kiállítás

Programok a hétre

6498

Az erényöv történetei

Kezdjük is rögtön szexszel, de nem a bulvár, hanem az orvostudomány és társadalomtörténet oldaláról. A Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban keddtől látható Az erényöv titkos történetei című tárlat. A Mítosz és valóság alcím bármely más esetben közhelyes lenne, esetünkben viszont tényleg nem ártana megtudni, hogy akkor annak idején tényleg…? Vagy akár ma is?

olvass tovább

Arcoskodás

6619

„Régen volt olyan izgalmas a kiállítás, mint most. (…) Talán a válság miatt kirajzolódtak bizonyos gondolati vonalak" – mondta Geszti Péter a 11. ARC megnyitóján. Az első mondatban igaza volt: a kiállított műveknek legalább a fele vicces, esetleg simán hatásos, itt-ott még látványos is. A másodikban kevésbé: az idei plakátkiállítás titka nem az volt, hogy történtek bizonyos dolgok az elmúlt egy évben, amire mindenképpen reflektálni kellett, hanem az, hogy egyszerű és mindenki által hozzáférhető témára kérdeztek rá: "Hol élsz te?” „Kinek képzeled magad?” Ha nem neheztelő hangsúllyal mondjuk ki a mottó mondatait, mindjárt egész másképp hangzik: a versenyzőknek nem megoldhatatlan feladattal kellett szembesülniük (nem úgy, mint a tavalyi világmegváltós RESTART  témával, amellyel láthatón nehezen tudtak mit kezdeni a kiválasztott művészek, vagy éppen semmit sem), hanem egyszerűen csak bele kellett gondolniuk, kik ők és mit keresnek itt.

olvass tovább

Több a kérdés, mint a válasz

6740

2009-ben nem történt Világraszóló Tragédia, csak a szokásos nyomor folytatódott. Nem tört ki nemzetközi háború, csak az eddigi „projektek” folytatódtak. Afganisztánban egy kevéssel több katona halt meg, mint az előző évben, Irakban még mindig nincs igazi demokrácia, helyette néha lőnek és robbantgatnak, Iránban kibújt a szög a zsákból, a drogkartellek sem álltak le, Magyarországon pedig még mindig találhatunk szegénységet, kiszolgáltatottságot minden sarkon. Lehet, hogy cinikus következtetés lesz, de ez bizony nagyon jót tett a fotográfiának. Nem volt Nagy Közös Ügy, mint tavaly a válság vagy kilenc éve a terrortámadás, amelyek köré kellett erőltetni a World Press Photo verseny és kiállítás felhozatalát, a riporterek tehát elmerülhettek abban, amit maguk körül látnak, és ezt a zsűri értékelte is. Nagy esemény nem volt, a kiállítás anyaga pedig kivételesen erős.

olvass tovább

Itt kezdődött minden

6777

Az a trükk, hogy nincs trükk – ez volt Munkácsi Márton ars poeticája, ezzel a pofonegyszerű, rácsodálkozó alapállással lett sikeres és ez is lett a végzete. Ha felszínesen nézzük végig fontosabb képeit, fel sem tűnik, mekkora zseni volt, és ez a lényeg: a feltűnést, hatásvadászatot kerülve, teljes természetességgel fotózta alanyait. Az életművéből most nyílt Think While You Shoot („gondolkodj, miközben lősz”) című gigantikus tárlaton elolvashatjuk forgatókönyvszerű életútját és a kortársak rajongó nyilatkozatait, de ezeknél sokkal érdekesebbek azok a szavak, amiket saját alkotói módszereiről mondott. A gondolkodás nem azt jelenti, hogy feszülten, teljes koncentrációval kell komponálni és a legapróbb részletekig elrendezni mindent, egyszerűen azt, hogy következetesen, minden pillanatban megfelelni a fotográfus alapállásának.

olvass tovább

Trendi nyakmerevítő és bringa urbánsznoboknak

7463

„Mit ér az a kancsó, amelyik szép, de nincsen funkciója?” – kérdezte a gimnáziumi magyartanárunk irodalomórán, amikor a műelemzésről volt szó. A tanárnő azért keveredett ebbe a cikkbe, mert évekig a tartalom és a forma egységéről beszélt folyamatosan. Igaza is volt: egy szép kancsó csak akkor váltja be a hozzá fűzött ígéreteket, ha valóban alkalmas arra, hogy vizet töltsünk ki belőle. Ha viszont csak erre lenne alkalmas, akkor sokkal kevésbé lenne eladható, főleg a jelenlegi gazdasági helyzetben.

Az eladható dizájn összefüggéseire a Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíjasok kiállításának megnyitóján világítottak rá a szakemberek, akik szerint mind a tervezőknek, mind a tervezett tárgyaknak, mind pedig a gyártóknak és értékesítőknek rá kell találniuk arra, hogy miként tudnak alkalmazkodni a gazdasági, társadalmi és ökológiai változásokhoz.

Juhász Dóra gyógyászati segédeszközei az Iparművészeti Múzeumban (fotó: Mengyán Eszter)



olvass tovább