gót

Gót szubkultúra

2

"Mi nem úgy csörgünk, mint a kis britni és justin, a gruftik a táncban is a fájdalmat mutatják ki. Azt csináljuk, hogy lógatjuk a kezünket, és nézzük a földet, minden félpercben szívunk egyet a cigiből." (Southpark, 8. évad, 5. rész)

Halálszagú fiatalok a Moszkva téren, Vans cipő, nagylyukú neccharisnya, arcban a haj, oldalra döntött fej, laza nyakmozdulattal tincsdobálás, fekete cuccok, fekete smink. Mi van valójában ezek mögött? Halandóak számára átláthatlan, hol van a határ a darkosok, a gótok, az emók, a gruftik és a new wave-esek közt, s hogy egyáltalán van-e ilyen vagy csak egymást átfedő halmazokról beszélhetünk. Külsejükben hasonlóak, világnézetük többnyire tisztázatlan, de mi az, ami valóban megkülönbözteti őket a társadalom többségétől? Górcső alatt a gótok.



olvass tovább

Harajuku -a japán gótság

78

Ha már gót szubkultúra, akkor pár szóban muszáj beszélnünk Harajukuról. Gondolom, mindenki fejében benne vannak a horror-játékbabának öltözött japán kislányok, hát nagyjából erről van szó, első körben, de fejtsük ki mindezt jobban, hiszen legalább annyira hozzájárul mindez a gótok létezéséhez, mint az angolszász fekete-tollas-fényes melegmelankólia.

Harajuku valójában Tokio egyik kerülete, ahol a szóban forgó teátrális megjelenésű fiatalok parádézgatni kezdtek. Minő meglepetés, mindezt még a 80-as évek kezdetén tették, köszönhetően annak, hogy az Omotesando utcát - ami kávéházakkal és egyedi ruhaboltokkal volt telis-teli - vasárnaponként elzárták a közlekedés elől, így a társadalomból kitűnni vágyó srácok vasárnaponként fogták magukat, felcicomázva kivonultak a szóban forgó sétálóutcára és a közelben lévő Yoyogi parkba, hogy bazározzanak, zenélgessenek, csak azért, hogy magamutogassanak. Mély szocio-pszichológiai és egyéb következtetéseket nem kell ebből levonni, a lényeg, hogy a nagyon szigorú, monoton japán mindennapokban a fiataloknak, főleg tinédzsereknek, furcsa módszereik születtek az önkifejezésre.



olvass tovább