csíra

Ne fojtsd el csírájában!

6093

Újabb hóbort árasztotta el a hiszékenyek piacát, vagy valóban hihetünk a szóbeszédnek, miszerint a különböző csírák fogyasztása rendkívül jó hatással van a szervezetre? Sokan esküsznek rá, hogy ha naponta magunkhoz veszünk némi csírát, akkor megelőzhetjük a rákos daganatok kialakulását, fiatalíthatjuk bőrünket, szebbé és csillogóbbá tehetjük hajunkat, valamint kirobbanóbbá varázsolhatjuk teljesítményünket. Nos, én kipróbáltam, és elkezdtem magamnak magokat csíráztatni. Most kicsi, zöldellő „minikertek” lepik el aprócska konyhánk minden egyes négyzetcentiméterét.

Miért érdemes csírát nevelni?

Ismerjük a szituációt, hallottuk már ezerszer a suliban, ebéd alatt szüleinktől vagy a buszon beszélgető cekkeres néniktől: rohanó világ, környezetszennyezés, antibiotikummal kezelt állatok, génmanipuláció, és még napestig sorolhatnám. Olyan mennyiségű káros elemmel és helyzettel kell megküzdenie szervezetünknek napról napra az életben maradásért, hogy egyszerűen képtelenek vagyunk egészségesen túlélni. Sebekkel ugyan, de győztesen jövünk ki a környezeti ártalmakkal vívott csatákból. És mik ezek a sebek? Allergia, korai bőröregedés, leharcolt haj, rákos megbetegedések, állandó immunrendszer problémák, rossz emésztés, fáradtság. Ezekre, úgy fest, a természet maga alkotta meg a lehető legjobb orvosságot.

A csírákat elsősorban magas antioxidáns és vitamintartalmuk miatt érdemes fogyasztani. Egy aprócska csíra magában hordozza az egész növényt. Hatalmas mennyiségű vitaminadagot csomagol a természet egyetlen magba. Azt olvastam, az egészséges élet alapja, a „zöld étrend”. Ez persze nem csak a csírákat, de a már kifejlett növényeket is magában foglalja, persze mindent csak nyersen. Azonban ne szakadjunk még el a csíráktól és az azokban található vitaminoktól. A csírák nagy mennyiségben tartalmaznak A, B-komplex, C, D, E, G, K, U vitaminokat, valamint ásványi anyagokat. Ráadásul az anyatermészet úgy alkotta meg számunkra a kis csírázásnak indult magokban lévő mindenféle jót, hogy azokat az emberi szervezet éppen ebben a korai szakaszban tudja a legkönnyebben felszívni, megemészteni.

Fogyasszunk több kalóriát és dobjunk le néhány kilót

Jól hangzik, nemde? Eszünk, mégis fogyunk. És nem csak fogyunk, de növeljük életvonalunk hosszát is. Mindezt természetesen a csírákkal, amelyek 25%-kal több kalóriát tartalmaznak, mint a húsok, mégsem engedik, hogy a kelleténél gömbölyűbbé váljunk. Ez annak köszönhető, hogy se zsír, se koleszterin nincs bennük, és nem etették őket antibiotikumokkal, hormonokkal. Teljes mértékben támogatják az emésztést, tisztítják a szervezetet.

A csíráztatás alapjai kezdőknek

Bár elsőre számomra rendkívül visszataszítónak tűntek a kis „csápos” magok, és az ízük is rémes volt, meggyőztem magam arról, hogy napi egy joghurtnyi csíraadag évekkel hosszabbítja meg újdonsült ZÖLD életemet. Nem volt egyszerű a kezdet, de semmi sem lehetetlen. Már gyártanak profi csíráztató edényeket, melyek arra hivatottak, hogy a magokat segítsék a szárba szökkenés rögös útján. Ilyen tálat nekem egy kertészeti szaküzletben sikerült beszereznem, ahol egyébiránt vagy húsz különböző magot is találtam kis zacskókba porciózva. Vettem is rögtön némi retek, káposzta és búza magot, valamint csicseriborsót. A zacskók hátoldalán azt is feltüntették, mit kell tennem, hogy ne punnyadjanak be. 3 nap és szüretelhetek - volt az ígéret. Elsőre alaposan meg kell mosni a magokat, majd szükségem volt egy 25 fokos szobára (nem ellenőriztem), semmi tűző napfény, kétszeri öntözés naponta, de tilos a vízben áztatás, mert berohasztja a növényeket. Nos, ahogy elnéztem az emeletes műanyag dobozba (speciális csíráztató edény) zárt magokat, a napok számában azonnal kételkedni kezdtem. A reteknek 4, a búzának majd’ 6 napra volt szüksége a kifejlődéshez.

Mikor úgy ítéltem, készen vannak - ezt a sok kis „csápból” (nevezhetjük őket gyökereknek és száraknak) következtettem ki – egyszerűen csak összeszedegettem őket, jó alaposan leöblítettem és beletuszkoltam egy adag joghurtba. Azóta kipróbáltam vajas kenyéren, salátában, levesben, és néha még magában is elcsócsálom a tévé előtt ülve. Fontos, hogy mindig nyersen kell őket enni!

Egyelőre nem tudom, hány évvel sikerült meghosszabbítanom az életemet, egy biztos, még itt vagyok, és miután rákerestem a neten mindenféle receptre, már nem riadok vissza a szőrös csápoktól sem. Javaslom, mindenki próbálja ki otthon a csíráztatást, kóstolja meg a lehető legtöbb csírafajtát és válassza ki a neki tetszőt. Kíváncsi vagyok a tapasztalataitokra. Sok sikert!