edzés

Mi ez? Izomláz

2958

Szombat, vasárnap, hétfő aerobik edzés, és mi az eredmény? Ma már mozdulni sem tudok az izomláztól, totyogva megyek, ahogyan kedves testvérem megjegyezte. Persze, hogy totyogok, hiszen fáj.

Általános iskolás tesiórákon hallottakra visszaemlékezve dolgoztam rá másnap az előző nap szerzett izomlázra, hiszen ott még azt tanultunk, hogy az izomláz oka a tejsav, és a legjobb ellenszere, ha rádolgozunk. A szombatira rádolgoztam vasárnap, a vasárnapira pedig hétfőn, aztán feladtam, pihenőt iktattam be, mivel semmit nem ért, az izomláz csak fokozódott, lassan mozdulni se tudtam. Ekkor jutott eszembe, hogy muszáj most már utána néznem a témának, mert valamit nagyon rosszul csinálhatok. Nem is kellett hosszasan kutatnom, és megtudtam, hogy amit még általános iskolában mondott Misi bácsi - a testnevelő tanárom -, már régen elavult teória, és nem is a tejsav okozza az izomlázat.

Mi is a tejsav?

A tejsav egy olyan anyag, amely anaerob közegben, tehát oxigénhiányos állapotban keletkezik, mikor is az izom a tápanyagot hirtelen csak tejsavvá tudja alakítani, amely egyébként energetikailag nem túl kedvező. Az izomláz leggyakrabban edzetlen embereknél jelentkezik, de nem ritka, hogy sportolóknál is előfordul erős megterhelés után. A tejsavról tudni kell, hogy felezési ideje nem több húsz percnél. A felezési idő azt jelenti, hogy jelen esetben húsz perc elteltével már az anyagnak csak a fele van meg, negyven perccel később pedig már csak az eredeti mennyiség negyede. Mivel a tejsav felezési ideje ilyen rövid, nem jelentkezhet órákkal az edzés után a hatása, nem ez az izomláz oka. De akkor mi?



olvass tovább

Flörtölj a jéggel

3057

Itt a tél, ilyenkor az ember az alábbi helyeken érzi jól magát: pasink vagy csajunk karjában, egy tűzrakás közvetlen közelében (gáz híján), barátokkal fűtött kocsmákban, otthon a takaró alatt, stb. De mégis mitől érezzük jól magunkat, és pláne hogyan tartsuk meg kondinkat úgy, hogy ha már hideg van, ennek megfelelő sportot találjunk?! Számtalan lehetőség van a téli sportok hódolói számára, ilyen például a korcsolyázás. A napokban zárult le a Műkorcsolya és Jégtánc Európa Bajnokság Helsinkiben, ahol mi magyarok 5-en képviseltük magunkat a versenyen. A nők közül Sebestyén Júlia mellett Hadford Katherine, a férfiak közül Vardanjan Tigran, a jégtáncosok közül pedig Hoffman Nóra új párjával, Maxim Zavozinnal. Sajnos azóta tudjuk, hogy a páros kénytelen volt visszalépni, mert Maxim annyira belázasodott, hogy nem tudta folytatni a szereplését. Sebestyén Júlia a 8. helyen végzett.

Műkorcsolyát nézni mindenki szeret, de kevesen tudnak igazán jól csúszni az életben. Szerencsére nekem sose volt nehéz dolgom elkápráztatni a fiúkat a jégen, mivel négy éves koromtól versenyszerűen korcsolyázom. Akkoriban az egyetlen, mindenki számára látogatható pálya a jól ismert városligeti műjégpálya volt, majd később, tinédzser koromban komoly találkozóhelynek számított, mobiltelefon híján mindig fixen megbeszéltük a gyülekezési időt a bejáratnál.

Persze minél jobban koriztál, annál menőbb voltál a többiek előtt. A fiúk sorban álltak a pálya szélén és a csajokat nézték, nekünk, lányoknak pedig leesett az állunk, amikor szimpátiájukat úgy nyilvánították ki, hogy egy hokifékkel az arcunkba csaptak egy csomó havat. Akkor se, ma se tudják sokan, hogy hogyan kell udvarolni... Mindenesetre baró volt, és el is néztük az ilyen jellegű flörtölést, mert őszintén szólva állati helyesek voltak ezek a srácok. Szerintem külön válogatták oda őket. No, de nézzük a különböző fokozatokat, jó pár ismerősömet tanítottam már meg korizni, volt hogy ismeretleneket is, és le a kalappal azok előtt, akik kezdő létükre vállalkoznak e csúszós talaj meghódítására. Hátha írásban is sikerül átadni valamit...

Húzd be az ujjad!

Vannak az abszolút kezdők, akik a pálya szélén egyensúlyoznak, végül elesnek. A legjobb gyorsan odamenni és segíteni, mert elég egy pár alapvető dolgot elsajátítani ahhoz, hogy stabilan tudjunk körözni. Ha ugyanis a térdedet enyhén behajlítod, és egy kicsit előre dőlsz, máris igen kicsi az esély rá, hogy eless. Az a fontos, hogy megtaláld a súlypontodat, az előrehajlással pedig optimálisan tartsd magad!

Ha elestél, a legfontosabb, amit észben kell tartanod, hogy nem vagy egyedül a pályán, így legjobb, ha azonnal ökölbe szorítod a kezed, mert nem mindenki tud kikerülni, és az egyik legszörnyűb baleset, ha valaki a korijával átmegy az ujjaidon. Nyilván felállni sem túl egyszerű ekkor még: négykézlábra kell fordulni, és óvatosan felemelkedni. A kevés tapasztalattal rendelkező kezdők már képesek kordában tartani a koordinációt, viszont elég egy hirtelen mozdulat, egy enyhe fuvallat és a földön végzed. Kellő kitartással, gyakorlással mindazonáltal viszonylag hamar el lehet sajátítani a stabil korcsolyázást.

Van a mindenre elvetemült férfi típus, aki folyamatosan azt fürkészi, számlálja, hogy ki és főleg hányan látták élváltását, koszorúját, brilliáns kerülgetéseit. Ennél rosszabb már csak az, ha ugyanezt egy lány teszi. Ők valóban jól tudnak korizni, de én megmosolygom őket. Na, ha túl vagyunk pár esésen és egy-két jó flörtön, akkor kezdjünk végre bele a korcsolyázásba! Lehet párosban vagy egyedül, lehet gyorsan, lehet forogva vagy éppen ugorva. Az ugrásokat alapvetően két kategóriába sorolhatjuk: vannak a leszúrt és a nem leszúrt ugrások. Egyes ugrásokból lehet szimplát, duplát, vagy triplát is ugrani. A legfontosabb azt kideríteni, hogy melyik irányba tudunk forogni. Tehát az óramutató járásának megfelelően, avagy ellenkezőleg. A többség az óramutató járásával ellentétesen forog, ezért az ugrásokat ennek megfelelően írom le, noha én például egy axelt bal lábbal kezdek, tehát irányom mindig megegyező az óramutató járásával. Következzenek a nem leszúrt ugrások.

Axel

Volt egy Axel Paulsen nevű norvég manus, aki 1882-ben megugrotta az első axelt. Ez olyan ugrás, amelybe szemből kell belemenni, és sokan nehéznek tartják, mert a szimpla axel is másfél fordulatot jelent. Külső bal éllel kell nekiiramodni, és hátrafelé, jobb külső élre kell megérkezni. A csajok közül elsőként a német Charlotte Oelschlegel-nek sikerült 1916-ban. Van ugyanezen az elven egy félfordulatos ugrás is, amiből értelemszerűen nem lehet duplázni vagy triplázni, ez a kadett ugrás.
Ha ezt már sikeresen elsajátítottuk, akkor lehet próbálkozni a két és fél fordulatossal, vagyis a dupla axellel, illetve a három és fél fordulatos triplával. Ez utóbbi még ma is kihívás a versenyszerűen korcsolyázók körében.

Salchow

A svéd Ulrich Salchow 1889-ben mutatta be brilliáns ugrását, így hát róla nevezték el; ez a salchow. Ennél az ugrásnál van egy tánclépés; előre siklunk, jobb lábbal teszünk egy hajtó mozdulatot, majd a félfordulatos irányváltásnál jobb lábunkat kinyújtva testünk mögé tesszük, aztán előre lendítjük. A bal láb belső éléről elugrunk és egy fordulat után a jobb láb külső élére érkezünk. Az amerikai Theresa Weld volt az első nőci, aki bemutatta 1920-ban. Ezt is lehet duplázni, triplázni.

Rittberger

Werner Rittberger 1910-ben egy új és kiváló ugrást mutatott be, s tartva a hagyományokat ezt az ugrást rittbergernek nevezték el. Az ugrás hátulról, az eddigi gyakorlatot követve jobb láb külső éléről indul, és jobb láb külső élére is érkezünk. Az ugrás közben a levegőben forgáskor bal lábunkat keresztezzük a jobb előtt.

Lutz

Az első leszúrt ugrás a lutz, ezt az osztrák Alois Lutz-tól eredeztetjük . Nagyon nehéz, csakis azok próbálják ki, akik lábtöréssel szeretnének lógni pár hétig a suliból vagy a melóhelyről. Jó ideig hátrafelé kell koszorúzni, majd siklani, az ugrás maga pedig bal láb külső élről indul, majd a jobb láb recéit a jégbe szúrva segítjük az elrugaszkodást. Egy fordulat után a jobb láb külső élére érkezünk. Itt azért némi konfliktusba keveredünk a fizikával, mert a lendületed az ív szerint pont az ellenkező irányba vinne. Mindenesetre gyorsan elkezdték variálni ezt az ugrást. Viszont egy jó hír a sulisoknak, ha megkérdezik, hogy mi a hiányzás oka, csak mondjatok annyit, fizikáztam.

Flip

A következő a flip, eredete ismeretlen számomra, az ugrás tulajdonképpen a salchow leszúrt változata. Lendület, félfordulattal hátrafordulunk, miután jobb lábunkkal egy hajtó mozdulatot veszünk, bal láb belső éléről kezdjük, a jobb lábbal leszúrunk, és már forgunk is. Jobb láb külső élére érkezünk.

Toe-loop

Az egyik kedvenc ugrásom a toe-loop, ami tulajdonképpen a leszúrt rittberger. Ezt az ugrást a jobb láb külső éléről kezdjük, a bal lábbal leszúrunk, s kellő mennyiségű fordulat után a jobb lábra kifelé, azaz külső élre érkezünk. Létezik négyfordulatos toe-loop is a gyakorlatban, a világklasszis Evgeni Plushenko gyönyörűen ugorja. Nos igen; helyes fiú helyes ugrással.


szólj hozzá: Evgeni Plushenko 2006 Olympics

2006-os torinoi szereplését Plushenko egy négyfordulatos toe-loop-pal kezdi, melyet kombinál egy tripla toe-loop-pal és egy dupla lutz-zal. Következő ugrása egy tripla axel, majd egy dupla lutz és így tovább.

Ezeket az ugrásokat kombinálni is lehet. Ahhoz pedig szükség van úgynevezett áthidaló ugrásokra. Ha egy ugráskombinációban szeretnél például jobb külső élről bal belsőre kerülni, akkor segítségedre van az euler, vagy thoren. Ami még jól mutat a jégen, az a forgás. Ebből három van: a Biellmann, a hátrahajlós és az ágyú. A Biellmann forgás lényege, hogy a bal lábad belső élével pörögsz körbe-körbe, s közben hátrahajolva a jobb lábon lévő élt hátulról megfogva a fejedhez húzod a lábad. Ehhez kell némi hajlékonyság.

A hátrahajlós forgás esetében az egyik lábad enyhén megemeled, hátrahajolsz, s így forogsz. Hogy mennyire lehetsz sikeres egy ágyú forgásban, azt szárazon is kipróbálhatod; guggolj le úgy, hogy az egyik lábadat nyújtsd ki előre. Ha az egész talpad a földön marad, akkor nagyobb az esély a forgás elsajátítására. Ebben az összeállításban Sebestyén Júlia gyakorlatilag mindent bemutat.


szólj hozzá: Sebestyen Júlia

Néha persze jobb az egészet feladni és inkább forralt borozni az egyik bódénál, de az éledre mindig tedd rá a védőt, mert ott már nincs gumiszőnyeg és 3-4 bor után már igazán kemény feladat a recéken pipiskedni. Néha nehezebb egy dupla rittbergernél.

Terpessz plexin!

5929

Tudom, hogy sokan közületek is kipróbáltak már különféle fitness DVD-ket, esetleg csak egy-egy videórészletet, és biztos vagyok benne, hogy sokkal könnyebb úgy végigcsinálni egy röpke otthoni tesizést, hogy nem magadnak szabsz mennyiségeket, hanem csak követni kell valakit, azaz leginkább valaki vezényszavainak hangját. Én az otthon sportolásban kevésbé hiszek, így eleddig nem volt alkalmam elmélyedni az edzésvideók világában. Nem emlékszem már hogy történt, de egyik nap azon vettem észre magam, hogy Béres Alexandrát nézem, amint Jordániában, egészen pontosan Petrában végez farizomgyakorlatokat egy csapat lány és egy furcsa szerzet társaságában. Talán azért időzött a szemem oly sokáig a látványon, mert emlékezetes éjszakát töltöttem abban a sivatagban a szabad ég alatt, és egyáltalán nem tudtam összekötni a helyet, a hangulatot mindazzal, amit egy fitnesszvideó jelent. Arról nem beszélve, hogy a sivatagban megközeltőleg 50 fok lehet, nem is értem, hogy jutott ez bárkinek az eszébe.

De a gondolati szál természetesen tovább pörög: ha a cél az, hogy a gyakorlatot megszemlélve magam is végezzem azokat, vajon miért van szükség ilyen körítésre? Feltételezem, nem azt várják, hogy - mint ahogy most teszem - egy székből a mozgásra való legkevesebb késztetés nélkül a forgatási környezetet analizáljam. Gondoltam, járjunk utána ennek a kérdésnek, és döntsük el, van-e értelme forintmilliókért külföldre utazni és utaztatni a stábot vagy bőven elég lenne a legközelebbi uszoda, kilátó, esetleg egy üres terem. Persze a válasz elég egyszerű: elég lenne a terem, ám ha néha tengerparton, máskor sziklafal előtt, megint máskor egy golfpályán nyomom a hasprést, jobban elhiszik, hogy van új a nap alatt. De azért most már játsszuk végig, hajrá csajok, egy-két-há!

Réka plexin

No igen, igen, itt van rögtön a mi Rékánk, akit tiszta erőből szapul évek óta a fél ország, de most a bulvárvonalat kéretik mellőzni. Már csak azért is, mert Béres Alexandra videóját nézve, a fel-le, ide-oda lengő gerincén borzadva már fájt is a derekam. Ez hogy lehet? Ő nem profi véletlenül? Akkormeg? Az összes pilatestanárom és valaha volt gyógytornászom, edzőm, bárkim a haját kitépné, ha meglátná, ahogy kínozza a derekát. Réka számos videóját megtekintve ezzel szemben egyet sosem láttam: lábemelés közben mozgó derekat. Láttam azonban sokkal különbeket tőle. Az alábbi videón például számomra érthetetlen, hogy miért fekszik egy medencében úszó plexidarab közepén!? Hogy ment oda? Beúszott és megszáradt? Beemelték? A leglényegesebb kérdés azonban: miért?

Persze még mindig jobb, mint amikor egy motorcsónak szűkös elején tesizik egy ellenszenves lemezlovassal a háta mögött.

Ica mellei

Bár kissé már elavult Bíró Icára tornázni, és ebben bizonyára komoly szerepe van ezeknek a rettenetes, hónaljig felrántott tornadresszeknek is, meg a túlzott és követhetetlenek tűnő dinamizmunak, azért vegyük be a listába, kíváncsi vagyok, akarunk-e Budapest panorámát nézve tesizni. Már ha egyáltalán képesek lennénk követni az utasításokat, ugyanis többnyire Ica mellét mutatják a gyakorlatok helyett.

Gyönyörű vagyok

No, ez nekem a legalja. Cindy Crawford és Claudia Schiffer bizonyára nem azért adtak ki tornakazettákat, mert rettenetesen értettek hozzá, hanem mert a sok egyéb kisizé és parfüm mellett karrierjük csúcsán ezt is vitték, mint a cukrot. Az alábbi videót és Szindi pár edzését megnézve nem tudom elhinni, hogy erre bárki is képes volt lefogyni, vagy bikiniszezon előtt felpörögni. Egy perc alatt megközelítőleg harminc helyszínt és száz kameraállást váltottak, mozaikoztak, képet osztottak. Az egész semmi másról nem szól, mint saját gyönyörűségükről. Persze van valami, amire így is kiválóak, mint ahogy az egyik youtube-os komment is mutatja: "My dick got hard! I had to masturbate thinking about Claudia!! "

Nem kell a kamu, ez nehéz!

Mindezek után mutatok egy cseh lányt. A sok keresgélés között bukkantam rá, és azt gondolom, ha már valaminek, ennek van értelme, bár ebben a formában nem lehet rá edzeni. A saját oldalán vannak a rendes videók, ez csak mutiba készült. Látom rajta, hogy fárad. Hogy izzad. Nyög, hörög, szenved. Nem azt érzem, hogy egy furcsa testű gép műnyájassággal igyekszik lealázni a matracról, hogy ő bezzeg nem remeg, nem szenved. Ez a csaj küzd rendesen - hol egy ház lerobbant tetőteraszán, hol egy linóleumos folyosón, hol egy sima, fehér falú szobában.

És ha még ez sem elég, akkor jöjjenek a pudlik.

Izzadjatok együtt!

8509

Sokak szerint Hamupipőke modernkori története arról szól, hogy a hősnő ledobja üvegcipellőjét, edzőcipőbe bújik és kocogni indul hercegével. Ez ugyanis a legújabb trend: hétköznapi halandók, hollywoodi sztárok és párkapcsolati szakértők is egybehangzóan állítják, a közös izzadás a jól működő kapcsolat titka. A testmozgás azonban ez esetben nem a szerelmesek körében alapértelmezettnek számító hálószobai kalóriaégetést jelenti, hanem a közös sportolást.



olvass tovább

Radics Gigi keményen küzd a kilókkal

8696

Radics Gigi a Megasztár5-ben tűnt fel, ám akkor nem jutott el a célegyenesig, a zsűri csak a 24 legjobbig juttatta, majd kiesett. A salgótarjáni lány nem keseredett el, felénekelt egy dalt Most miért félsz címmel, videoklipet készített, majd ősszel ismét jelentkezett a tehetségkutató következő szériájába. A történet folytatását mindenki ismeri, hiszen a tizenhat éves lányt a verseny nagy esélyeseként tartják számon, sőt többen megjegyezték már, hogy talán ő lesz a régóta várt magyar világsztár. Komoly esélye van tehát arra, hogy példaképével, Beyoncével énekeljen, ami saját bevallása szerint élete nagy álma. A kitartás minden bizonnyal meglesz ahhoz, hogy elérje a célját, hiszen nyolcéves kora óta kemény harcot vív a kilókkal.



olvass tovább