diák

Nélkülük más ember lennél

5038

Embere válogatja, hogy ki mit érez, mikor visszagondol egykori tanáraira. Érthető, hogy ambivalens érzelmek kavarognak bennünk, hiszen voltak olyan tanárok, akiktől évekig rettegtünk, de akadtak olyanok is, akiktől nemcsak a tananyagot sajátítottuk el, hiszen az okítás mellett az élethez is afféle használati utasítással szolgáltak. Ezek nélkül a pedagógusok nélkül megannyi kellemes emlékkel szegényebbek lennénk, de az is lehet, hogy nem azon a pályán dolgoznánk amin most. Ami pedig ezeknél is fontosabb: ha egy-egy mérföldkőnek számító találkozás kimaradt volna az életünkből, ma biztosan nem olyan emberek lennénk, amilyenek most e sorokat olvassák.

Az idő megszépíti...

Már hosszú évek óta visszatérő téma a pedagógusok alulfizetettsége. Ez nem véletlen, hiszen a tanári pálya az a terep, amit kellő elhivatottság és szakmai alázat nélkül nem lehet hosszú távon taposni. Az igazán jó pedagógus szemet huny a csekély fizetés felett, aki pedig manapság lép erre a pályára, az biztosan tudja, hogy szuper kocsit és álom nyaralót nem remélhet tanári apanázsából. Akkor mégis miért csinálják? Csípőből rávághatnánk, hogy azért, mert épp a tanárképzőre sikerült bejutniuk, de aki már évtizedek óta tanárként dolgozik, nem valószínű, hogy csupán ez okból marad egy életen át a pályán. Ahhoz, hogy megleljük a kérdést, érdemes elbeszélgetni egykori tanárainkkal, erre pedig remek alkalom lehet, egy olyan rendezvény, amin a tanári kar többsége részt vesz. Én épp néhány hete voltam egy gálaesten, ahol a volt gimnáziumom kilencvenedik születésnapját ünnepeltük. Az ünnepi programot persze pezsgőzés és közös tortaevés követte, közben pedig jöttek-mentek egykori nevelőink, és mindegyiküknek volt egy-egy kedves szava hozzánk. Könnyen leszűrhető, hogy ki az, aki csak lefutja a tiszteletköröket, és ki az, aki csillogó szemmel össze-vissza puszil, és rád zúdítja a kérdésit, amik korántsem merülnek ki egy szimpla Hogy vagy?-ban. Sok év után nem könnyű felvenni a szálakat, ezért már az elején halott ügynek tűnhet elmesélni, hogy mégis mi történt az elmúlt öt évben. Nem is erről volt szó.

Biztosan ti is többször éreztétek már egy-egy tanár láttán, hogy a múlt okod ad a szégyenkezésre, hiszen a kamaszos hév olyan tetteket szült, amiket visszagondolva már meredeknek találtok. Gyanítom, hogy ez többségünknél így működik, de szokás mondani, hogy az idő mindent megszépít, így butaság pironkodva álldogálni bármelyik tanár előtt. Sőt, a múlt stiklijeit már nyugodt szívvel felfedhetjük, hiszen nem kell tartanunk a rovások, beírások és intők hadától, a szülői szidalmazásról nem is beszélve. Ha nekiveselkedünk az őszinteségi estnek, olyan dolgokat tudhatunk meg, amikről fogalmunk sem volt. Én például a gálaesten bevallottam az egykori kémia tanárnőmnek, hogy az összes dolgozatnál puskáztam, mert képtelen voltam eligazodni a kötések és a molekulák útvesztőjében, és annyira adta magát a helyzet, hogy amíg a ő a szertárban locsolgatta a növényeit, addig én az apró papírlapról lestem. Miután színt vallottam, többen is megerősítették eme dolgozatírási hagyományt, amire a tanárnő csak ennyit mondott: "Ugyan már gyerekek, azt hiszitek, hogy véletlenül mentem be a szertárba? Nagyon jól tudtam, hogy mit csináltok, csak mindegyikőtök olyan talpraesett és életrevaló volt, hogy nem akartam, hogy a kémia bukás bárkit is fenyegessen."

Lehet másképp is

Természetesen egyik tanár sem vallaná be az iskolaévek alatt, hogy az ő tantárgya alacsonyabb rendű mint a másé, de ez a történet is jól példázza, hogy ha mázlink van, és kifogunk egy reális gondolkodású pedagógust, akkor nem kell, hogy az egész jövőnk függjön a bizonyítványon. Persze akadnak olyanok is, akik ha már elvégezték az egyetemet, egész életüket a tanításra teszik fel, és nem érdekli őket az sem, ha az adott diáknak semmi tehetsége, vagy épp érdeklődése nincs a tantárgyhoz. Ilyen cipőben is jártunk, és tudjuk jól, hogy ezektől a tanároktól rettegtünk, és minden bizonnyal ők azok, akikkel még hosszú évek múltán sem állunk le kedvesen cseverészni. Akikre egész életünkben emlékeznünk majd, ők egészen más habitusú emberek. Gyanítom, hogy a pedagógia majdnem olyan mint a gyereknevelés: még az iskolában sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a diák nem egy képlékeny húsmassza, amire rázúdítható az információ, hanem személyiséggel bíró lény, akinek ki kell nyitni a világot. Egyedül felesleges elindulni a vándorútra, de az igazán jó tanár a lehető legjobb turistatérképet nyomja a kezünkbe, mi pedig úgy indulhatunk el, hogy végig vigyázó tekintetet érzünk a tarkónkon. Az oktatási rendszerünkben bizonyára ti is sok hibát találtok, hát még a tanárok hány vérző sebet ismernek, hiszen ők minden nap szembesülnek a puszta valósággal: hogy nincs pénz, hogy túl nagy a tananyag, hogy nincs idő konstruktív vitát folytatni. A vita pedig nagyon fontos, hiszen ütköztethetjük véleményünket más álláspontjával, közben megtanulunk érvelni, sőt még jobban megismerjük önmagunkat.

Igen, csak épp negyvenöt perc kevés arra, hogy mindenki elmondhassa, hogy például ő miként ugrott volna ki az állóháborúból. Tény, hogy nehéz kivitelezni az alternatív oktatást, de nem lehetetlen: a jó tanár miután becsukta az ajtót, nem az OKM szerint, hanem a saját "törvényeihez" mérten oktat. Ehhez persze állni kell a felettesek minimum rosszalló tekintetét vagy a kollégák féltékenységét, akik csak fejvakarva állnak, hiszen nem értik, hogy őket miért nem fogadja ekkora rajongással az osztályterem. Pokolian nehéz feladat néhány mondatban leírni, hogy milyen a jó tanár, pusztán jellemvonásokat lehet kiemelni, amik ha szerencsésen koncentrálódnak egy tanárban, az az ember biztosan a pályára született. Ki ne szeretné érezni, hogy a döntés joga a kezében van, ki ne akarna olyan légkörben tanulni, amit nem kötelező rossznak él meg, hanem egy jó közösségnek, és ki ne akarná azt érezni, hogy a leírt szó igenis felülírható? Aki látta a Moszkva tér című filmet, biztosan emlékszik arra a jelenetre, mikor a töri tanár, kezében a tankönyvvel azt mondja: "Ami ebben áll, az elképesztően magas valóságtartalmú ugyan, de száz százalékosnak azért nem mondanám". A szabályokhoz kényszeresen ragaszkodó tanár nem nevel talpraesett diákokat, csupán olyan embereket, akik a jövőben nem lesznek önálló véleménnyel bíró, hasznos tagjai a társadalomnak, csupán szervilis beosztottak. Ez persze nem jelenti azt, hogy csupán a tanárokon áll, hogy milyen emberekké válunk, az viszont tény, hogy ha már tizenévesen is azt látjuk, hogy ha nincs olyan, amit ne kérdőjelezhetnénk meg vagy bírálhatnánk, akkor kevésbé leszünk hajlamosak arra, hogy minden elénk lökött információt igaznak higgyünk.

Nagy találkozások

Ha igazán szerencsések vagyunk, életünk során többször is részünk van úgynevezett nagy találkozásban, amikor azt érezzük, hogy az illetővel találkoznunk kellett. Ezek az emberek később óriási hatással lehetnek a személyiségünkre, pláne akkor, ha a kamaszéveink alatt találkozunk velük, sőt mi több, ha ezek az arcok nem a barátaink, hanem a tanáraink. A két dolog persze nem zárja ki egymást, de tekintve, hogy a tanár-diák viszony formálisan egy munkakapcsolat, így a szűkös keretek gátolják a barátság kialakulását. Ez még nem jelenti azt, hogy létre sem jöhet, csak épp rengeteg feltételnek kell egyszerre teljesülni. Az egyik ilyen feltétel a tanár nyitottsága, vagyis hogy képes legyen a diákok fejével gondolkodni. Ha életünk során volt ilyen tanárunk, igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen a feltétlen bizalom és megértés remek táptalajt biztosítanak egy olyan viszonynak, ami túllép a tanár-diák bebetonozott felálláson. Nekem volt részem ilyen találkozásban, sőt már a legelején éreztem, hogy ez egy kivételes kapcsolat lesz, de igazán csak az idő támasztotta alá a rajongásomat. Azért nevezem ezt rajongásnak, mert bár volt, hogy nem voltam azonos állásponton a tanárnővel, mégis mindig elérte azt, hogy tiszteljem a véleményét. Valljuk be, kamaszok között ez elég rendhagyó, pláne ha szülőről vagy tanárokról van szó.

Semmi kétség, vannak olyan szakmák, amikre születni kell, és persze akadnak olyanok is, amiket egyszerűen megtanulunk. Nagy különbség, hogy szimplán betanult munkafolyamatokat végzünk, vagy mélyen hozott anyagból dolgozunk, ergo kihasználjuk a tehetségünket. Szerencsés az, aki munka gyanánt azt végezheti, ami a hobbija, legyen szó írásról, festésről, házépítésről, vagy épp tanításról. Megtanítani valakit írni, olvasni, vagy épp bevezetni az avantgarde művészetbe, kölcsönösen hálás feladat lehet, de óhatatlan, hogy a tanár a saját szűrőjén keresztül juttassa el a tananyagot a diákokhoz. A nyers információkat persze ki kell színezni, és ez az igazán kemény meló, de ezeknek a történetek tudják igazán lenyűgözni a kíváncsi lurkókat, de még a kevésbé érdeklődőket is lekötik. A gimnáziumi töri tanárnőm mindig hozzáadta saját véleményét a tanagyaghoz, de sosem úgy, hogy azzal ne lehetett volna vitázni. Így tudtam meg, hogy Churchill nemcsak alkoholista volt, de mániás depressziós is, és mekkora mázli, hogy a második világháború alatt nem a depresszív, hanem a mániás napjait élte. Vagy, hogy a középkori Budáról azért tudunk olyan keveset, mert szintén a második világháború vérzivatarában a legtöbb emlék megsemmisült, hiszen a magyarok -a franciákkal ellentétben- nem nyilvánították nyitottá a fővárost. Tény, hogy sokkal több ilyen információ kavarog a fejemben, mint egzakt adat, de tudom, hogy a történelem lehet sokkal emberközelibb, mint pusztán néhány papírlap. Az ilyen órákat nem lehet elfelejteni, azokat a beszélgetéseket pedig végképp nem, amik nem könyvek körül forogtak. Volt olyan tanárnőm, akivel a férfi-női kapcsolatról és a gyereknevelésről beszélgettünk nagyon sokat. "Adott egy személyiség, ami melletted bontakozik, közben pedig te mutatod meg neki, hogy kék az ég, hogy a sütő forró, hogy a homokból várat lehet építeni..." - mesélte könnyes szemmel. Ezek kitörölhetetlen emlékek, hiszen nem azt éreztük, hogy egy magas fal húzódik a tanárok és köztünk, holott eleinte minden kapcsolatot fal keresztez. Az már kérdéses, hogy képesek vagyunk-e lebontani, és esetleg felismerni, igen, miatta választottam ezt a szakot az egyetemen, ezt a pályát, ezt az életet.

Ez nem gyári hibás

5265

Bizonyára közületek is sokan találkoztak már repi óvszerrel. Szórakozóhelyen, de még inkább az egyetemen, főiskolán bombáznak minket az ingyenes gumikkal. Vajon megfordult valaha a fejünkben, hogy ne használjuk ezeket a darabokat, hiszen annyi kéz alatt átmentek már? A Cambridge Egyetem hallgatói is valószínű hogy ezt kérdezik most maguktól, hiszen a diákság között szétosztott ajándék óvszerek többségén tűszúrások nyomait találták.

Első főiskolásként eltöltött napomon is hatalmas diákcsomaggal léptem ki a suliból, és idén sem volt ez másként, mikor beiratkoztam az egyetemre. Emlékszem a szerkesztőségben még mondtam is a többieknek, hogy mindenki tudjon róla, hogy az asztalomon lévő zsákban van fogkrém, instant leves, tampon és óvszer is. Az ingyen gumi mindig szerves részét képezi az ilyen ajándékcsomagoknak hiszen a hallgatók viszonylag gyakran szorulnak latex segítségre. Ismerek olyan embert, aki csak patikában vásárol gumit, mert otthon úgy tanulta, hogy csak a gyógyszertári minőségben bízzon meg, már ha óvszerről van szó. Mostani történetünk fényében nagyon is becsülendő az efféle vásárlási szokás, hiszen a Cambridge Egyetem egyik hallgatója hangos vészharangokat kongatott meg, amikor közölte: tűszúrás nyomait véli felfedezni az ajándék óvszeren.

Az ingyen óvszereket az egyetem hallgatói önkormányzatának bezárt irodájában tárolták mielőtt szétosztották volna az egyetemisták között, így viszonylag szűk azok köre, akik hozzáférhettek a leragasztott dobozokhoz. A HÖK-ösök az egyetem vallási közösségének akciójára gyanakodnak, sőt egyenesen szabotázsnak nevezték az akciót. Vallás ide vagy oda, vajon mennyire kell idiótának lenni ahhoz, hogy valaki gumilyukasztgatásba kezdjen? Oké, megfordul a fejében, hogy mi lenne ha, de hogy még meg is tegye... valljuk be, ez azért több mint furcsa. A hallgató lány, aki észrevette a lyukacskákat, azt mondta, nem volt nehéz azonosítani a defektes gumit, hiszen a csomagoláson átszűrődött a napfény. Az idei kollégiumi történet már nem az első ilyen eset, hiszen két évvel ezelőtt is történt egy hasonló, csak egy másik, a Cambridge Egyetemhez tartozó kollégiumban. Ez az eset viszont jóval súlyosabb, hiszen az ingyen óvszereket biztosító Durex egyértelműen tagadta, hogy a gumik gyári hibások lennének, eközben viszont egyre több hallgató keresi fel az egyetemi orvosi rendelőjét. Egy párnál már diagnosztizálták az STD-t, és ki tudja, hogy még hányan hordozzák magukban a szexuális úton terjedő fertőzést. 

Ti bíztok a repi óvszerek minőségében, vagy gumiért mindig a patikába mentek?