Közösség

Szexista parkolók Sopronban!

9425

Néhány napja sajtótájékoztatón jelentette be Dr. Komornoki László, a Sopron Holding Zrt. vezérigazgatója, hogy 2013. augusztus 1-től hat új hölgyparkolót vehetnek birtokba a Petőfi téri mélygarázsban parkoló nők. Ezek a speciális parkolóhelyek a színes, mintás logókon túl abban különböznek a mélygarázs többi parkolóhelyétől, hogy a megszokott 230 cm szélesség helyett 380 cm szélesek, illetve további 40-40 cm széles felfestés könnyíti a parkolást. A segítő szándékot senki sem vitatja, az innováció mögött rejlő szexizmus azonban nyilvánvaló.


„Ezeknek a parkolóhelyeknek köszönhetően minden emeleten lehetőség nyílik a könnyebb parkolásra, hiszen míg egy átlagos mélygarázs parkolóhely szélessége 230 cm, addig az új parkolóhelyek 380 cm szélesek valamint további 40-40 cm széles felfestéssel láttuk el azokat, a könnyebb ki- és bepakolások, valamint a babakocsis anyukák érdekében.” - mondta el a sajtótájékoztatón Dr. Komornoki László, és ezzel nem kis felháborodást keltett. A női parkoló intézménye több évtizedes múltra tekint vissza más országokban, ám egészen mást értenek rajta, mint Sopronban. A kifejezetten nők számára fenntartott parkolóhelyek ugyanis a parkolók környékén jellemző erőszakos, sokszor szexuális indíttatású bűncselekmények megelőzésére szolgálnak, melyeknek gyakrabban esnek áldozatul nők. Ennek megfelelően jobban megvilágítják őket, illetve a parkolóházak olyan pontjain helyezik el őket, ahonnan könnyebb a menekülés támadás esetén vagy könnyebben lehet segítséget hívni. A méretük azonban semmiben sem különbözik a normál parkolóhelyekétől, ugyanis senki sem vonja kétségbe a nők vezetési képességeit, és ez az egész probléma lényege. „Magyarországon azt a klisét erősítik, hogy a női vezetők rosszul parkolnak. Ha elneveznék családi parkolónak, akkor ezzel az égvilágon semmi probléma nem lenne. Azzal viszont, hogy hölgyparkolónak nevezték és megnövelték a méretét, az a probléma, hogy a káros nemi sztereotípiákat erősítik.  (…) Nem is annyira a direkt hatás itt a lényeges, hogy valóban jobb lesz-e nekik, hanem a társadalmi üzenet. A társadalmi üzenete ugyanis az, hogy a sokgyerekes bevásárló, aki még rosszul is parkol, az a nő. És az bizony egy negatív üzenet.” - mondta el az ügy kapcsán Dr. Spronz Júlia a Patent Egyesület képviseletében az RTL Klub reggeli műsorában, majd azt is hozzátette, hogy semmiféle biológiai alapja nincs annak a közkeletű elképzelésnek, hogy a nők rosszabbul vezetnek. Történelmi előzményekről beszélhetünk, de annak semmi köze nincs a valós képességekhez.



A helyzet nemcsak a negatív sztereotípiák erősítése miatt szerencsétlen, hanem egyéb problémák is felvetődnek. Néhány éve ugyanis Budapesten több parkolóházban is voltak próbálkozások hasonló női parkolóhelyek kialakítására, ám akkor a diszkriminációs törvénybe ütközött a kezdeményezés, mégpedig férfi oldalról. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság elnöke az Origónak elmondta, hogy eljárást kellene indítaniuk, ha egy ügyetlen férfi sofőr azzal fordulna hozzájuk, hogy a normál helyre nem tudott beparkolni, a szélesebbet viszont a neme miatt nem vehette igénybe.

Sokak szerint az egész problémát meg lehetne oldani azzal, ha egyszerűen családi parkolónak neveznék ezeket a helyeket, hiszen elsősorban azoknak jelentenek könnyebb parkolást, akik gyerekekkel, babakocsival, illetve nagyobb csomagokkal érkeznek. A kivitelező hajlik is erre, ugyanis Grubics Jusztina, a parkolási csoport vezetője az Index megkeresésére elismerte, hogy kicsit szerencsétlen a hölgyparkoló megfogalmazás, hiszen a lényeg az volt, hogy több gyerekkel, nagyobb csomagokkal, babakocsival könnyebben megközelíthető legyen az autó, és miért ne érkezhetne babakocsival az autóban egy apuka. Hozzátette azonban azt is, hogy ők csak a kivitelezők, a névadásban, illetve a név megváltoztatásában az önkormányzat az illetékes, aki megrendelte a kivitelezést.

Mindezek nyomán nem nehéz belátni, hogy a női parkolóhelyek ilyen megközelítése több sebből is vérzik, és talán ideje lenne elgondolkodni azon, hogy nem nemi alapon kellene megkülönböztetni a szélesebb és a normál parkolóhelyeket, hanem nemektől független szükségletek és képességek alapján. Ha pedig valóban női parkolóhelyekről van szó, talán érdemes lenne a más országokban bevált és indokolt trendeket követni jobban kivilágított és biztonságosabb helyre tervezett megállóhelyekkel.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások