látás

Vizuális intelligencia, hol vagy?

5926

Remek időtöltés ebéd utánra, kiváló szintfelmérő, szuper alkalom, hogy felidegesítsd magad. Na, te mennyire vagy értett vizuálisan?

Klikkülj a játékért!

Köszi Reni!

Szemrevaló tanácsok

6068

Ismerős az iskolatáskás, szemüveges, hunyorgó kisfiú látványa a buszon? Velem mindig szembe jön a kis hamis. Nemcsak neki tudnék tanáccsal szolgálni, hogy miként óvja külsőleg és belsőleg a szemét, hanem azoknak is, akiknek egyelőre nincs súlyos szemproblémájuk.

A jó látás és az első magyar füttykórus titka

Ha úgy vesszük, a világon a nyulaknak lehet a legjobb a látásuk és elméletileg ők tudnak a leghangosabban fütyülni. Ahogy azt nagyszüleink vagy éppen szüleink belénk táplálták, a sárgarépa bizony segít abban, hogy látásunk ne romoljon el idő előtt. A szervezetnek szüksége van az antioxidánsokra, a répa pedig magas antioxidáns és béta-karotin tartalma miatt határozottan tökéletes e célra. A testben a béta-karotin A-vitaminná alakul, ami a szem egészségének egyik fő forrása. Az A-vitamin segít a farkasvakság megelőzésében is. Bár az nem igaz, hogy ha sok A-vitamint viszünk szervezetünkbe, olyanok leszünk, mint a macskák, és vaksötétben is nyugodtan sétálgathatunk anélkül, hogy nekimennénk a falnak. Sőt, ne essünk túlzásba, mert túladagolása igen veszélyes, bár a természetes élelmiszerekből felvett A-vitamin mennyiség nem elég hozzá. Általában vitaminkészítmények nem megfelelő adagolása okoz problémát. A túladagolás jelei: bőrhámlás, vese problémák, csontok elváltozása és ízületi fájdalmak.

Az A-vitaminon kívül elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű C- és E-vitamin bevitele is. Az étrend-kiegészítők nem isteni adományok, Éva sem egy levél C-vitaminba harapott bele a Paradicsomban. Ha tehetjük, együnk inkább minél több – reklámszlogennel élve: nap érlelte - friss zöldséget vagy gyümölcsöt, és csak végszükség esetén hagyatkozzunk a kis, színes kapszulákra. A legjobb, ha a piros vagy narancsos színű gyümölcsöket és/vagy zöldségeket választja az ember, mivel azok karotinoid színanyagokat is tartalmaznak, amelyek szintén a látás megőrzésében szolgálnak minket.

Olvassunk szabályosan

Bár már elmúltak azok az idők, amikor fűzőbe préselték magukat a nők, a kényelmetlen viselet a hát és a szem szempontjából is ideális volt. Az olvasás akkoriban nem történhetett görnyedt háttal, így a delikvensek tarkóizma nem görcsölt be. Ez az állapot lassítja az agy és a szemek vérellátását, így a szem hamarabb fárad el, elkezd égni, és szép lassan arra leszünk figyelmesek, hogy bárhogy pislogunk, hunyorgunk és bújunk bele a könyvünkbe, egy szót sem tudunk már kivenni. Na, ilyenkor kell néhány könnyű hát- és fejkörzést végezni, hogy újra helyrebillenjen a vérkeringés. Ezáltal tiltólistára került a hason olvasás, a buszon való görnyedés, és egyáltalán bármilyen póz, amiben nem egyenes a hát.

  • A legjobb, ha egyenes derékkal ülünk, tekintetünk is irányuljon előre, a könyvet pedig helyezzük tekintetünk vonalába. Kicsit valóban freaknek hangzik, de ezzel sokat tehetünk egészségünkért.
  • Fontos, hogy a könyvet ne tartsuk 1 cm-re az orrunktól. Akkor már érdemes szemüvegért folyamodni. A legjobb a 30-35 cm-es távolság és a kényelmes, de egészséges testtartás.
  • Azt is megtanultuk még általánosban, hogy egészségtelen félhomályban böngészni a könyvet. A vakító fény is ártalmas, mint ahogy a neon lámpák villogó fehér sugarai sem tesznek jót. Legjobb a természetes fény, de ott is ügyeljünk, hogy az erős napsütés miatt ne vakítsanak könyvünk hófehér lapjai, hiszen ettől csak hunyorgunk, a fejünk megfájdul, a szemünk könnyezni kezd, és nem haladunk az olvasmánnyal sem.

Ne nézz a Napba!

Mennyire vártuk már, hogy ismét kisüssön a nap, mi pedig szabadon ugrálhassunk a zöldellő ligetekben, mint a zergék, vagy hajunkat kibontva lóbáljuk ide-oda a strandon, pont, mint néhány veszett hippi. Csak lassan a testtel! Az UV-sugárzás káros hatásait még néhány vitaminbombával sem tudjunk megfelelően hatástalanítani. Egyetlen fegyver létezik ellene: az UV-szűrős napszemüveg. A sötétített lencsék gyakran valóban látást mentenek, hiszen kiszűrik azokat a káros sugarakat, melyek kötőhártya-gyulladáshoz, idővel szürkehályoghoz vezethetnek.

Szemrevaló napszemüvegekért kattints ide!

A kontaktlencse viselők valamivel szerencsésebbek, hiszen manapság a lencsék tetemes hányadát UV-szűrővel látják el, így csökken a sugárzás okozta károk kockázata. Azonban még ez sem elég, a lencséseknek is szükségük van a napszemüvegre, hiszen mint tudjuk, a napra lehet nézni, de aztán másra már nem, mert mindenhol sárga foltokat látunk. A lencsét hordóknak viszont különösen elővigyázatosnak kell lenniük a strandokon. A homokos fövenyen ajánlatosabb a szemüveg viselete – ma már szerencsére számtalan jól sikerült dizájn létezik, de a régi sztk-keret is kifejezetten trendi. Ha mégis úgy döntünk, hogy a parton is maradjon a kontaktlencse, álljon itt néhány figyelmeztetés és tanács:

  • Tapasztalatból mondom, fáj, ha homokszemcse kerül a lencse alá, ne kockáztasson senki.
  • A legnagyobb veszély nem a parton, hanem az élővizekben található. Én is félek a cápáktól, de a mikroszkopikus méretű baktériumokat sem szabad alábecsülni. Megtelepedhetnek a kontaktlencsén, ahonnét rendkívül nehéz eltávolítani őket. Bekerülhetnek a lencsetartó edénykébe, ahol elszaporodnak, majd visszakerülnek a szembe, onnan pedig már csak az orvos űzi ki őket.
  • Nem is beszélve arról, hogy a víz sec-perc alatt kimossa szemünkből a lencsét, vagy egy könnyű kis dörgölés alkalmával össze-vissza csúsztatjuk és hajtogatjuk, ami megint csak fájdalmas.
  • Szokták javasolni a lágy, havi lencsét viselőknek, hogy hordjanak napi lencsét, hiszen kevesebb a kórokozó, és ha a víz kimosná, akkor sem esünk kétségbe, mivel este úgyis ki kellett volna dobnunk.

Óvjuk, védjük

Sokan kételkednek benne, pedig igaz: a szemet is lehet tornáztatni, és a hatás nem marad el. Egyesek még abban is biztosak, hogy a naponta elvégzett néhány egyszerű feladat akár a már meglévő problémákra is gyógyír lehet. Mások a szemakupresszúrára esküsznek. Mivel a szemet is csak izmok tartják össze és segítik annak mozgását, hihető, hogy valóban meg kell mozgatni azt a pár izmot, vagy éppen el kell lazítani ahhoz, hogy azok rugalmassá, hosszabb életűvé váljanak. A feladatok egyszerűek, még akár munkaidőben is kivitelezhetőek. Főképp számítógép előtt ülőknek javasolt, hiszen a hosszas monitorbámulás igencsak igénybe veszi a szemeket.

Szemünk valóban a lelkünk tükre, hiszen ha kimerültek vagy lelkileg elgyötörtek vagyunk, fakóbbá válnak, és csini vérerek tarkítják a fehér részét. Fontos a pihenés, a kontaktlencse nélküli lét, mert a szem is lélegzik, neki is kell oxigén. Bármilyen hihetetlen, a testmozgás is segít rendben tartani szemünk világát. A túlsúly kockázatot jelenthet a vérellátás, a cukorbetegség és még sok egyéb ezzel járó betegség szempontjából. Tanácsolom mindenkinek, hogy rendszeresen járjon orvoshoz vagy optikushoz, évente egyszer ajánlott a szűrés.

Szemrevaló megoldás

6803

Ha a szem tényleg a lélek tükre, engem lazán pszichopatának gondolhat bárki egy húzósabb munkanap után. Az elmúlt néhány évben ugyanis nyilvánvalóvá vált, hogy a szemem egyáltalán nem monitor-kompatibilis. Már néhány óra után látványosan produkálja a fáradás tipikus jeleit, nevezetesen a könnyezést, a bepirosodást és az égő érzést. Ha pedig nem hallgatok rá és ezek után is ragaszkodom a laptopommal való meghitt kapcsolathoz, olyan mértékben befárad, mintha napok óta nem aludtam volna. Ilyenkor nincs mit tenni, jön a kávé felett távolba bámulás rituáléja, időjárástól függően az udvaron friss levegővel fokozva a hatást vagy csak decensen az ablakon át. Persze, ez a népi gyógymód csak ideig-óráig nyújt megoldást, ezért elszántan kutatok a működőképes csodaszer után.

A helyzet korántsem egyszerű, ugyanis az az érzésem, hogy a szemfáradás legalább akkora üzlet, mint a hüvelygomba vagy a folttisztítás, és mindegyik cég jót akar tenni a szememmel – és persze a profitjával. Elsősorban az aggaszt a szemcseppekkel kapcsolatban, hogy a gyártók és forgalmazók égre-földre való esküdözése ellenére is nehezen tudom elhinni, hogy hosszú távú, napi szintű használatuk nem okoz semmilyen károsodást vagy mellékhatást.



olvass tovább

Ezt tartsd szem előtt!

8305

Szemünk szinte egész nap olyan hatásoknak van kitéve, amik károsítják. A por, a szmog, a napfény, a cigarettafüst és a naphosszat történő monitorbámulás komoly veszélyforrást jelent. Néhány faktort ki tudunk küszöbölni, a legtöbb azonban olyan környezeti adottság, amihez alkalmazkodni kell, illetve kompenzálni a negatív hatásait. Nem kell azonban megterhelő és bonyolult ártalomcsökkentő akciókra gondolni, elég néhány egyszerű alapelvet szem előtt tartani, és hosszú időn át megőrizheted kifogástalan látásod.



olvass tovább