alvás

Google doktor: lidércnyomás

1176

Robbanó fej

Nem célirányos kereséssel, de hosszú évek találgatása után végre sikerült két alvással kapcsolatos rejtélyre is fényt derítenem Google doktor segítségével. Az egyik tünet nem más, mint az elvalvás előtti pillanatokban bekövetkező igen erőteljes és éles hanghatás, mintha hatalmas üstdobot vagy harsonát fújnának a fejdebe tízezer decibell erősséggel. Valójában nem fájdalmas, de annyira kellemetlen és ijesztő, hogy muszáj kinyitnod a szemed, kirángatni magad az édes álom kezdődő öleléséből, hogy véletlenül se kezdődjön újra. Pár perc nyitott szemmel való rémült üldögélés után általában sikerül elaludni, de elég ijesztő érzés. Mindennek neve pedig az exploding head syndrome, azaz a felrobbanó fej szindróma.

Oka ismeretlen, nőknél gyakoribb mint férfiaknál. Semmiféle hátsó, lappangó betegséget nem sikerkült kimutatni, csak járulékos elemei kellemetlenek, az ijedtség okozta idegesség, félelem és szívdobogás. Egyes elméletek szerint az agy vérellátásában merülnek fel pillanatnyi problémák, de vannak, akik a középfülben történő apró, hirtelen elmozdulást okolják. EEG-vel készült vizsgálatok során is csak egy-két esetben sikerült szokatlan agyi működést kimutatni, s az epilepsziával kapcsolatos feltételezéseket sem támasztották alá semmilyen kutatási eredménnyel. Ilyen tehát van, nem kell betojni, testünk furcsa dolgainak egyike ez.

Bénulás

A másik ennél sok fokkal ijesztőbb. Életemben úgy ötször ha előfordult, hogy alvásból felébredve azt tapasztaltam rémülten, hogy szemem nem nyílik, hogy testem nem mozdul, s mikor ijedtemben sikítani akartam, még hangszálaim sem engedelmeskedtek. Mintha az agyam felébredt volna, de testem alvó kómában lenne. És tényleg. Google doktor diagnózisa a sleep paralysis, azaz az alvásos bénulás. Fordítva is megeshet, elalváskor is megtörténhet ugyanez. Magyarázata, hogy elalváskor a hormonok túk gyorsan indulnak be, s hamarabb bénítják le a testet vagy a másik esetben, hogy a REM fázisban az agy felébred, ezt azonban a test nem követi, hanem ugyanabban a kómaszerű állapotban marad, mint előtte. Ennek eredményeképpen az alany tudatának teljes birtokában van, viszont semmiféle összeköttetésben nincs a testével, azt mozgatni nem tudja. Egyes esetekben ezt komoly halluciánciók kísérhetik, amik még ijesztőbbé teszik a dolgot, s tudósok egy része a földönkívüliek látogatásának élményeit, s a szellemlátók élményeit is ennek a jelenségnek tudja be.



olvass tovább

Te aludtál az oviban?

3591

Félálomban forgolódtál a kiságyon, miközben a többiek békésen szenderegtek? Muszáj volt úgy tenned, mintha aludnál, hogy elkerüld az óvónénik kényszerítő eszközeit? Vagy egyáltalán nem fogtad vissza magad, és bármilyen módon folyamatos zajt csaptál, nem hagyva ezzel pihenni a többieket? A pedagógusaid idegein táncoltál délutánonként?

Tekintve, hogy jómagam emlékeim szerint összesen egyszer aludtam el a pihenők alatt, egy ideje nem hagyott nyugodni a probléma, és rendszeresen érdeklődtem az ismerőseimnél, hogy ők hogyan is álltak ezzel a dologgal. Egybehangzóan mindannyian azt állították, hogy sohasem szundítottak el akkor, amikor kellett volna. Na most, az ugye kizárt, hogy a baráti köröm tagjai egytől-egyig "abnormális" személyiségek voltak kiskorukban. (Pontosabban merem remélni.) Lelki szemeim előtt már körvonalazódott is egy Mátrix-méretű, hajmeresztő óvodai összeesküvés képe: mi van, ha a délutáni pihenők idején valójában SENKI SEM ALUDT? Mi van, ha csupán az óvónők találmánya volt az egész, hogy nyugodtan mehessenek ki cigizni a kávéjuk mellé?

Nos, a feltételezés valóban rémisztő, ám igazság szerint ennél bonyolultabb a dolog. Egyrészt: ha úgy is emlékszünk, hogy az óvodai évek során egyszer sem sikerült elaludni, attól még egyáltalán nem biztos, hogy tényleg nem sikerült. Az időbeli távolság és az akkori álomközeli állapot miatt könnyen becsaphatnak minket az emlékeink. Másrészt: az óvodás korú gyerekeknek általában nagyjából napi tíz-tizenkét óra alvásra van szüksége. Öt-hat óra ébrenlét után viszont kimerülnek - ez nem csak fizikai fáradtságot jelent, hanem a figyelem, a koncentrációs képesség lankadását is. Bár törvényileg nem kötelező délután elaltatniuk a gyerekeket, sőt, ma már egyes óvodákban a nagycsoportosokat nem is szokták, az óvónénik valóban a felfrissülés érdekében ragaszkodnak a kétórás sziesztához. Kivételek, azaz kisebb alvásigényű gyerekek természetesen vannak - főként ők szoktak elviselhetetlen hangot adni heves tiltakozásuknak. Esetükben a szülőknek érdemes előző nap este valamivel később elaltatni őket, hogy másnap ne zavarják az alvásban az óvodatársakat.

Persze előfordulhat, hogy ez a magyarázat még mindig az ovi-Mátrix része.

Te egyébként melyik kategóriába tartoztál?

Mennyit aludjak?

4062

Hirtelen - nem reprezentatív - felmérésem eredménye, hogy embertársaim többsége hét órát alszik átlagosan. Vannak, akik inkább hatot, vannak, akik nyolcat, de mind szeretnének kicsit többet, kivéve egy-két ismerősömet, és engem. Ebből is látszik, hogy ahány ember, annyiféle alvásigény. Vannak, akik kikészülnek, ha nem tudnak legalább nyolc órát aludni sőt, ha lehet kilencet. És vannak, akiknek bőven elég a hat, mert frissebbek, ha csak hat órát pihennek éjszakánként. Szakemberek szerint mindössze hat órányi éjszakai alvás kevés, mert ez fokozott nappali álmossághoz vezet, és fokozza a gyulladásos betegségek kialakulását. A legtöbb alváskutatás olyan eseteket vizsgál leginkább, amikor a kísérleti alanyok öt óránál kevesebbet alszanak, ezért most kifejezetten arra mentek rá a tudósok, hogy kiderítsék, mi van azokkal, akiknél hat az átlag - ami ugye eléggé rendszeres a mai dolgos világban. Tizenkét egymás követő éjszaka csökkentett alvásidőt kaptak a kísérletben résztvevők, és már egy hét eltelte után jelentkeztek az alvásmegvonás tünetei: nappali fáradékonyság, koncentráció képesség csökkenése sőt, növekedett a vérben a gyulladást jelző tényezők mennyisége. 

A bűvös szám

Néhány évvel ezelőtt olvastam arról, hogy a legpihentetőbb alvásmennyiség valahányszor másfél óra. Ezt teszteltem is, leginkább vizsgaidőszakok alatt. Amikor muszáj volt egy-két órát aludnom, inkább választottam három órányi alvást, mint négyet, mert az pihentetőbb volt. Nekem bejött. Valószínűleg azért lehet ez, mert az emberi alvás kilencven perces szakaszokból áll, ennek kétharmada a nem REM alvás, egyharmada pedig a gyors szemmozgásos fázis, amikor valószínűsíthetően az álomképeket látjuk. Amennyiben hét-nyolc órát alszunk egy éjszaka, akkor átlagosan elmondható, hogy naponta négy-öt ilyen szakasz megy végbe bennünk, ezért van az, hogy négy-öt álmot látunk egy-egy éjszaka. 



olvass tovább

Pihent agyú!

4090

Egy felmérés szerint az emberek saját elmondásuk szerint rosszul alvók, ezért néhányan összeálltak, és civil kezdeményezést indítottak a jó alvásért. A rossz alvás manapság a tíz leggyakoribb orvosi panasz egyike, ennek ellenére a "betegek" csupán tizenkettő százaléka fordul orvoshoz. A Pihent Agyúak Társasága (PAT) szemléletváltást sürget az alvással kapcsolatos gondolkodásban. Céljuk, hogy a tartós kialvatlanságtól szenvedők forduljanak orvoshoz, mielőtt problémájuknak súlyosabb egészségügyi, társadalmi, családi és szociális következményei lesznek.

A magyar lakosság 60 százaléka rosszul alszik - derült ki a hét európai országban közel hétezer emberrel készített nemzetközi online alvásfelmérés adataiból. A YouGov Plc.1 kutatása arra is rámutatott, hogy a kor előrehaladtával egyre több ember szenved a rossz alvás tüneteitől, mely a másnapi teljesítményt is nagy mértékben rontja. Ezen felül kísérő tüneteivel – levertség, türelmetlenség - megmérgezheti családi, baráti, munkatársi kapcsolatokat is.

Tik-tak, tik-tak

A kialvatlanságot azért kell komolyan venni, mert az kihat az élet minden területére. A rossz alvás lehet valamilyen komoly betegség jele, de tartósan okozója is. A napi stressztől a lelki problémákon át a szervi elváltozásokig számos oka lehet annak, miért nem tudunk jól aludni. Kevesen tudják, hogy a rossz alvás nemcsak egy másik alapbetegség tünete lehet, hanem gyakran önmagában betegség. Ilyenkor a belső biológiai óra elégtelen működése felelős a rossz alvásért és a kialvatlanságért. Azt, hogy valójában mi húzódik a háttérben, csak orvos tudja megállapítani.  



olvass tovább

Csizmában az ágyban

4975

Míg nyáron egy bugyi is elég az alváshoz, sőt ha éppen úgy tartja kedvünk, akkor még az sem szükségeltetik, addig télen már nem árt egy jó meleg pamutból készült pizsama. Egy magára kicsit is adó nő nem az ezeréves kinyúlt reklámpólóban bújik be a párja mellé. Persze nem azt mondjuk, hogy folyton csupacsipke csodákban térjünk nyugovóra, de egy hozzánk passzoló, kedves pamutpizsi mindenkinek elkel.

Már tavaly is készítettünk nektek egy anyagot pizsamákról, de akkor inkább csábosabb darabok kerültek a galériába, most inkább praktikusabbakat szedtünk össze. Az éjjeli szettek létjogosultságát mi sem mutatja jobban, hogy a 2009-es tavasz-nyári Dolce & Gabbana kollekcióban napközbeni viseletként kaptak helyet szatén ingszabású darabok, és az ifjú magyar tervező, Hansági Kriszta is a pizsamákból inspirálódott.

Pizsamákért klikk ide!

A két pizsama nagyhatalomtól, a Woman's és a Victoria's Secrettől válogattunk darabokat. Találtok hosszú nadrággal és hosszú ujjú felsőket, de forrónacira emlékeztető sortokat is. Nekünk a kedvencünk a kezeslábas, hiszen ebben biztosan nem fázik meg a derekad, az egyetlen problémánk, hogy husszú szárral készült változatot nem találtunk belőle. A márkák természetesen az éjjeli ruhák mellett kiegészítőket is kínálnak, amelyek színben, mintában vagy éppen díszítésben harmonizálnak.