  papírból készült pöttyös gyerekszéke.

Andy Warhol képei itt!



olvass tovább

Totemoszlop zsírkrétából

6202

Az biztos, hogy Diem Chau, vietnami származású művésznek rengeteg ideje van…

Számíts a legrosszabbra!

7831

Ha velem dolgozol, számíts a legrosszabbra – ezzel hirdeti magát a radikális grafikus, Jean-Emmanuel Simoulin, közismertebb nevén Valnoir. Az ügyfelekkel kemény kézzel bánó autokrata művész arról híres, hogy előszeretettel dolgozik sátánista együtteseknek, vagy szimpla metálbandáknak, akik köztudottan szeretik komolyan venni magukat, miközben Valnoir előszeretettel csinál viccet belőlük. Mégis visszajárnak. Eszközparkja kimeríthetetlen, ha úgy tartja kedve, hát emberi vért használ festékként – akik ismerik, azt mondják, ez a legkevésbé meglepő dolog vele kapcsolatban. Ki ez az őrült és hogy csinálja?

Tulajdonképpen nem is olyan bonyolult: következetesség, elszántság és minőség. Valnoir küldetéstudatos művész, ám nem a szó szokásos értelmében. Cége, a Metastasis (magyarul áttét, azaz átterjedt rákos daganat) szlogenje szerint arra kell törekedni, hogy „a legrosszabbat add magadból”. Ez – mondja – a szokásos öntömjénező társadalmi üzenetek szatírája. Manapság mindenki a pozitív üzenetek megszállottja, a hirdető cégek és ügynökségeik a lehető legjobb színben igyekeznek feltűntetni magukat, „válassz minket, mi vagyunk a legjobbak”, mondják. Valnoir üzenete: „válassz minket, mi vagyunk a legrosszabbak”.

olvass tovább