divatipar

Te is beletetted a magadét

5312

Többségünket mágnesként vonzza ez a négy betű. Hatalmas fém betűk, amiket már tíz méterről is könnyen kiszúrunk, beazonosítunk és gyakran magunk sem tudjuk, hogy miért, de vásárlási körutaink során betérünk a ruhaparadicsomba.

A spanyol Zara megcsinálta a maga szerencséjét, hiszen szinte még gyerekcipőben járt a cég, amikor a spanyol nők nem a divatlapokból, hanem a Zara kirakatából tájékozódtak az aktuális trendekről. Jolly Jokerüket húzták elő a zsebükből, mikor felismerték, hogy a luxus divatházak kollekcióit érdemes olcsóbb, a nagyközönség számára is elérhető áron kínálni. Ezek után már nem meglepő, hogy Amancio Ortega rövid idő alatt lett nagyon tehetős ember. A tehetős jelző nem a legmegfelelőbb a spanyol úriemberre, hiszen a Forbes magazin idei listája a tizedik helyre sorolta a milliárdosok között. Itt az ideje hát, hogy közelebbről megismerkedjünk ezzel a pocakos spanyol öregemberrel, akinek pénztárcájába időről időre mi is csorgatunk némi pénzt.


Annyit biztosan tudunk, hogy ruhaipar, kereskedelem, Spanyolország, Zara. Oké, de ezen felül? Pedig a lényeg ezeken túl kezdődik, nevezetesen az Ortega család konkrét vagyonánál. Most lehet kapaszkodni, hiszen a világ hetvenegy országában működő mintegy négyezer Zara üzlet bevételéből 18,3 milliárd dollárt kapart össze a divatérzékeny família! Idáig viszont hosszú és rögös volt az út, hiszen Amancio egyszerű munkáscsaládba született, apja vasúti dolgozó volt, ő maga pedig már egészen fiatalon dolgozni kényszerült. Jobb híján kifutófiúként dolgozott egy szabóságnál, ahol szép lassan kiforrott a ruhák iránti érzékenysége. Később feleségével saját nappalijukban kezdtek ruhákat, fehérneműket és törölközőket varrni. Egyre bővülő vevőkörük miatt 1975-ben nappalijukból kiköltöztették az üzletet, amit Zarának kereszteltek. Az anyacég később csoporttá alakult, ami mindmáig az Inditex Group nevet viseli, és minden bizonnyal Ortega 59.29%-os részesedésével javarészt ennek köszönheti igen vastag pénztárcáját. Több helyütt is tapasztaltuk már, hogy a milliókkal bizony jön a perspektíva szélesítése is, nincs ez másként az Ortega családnál sem, akik mára már befektetésben, gáz-bizniszben, turizmusban, bankokban és az ingatlanpiacon is igen befolyásosak.



olvass tovább

A duci nők hizlalják a divatot

7567

Ducinak lenni már nem ciki, ha pedig a ducit plus-size-nak nevezzük, egyenesen trendi. Már nemcsak a rajongók ezreivel büszkélkedő duci divatbloggerek skandálják – egyébként teljesen jogosan –, hogy divatosan öltözködni bármekkora súllyal lehet. A kifutók és a magazinok urai is beálltak a sorba, a plus-size bemutatók és lapszámok egyre elterjedtebbek. A divatot ipari körülmények között előállító fast-fashion cégek meg csak magukban mosolyognak: a nagy test ugyanis nemcsak nagyobb élvezetet, hanem az eddiginél nagyobb vásárlóerőt is jelent, ami menekülőút lehet a döglődőnek kikiáltott divatipar számára. Éljen a molettdivat!

olvass tovább