Test

Túladagolható a zöldség és a gyümölcs?

8931

A közvélekedés szerint a zöldségek és gyümölcsök bármilyen mennyiségben fogyaszthatók anélkül, hogy a vonalaink bánnák, a Loyola Egyetem táplálkozási szakértője azonban önmérsékletre int: a túlevés itt is valós veszélyt jelent, és a zöldség, illetve gyümölcs ugyanúgy súlygyarapodást okozhat, mint bármilyen más táplálék.

„Még a legegészségesebb táplálék is súlygyarapodáshoz vezethet, ha túl sokat viszünk be belőle a szervezetünkbe. A kulcs az adagokban rejlik” – nyilatkozta Brooke Schantz dietetikus az egyetem sajtóközleményében. A túlevés sajnos valós veszélyt jelent, hiszen hajlamosak vagyunk jelentősen alábecsülni a tányérunkon lévő mennyiséget. Ilyenkor ugyanaz érvényes a zöldségre és a gyümölcsre, mint a hamburgerre, illetve a sült krumplira: ha a kalória bevitelünk magasabb a szükségesnél, hízás történik – bár kétségtelenül tetemesebb adagra van szükség a természet ajándékainak esetében, mint a készételeknél.

„Rengeteg páciensem panaszkodott, hogy bár egész nap gyümölcsöt eszik, mégsem fogy. Csaknem sokkot kaptak, amikor közöltem velük, hogy ennek a mennyiségére is ügyelni kell” – tette hozzá Schantz, aki szerint mégis létezik kivétel. A keményítőt nem tartalmazó zöldségekből nehéz túlevést produkálni, hacsak nem kísérjük őket szósszal, sajttal vagy vajjal. Ez annak tudható be, hogy sok vizet és rostot tartalmaznak, így eltelítik a gyomrot, mielőtt kritikus adagot ehetnénk belőlük. A keményítőben gazdag zöldségek – úgymint a borsó, a kukorica és a burgonya – viszont könnyebben hizlalhatnak.

A zsírszegény és a zsírmentes felirat további veszélyt jelent az élelmiszerek csomagolásán. „Az emberek azt hiszik, bármennyit fogyaszthatnak ezekből. A normális adaggal ugyan semmi gond, de érdemes tudni, hogy az alacsony zsírtartalomért általában magas cukortartalommal és sok kalóriával kell fizetni, így könnyen elronthatjuk a diétát” – tette hozzá a dietetikus.

Forrás: Medipress

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások