Test

A nyersvegán az igazi?

9567

Előre leszögezném: ezt a cikket a teljesség igénye nélkül írtam, és véletlen sem azért, hogy ezzel bíráljam a húsevő életmódot. Egyszerűen csak néhány előnyét szeretném bemutatni ennek az életfelfogásnak. Mint tudjuk, vegetáriánusból is van sokféle: van, aki csak húst nem eszik, van, aki tejtermékeket és tojást sem. És természetesen a vegánságnak van egy egészen drasztikus fajtája, mégpedig a nyersvegán életmód. Most ezt szeretném bemutatni, azon belül is a 811 néven elterjedt vegánságot.

A 811 étrend Dr. Douglas N. Graham által népszerűsített életfelfogás, ami a 80/10/10 százalék alapelvre épül fel. Az étrend lényege nagyon egyszerű: az étrendünk mintegy 80 százalékát szénhidrátnak kell kitennie. De persze nem akármilyen szénhidrát, természetesen nem a fehérlisztről van szó. A 80 százalék szénhidrát csakis gyümölcsökből állhat. A maradék 10-10 százalék pedig fehérje és zsír. Na, itt sem mangalica zsírról és csirkemellről van szó! Az étrend legfőbb alapelve ugyanis a nyers vegetáriánus felfogás. Tehát a további 20 százalékot magvakból és zöldségekből nyert fehérje, zsír és olajok teszik ki. Mindezt teljesen nyersen, bármiféle hőkezelés nélkül.

Érdekes és rendkívül megosztó téma a tejtermékek fogyasztása. Sokan szentül meg vannak győződve arról, hogy az emberi szervezetnek semmilyen mértékben nincs szüksége a tejtermékekre, sőt semmilyen állati eredetű táplálékra, és persze ott a masszív ellentábor, akik az ellenkezőjére esküsznek. Szóval ebbe nem is igazán mennék bele. Mindenesetre elgondolkoztató, hogy miért iszunk bébi tehénnek szánt tehénmami tejet. Vagy, hogy miért fogyasztjuk a tyúk petesejtjét, illetve a már megtermékenyített zigótát?

Az is érdekes, hogy az embert anatómiai felépítése szerint egyre többször sorolják a növényevők, mintsem a húsevők közé, mivel a növények mindent biztosítanak számunkra, amire a szervezetnek szüksége van. Nem hiszed? Nézzünk pár nagyon egyszerű példát erre. Jogosan tehetik fel a kérdést: honnan fogja megkapni a szervezetem a szükséges fehérjét, ha nem fogyasztok húst?

Lássuk csak: a húsok közül ugyebár, ha fehérjéről van szó, mindenkinek a csirkemell jut az eszébe. A csirkemell fehérjetartalma 100 grammban 23 gramm. A tonhalé például csak 21 gramm. De a sertés- és marhahúsban már csak 16-17 gramm fehérje van 100 grammonként. És akkor lássuk a növényi eredetű táplálékokat: egyértelműen viszi a pálmát a tökmag, mintegy 34 gramm fehérjével 100 grammonként. A mogyoró (mind a két fajta) és a mandula is elől van, 27 és 28 grammnyi fehérjetartalmával még így is megelőzi a csirkemellet. És akkor ott vannak még a gabonatermékek, amik szintén nem elhanyagolható fehérjeforrások. A búzadara 9,4, a korpa 15, a zabpehely 14, a durumliszt 12,5 gramm fehérjét tartalmaz 100 grammonként. Bár a 811-es étrendbe a gabonatermékek már nem nagyon tartoznak bele, egy hagyományos vegetáriánus étrendbe fantasztikusan beleilleszthetők, és mindent megadunk a szervezetünknek velük, amire szüksége van.

És nem elhagyagolható szempont az állatok védelme sem, amibe szintén nem mennék bele, mert hatalmas ellentétek vannak. De legtöbbször ez a fő szempont, amiért az emberek elhagyják végül a hús fogyasztását. Szerencsére egyre nagyobb népszerűségnek örvend a nyersvegán és úgy összességében a vegetáriánus életfelfogás, egyre többen figyelnek az egészségükre. Egyre több vegetáriánus étterem nyílik, illetve az étlapok is bővülnek vegán fogásokkal. Ezt mindig öröm látni. Ne feledjük, hogy a 811-es étrend az ember számára a legegészségesebb étrend, mivel itt csak olyan tápanyagokat juttatunk a szervezetbe, amire szükségünk van. És a bevitt táplálék 100 százalékát hasznosítani tudjuk. Nos, gondoljunk bele egy pillanatra, hogy egy átlagos szendvics (zsemle, vaj, majonéz, felvágott talán valami kis zöldség) mekkora százalékát tudjuk hasznosítani? Elenyésző…

Na és akkor nézzünk pár tippet is. Mivel az étrend 80 százaléka gyümölcs, ezért a turmixgép a legjobb barátunk a konyhában. A gyümölcsturmixok variációjának száma végtelen. Nálam most az alma - citrom - bébispenót a nyerő. Kóstoljátok meg, nagyon finom. Most kezdődik a narancsszezon, úgyhogy nem csak narancslevet készíthetünk, hanem finom turmixokat. És persze itt vannak a “legtélibb” csemegék, az aszalt gyümölcsök. Édességnek isteni az aszalt füge, datolya stb. Ja és persze az ősszel kihagyhatatlan sült tök. Nem könnyű átállni erre, főleg egy “átlagos” étrend után, hiszen az ízlelőbimbóink hozzá vannak szokva a cukros, édes, sós, fűszeres, mesterséges ízekhez, de egy idő után ezeket már nem fogjuk kívánni. Sőt kicsit hoszabb idő után már el sem tudjuk képzelni, hogy ezt, hogy tudtuk egyáltalán eddig megenni. Ha kedvet kaptál hozzá, akkor mindenképp adj időt magadnak. Fokozatosan vezesd be az étrendedbe a gyümölcs alapú étkezéseket, míg teljesen el nem hagyod a megszokottat és természetesen a húst. És ami nagyon fontos: sokat egyél! Ennél az étrendnél étkezésenként 1-2 kg gyümölcs elfogyasztása teljesen természetes. Soha ne engedd, hogy éhes legyél, mert akkor könnyű visszacsábulni a régi étrendhez! De ha betartod - legyen elsőre akármilyen nehéz is -, hosszútávon biztos lehetsz benne, hogy meghálálja a tested, a szervezeted és az egészséged is! Fitt, szép és egészséges külsőt nyerhetsz, ha elhagyod a mesterséges, hőkezelt termékeket és egyre többször nyers gyümölccsel helyettesíted azokat!

Hirdetés
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
Felhasználónév:
Jelszó:
Hirdetés