elle

Rámarkolsz vagy mustrálod?

5919

Az a szín-, minta- és képkavalkád, amit az újságos standokon látunk, sok-sok ember megfeszített munkájának eredménye. Mikor ők, vagyis a szerkesztőkből, tördelőkből és művészeti vezetőkből álló team lapzártával kikapcsolja a számítógépet, nincs más dolguk, mint várni az eladási adatokat, no meg feltölteni a következő lapszámot, de ez most nem ide tartozik. Az, hogy ki, milyen ruhában, milyen pózban tekint ránk a címlapról nagyon is mérvadó, de az ugyanitt látható szöveggel is éppúgy el lehet adni a lapot mint egy világhírű színésznővel, sőt...

Ezzel el is érkeztünk a probléma velejéhez, ugyanis a hazai szűk és viszonylag kis piacon javarészt csak a külföldi sallangokkal találkozunk. Ha kézbe veszünk egy Cosmopoltitant, mindegy hogy Düsseldorfban vagyunk vagy épp Fokvárosban, a címlap biztosan ugyanúgy fest: miniruhába öltöztetett mosolygó híresség, aki egyik kezével enyhén felhúzza a ruhácskáját. Ezt a klisészerű kompozíciót viszonylag könnyen megunjuk, bár a magazin az impulzusvásárlókra is bőséggel épít, elég ha a 69 pozitúra, 120 randitipp, és a 99 sminktanács feliratozásra gondolunk. Kis szerencsével az is meglehet, hogy egy és ugyanazon fotó szerepel mindkét kiadványon, és nem a Cosmo az egyetlen magazin, aki így rotálja a képeket - bár az efféle újrafelhasználás teljesen érthető. A probléma nem is az azonos címlapokkal, vagy az egyező anyagokkal van, hanem a címlapi koncepciókkal, amiket többségünk már unásig ismerünk. Jó néhány magazinolvasással eltöltött év után már tudjuk jól, hogy melyek azok a lapok, amiket örömmel olvasgatunk, és melyekért nem adnánk többé egy fillért sem. Nevezzük ezt márkahűségnek, hiszen az, aki hónapról hónapra megvásárolja az adott glossy magazint, már nem feltétlenül a tartalom miatt teszi mindezt, hanem a megszokás a hűség, és az exkluzivitás érzése miatt, amit a vagyont érő cipők és táskák nézegetése nyújt. Van tehát egy márkahű olvasónk, aki joggal várja, hogy az amúgy többnyire jól sikerült címlapi fotót ne rejtsék mímes, dülöngélő betűhalmaz mögé, hiszen egy jó magazin a névvel adja el magát, pontosabban nem fél pusztán a nevével eladni magát.



olvass tovább

Folytassa, Gaga!

8187

A gender ideológiáról sokfélét lehet elmondani, támadják is elegen áltudományosan, vallási meggyőződésből vagy szimplán az újdonságtól való félelmükben. Az egyik legfélreértelmezettebb eszmerendszerről van szó, melyet immár nemcsak a tengerentúlon, hanem Európában is komolyan vesznek. Magyarországon is több intézet működik a téma tudományos kutatóbázisaként, többek között Budapesten és Miskolcon, de a CEU-n már mesterképzésen is hallgathatóak a társadalmi nemek tanulmánya szak előadásai.  A divat mindig is előrébb járt pár lépéssel a társadalom aktuális állapotához képest, mostanában sincs ez másképp. A gender mainstreaming politikájának legitimálásához számos címlap és editorial, reklámkampány járult hozzá az utóbbi években, lássuk, melyek voltak a legemlékezetesebbek.

Kedvenc rebellisünk, aki úton-útfélen meghökkenést okoz a minden normának ellenszegülő jelmezeivel, a legutóbbi nyilvános vonulása alkalmával sem hazudtolta meg önmagát. Lady Gaga az MTV díjkiosztóján lepukkant pasinak öltözött, sőt, még Britney Spears-t is majdnem az ajkaira kapta, ha az nem visszakozott volna a nyilvános színpadi csóktól. Gaga a Vogue Hommes Japan szeptemberi címlapján vírított ebben az összeállításban. 2009-ben Victoria Beckham is próbálkozott hasonlóval, a Harper’s Bazaar oldalain pasiként pózolt, bár a megközelíthetetlent eljátszani nem lehetett nehéz neki, hiszen egyébként sem mosolyog túl sokat (jobban belegondolva egyáltalán nem).



olvass tovább