cipzár

Mi ez? YKK

3415

Üldögélünk a kanapén, Zsófi húzgálja a cipzárját, fel és le, fel és le. Egyszer csak felfedezi a feliratot a cipzár pöckén: YKK. És már jön is a kérdés? Mi ez a felirat a cipzárak fogókáján? "YKK" Nézem a szoknyám cipzárját,"YKK"... Kijön Kamilla, elkapom a cipzárját, döbbenet: "YKK". Evidens, hogy cipzárgyár? Vagy valami titokzatos jelzés? Mi lehet? 

Nézd csak, mi lett a tervekből!

Az első húzózár 1896-ban jelent meg Pennsylvaniában. A húzózár ősét 1893-ban Judson Whitcomb találta fel, kinek nem más volt a célja, mint a cipőfűző helyettesítése. A sorozatgyártást az Automatic Hook and Eye kezdte el, s 1905-ben jelent meg a piacon. A beszédes cégnév - kampók és szemek - már el is meséli, hogy mi az elv: a záróelemek az egyik oldalon kampók, a másik oldalon szemek, ezek egy-egy textilcsíkra vannak rögzítve, így könnyen felvarrható. Hogy használati tárggyá váljon, nem kisebb durranásra, mint az I. világháborúra volt szükség, ugyanis ekkor, 1918-ban érkezett az első tetemes megrendelés, méghozzá az amerikai haditengerészettől. Egy svéd mérnök, Gideon Sundback tökéletesítette és alakította ki a ma is használatos cipzárt.

Ez két vászoncsíkból áll, amelyeknek egymással szembenéző peremén fém- vagy műanyag fogak sorakoznak. A két szalagon a fogak egymáshoz képest eltolva helyezkednek el, így összeakaszkodhatnak. A fogak egyik oldalán kiemelkedés, a másikon mélyedés van, amikor egymásba kapcsolódnak, a kiemelkedések a mélyedésekbe illeszkednek. Magát a húzószerkezetet, a kocsit is ő találta fel. Az elnevezés, a zipper szó - ebből származik a cipzár is - a Goodrich cégtől ered, ami eredetileg gumicsizma gyártással foglalkozott, és villámzárral látta el azokat. A zipp szó egyébként lendületet, gyorsaságot jelent, és már meg is van a szó eredete - persze valószínű, hogy a hangutánzás is szerepet játszott a szó kialakulásában.

Kedvencünk

A cipzárak legtökéletesebbike az YKK által gyártott villámzár. Hosszan: Yoshida Kogyo Kabushikikaisha, ami annyit tesz, hogy Yoshida Művek Kft. Az alapító Josida Tadao fiatalon egy cipzárgyárban dolgozott, majd miután a cég tönkrement, hát alapított egy vállalkozást, és persze, hogy cipzárakat kezdett gyártani. 1945 augusztusában – éppen amikor Hirosimára és Nagaszakira atombombát dobtak az amerikaiak – felvásárolta az Uozu Tekkousho nevű céget, s a tulajdonos a mostani elnevezés mellett döntött. Az YKK márkanevet 1946 januárjában jegyezték be. Joshida vágya az volt, hogy minőségi cipzárjai mindenki számára elérhetők legyenek, ezt úgy garantálta, hogy az alapanyagoktól kezdve a gyártósorokig mindent az ő gyára fejlesztett ki. Mára már több mint száz leányvállalata van, a világ több mint hetven országában megközelítőleg ötvenezer főnyi alkalmazottal. Az eredeti YKK cipzár nem akadozik, és minőség tekintetében a legjobb!

Cipzározz!

4165

A rengeteg cipzárral díszített cucc a nyolcvanas évekre volt jellemző, de sosem tűntek el teljesen a divatból. Mióta a cipzárt kitalálták, azóta használják - nem csupán praktikus okokból, hanem díszítésre is.

A cipzár sztori

A hivatalosan húzózárnak nevezett szerkezet igen gyakran használt záróeszköz, amit főleg a ruháknál alkalmaznak. A cipzár története egészen 1851-ig nyúlik vissza, mikor is Elias Howe az egyik fajta varrógép feltalálója szabadalmaztatta ezt az új szerkezetet. Érdekes módon ebben az időben még nem lett népszerű a termék, arra 1893-ig várni kellett, mikor Whitcomb L. Judson forradalmasított a férficsizmákat, a gombzáródást cipzárra cserélte. Bár forradalmi volt a találmány, még jóval bonyolultabb an működött, mint a mai darabok. A mai cipzárt 1913-ban alkotta meg Gideon Sundback, aki megújította a szerkezet kocsiját. 1917-ben az amerikai haditengerészetnek már ilyen technikával záródó uniformisai voltak.

A műanyag és mindenféle újításokról híres Elsa Schiaparelli, akinek a harsány pink volt a névjegye, használt először cipzárt az haute couture-ban. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy hamarosan a polgári divatban is népszerű elemmé váljon. A következő áttörés akkor következett be, mikor nem fémből, hanem műanyagból fröccsöntéses technológiával kezdtek húzózárakat gyártani. Ma már rengeteg neves cipzármárka van, ez egyik legnagyobbról, az YKK-ról már korábban írtunk. A cipzároknak pedig kész tudományáguk van, ha érdekel a fogazatok típusa vagy éppen a kocsik különböző fajtái, akkor klikk ide.

A cipzárok manapság már másképpen is megihletik a tervezőket, számtalan esetben funkcióját vesztve, csak díszítőelemként kerülnek egy-egy ruhára vagy máshova. A Marithe & Francois Girbaud divatház 1998-ban a modellek fejére tett húzózárakat, amelyeknek a kocsija úgy lógott a lányok homlokába, mint a reneszánsz időkben az igazgyöngy a nemesasszonyoknál. 2009-ben pedig Michael Kors és Matthew Williamson kollekciójában kapott nagy szerepet, de a galériában láthattok cipzárokból összevarrt ruhát Sebastian Errazuriztól, valamint egy blogban talált és könnyen elkészíthető cipzáros nyakláncot is. Persze a cipzáros ékszerek sem maradhattak ki a galériából.

Cipzáros cuccok itt!