kirakat

Nézed. De érted is?

5360

Érdekes lenne összeszámolni, vajon naponta hány kirakat mellett megyünk el. Húsz? Negyven? Száz? A szám attól függ, hogy a város mely részén futkosunk, hiszen a belső kerületek mindig is bővelkedtek a kirakatokban. Még talán ma is úgy tűnik, hogy a Rákóczi út sok-sok üveggel tarkított, holott a a hetvenes-nyolcvanas években élte igazán fénykorát a város ezen forgalmas pontja. A villogó neonok, és a csábító konfekciók, a bőrműves műhelyek cégérjei nekünk a történelmet jelentik, de a szüleinknek a kamasz-, vagy a fiatal felnőttkort. Mindenki számára egyértelművé vált a tendencia, miszerint az utcai önálló butikok, így az efféle kirakatok sorra eltűnnek a város süllyesztőjében, helyettük viszont vannak hatalmas plázáink, ahol egymást érik a csillogóbbnál csillogóbb üvegfelületek. Pláne most, karácsony környékén teljesen érthető, ha nem szívesen térünk be ezekbe a monumentális üvegkomplexumokba, hiszen úgy érezhetjük magunkat, mint a teljesen más földrészre érkezett turista: igen, ez a kulturális sokk, a kirakatok esetében viszont nem a nyelv és a kulturális különbözőségek sokkolnak, hanem a látvány. Minden színes, a tárgyak olykor mozognak, hatalmasak az aktuális akciót promotáló táblák, mi pedig engedünk a látványnak, belépünk az üzletbe, és ezzel a kirakat teljesítette is a küldetését. Nézzük, de vajon értjük is a kirakatokat, vagy pusztán engedünk a szemünk csábításának, és rendes fogyasztóhoz híven megveszünk mindent amit kell, de még azt is, ami felesleges? Itt az ideje, hogy benézzünk a próbababák parókája alá, és értelmezzük a kirakatok mechanizmusát!

Kérem, ez kommunikáció

Vajon mikor kommunikálnak velünk az üzletek? Hát, akkor mikor kéretlenül bombáznak a katalógusokkal, a spamekkel, mikor az eladólányok kedvesen próbálják ránktukmálni az adott holmit, na és persze akkor is, amikor akár egy pillanatra is megállunk a kirakatuk előtt. A kirakat összképe rengeteget elárul az üzletről, az ott kapható termékkínálaton túl, hiszen a kirakatban a ruhákon, könyveken, háztartási gépeken túl dekorációs elemek is vannak. Feltéve, ha észrevesszük ezeket a kirakati elemeket, hiszen a jól megszokott városkép sokkal inkább komplexen él a tudatunkban, és csak akkor figyeljük meg alaposabban a kirakatokat, ha turistákat kalauzolunk, vagy valami igazán meghökkentőt látunk. A kirakatokat elnézve nem pusztán a kínált termékek arzenálját látjuk, hanem az üzletpolitika gyenge fuvallata is átfut rajtunk, hiszen a kirakat árulkodik erről is: agresszívan nyomulós, vagy vásárlóbarát a hozzáállás? Persze az igényesség sem maradhat ki a felsorolásból, hiszen a kirakatban használt színek, formák és anyagok az üzlet igényességét is elénk tárják. Aki kicsit is jártas a marketingben és a marketingkommunikációban, tudja, hogy aktualitás nélkül még a legjobban menő bolt is lehúzhatja a rolót. Képzeljük csak el, ha mondjuk ma délután szörfdeszkákkal és bikinikkel telepakolt kirakatot látnánk, mondjuk a Váci utcában! Minden bizonnyal teljesen eszementnek tűnne az összkép, és az is bizonyos, hogy csak az térne be az üzletbe, aki épp a Karibi nyaralására készül. Az időszerűség és a formai elemek megtartása nem kérdés, hiszen a józan ész ezt diktálja: nem kifizetődő folyamatosan változtatni, hiszen a kirakat is afféle embléma, segít az azonosításban. Ennek fényében a rendelkezésre álló tér és a logó állandó, minden más viszont az évszaktól és a trendektől függően változik. A fizikai monotonitást az üzlet elé kihelyezett táblákkal és zászlókkal könnyű megtörni, sőt ezek az eszközök a figyelem felkeltésére szintúgy alkalmasak.



olvass tovább

Sok műhó semmiért

5361

Balázs körbejárta a népszerű üzleteket, és lekapta a kirakatukat. Melyik a legszebb? Ti figyelitek a kirakatokat? Legyen kifejezetten karácsonyi dekoráció az ünnepekkor a kirakatokban, vagy ne? Mit gondoltok?

Kirakatok itt!