Test

Ezért ne eddz!

8879

Elsőre mindegyik ok nagyon vonzónak, motiválónak tűnik, azonban tüzetesebb vizsgálat után kiderül, hogy jobb, ha nem ezek miatt veszünk bérletet az edzőterembe, kezdünk el kocogni, úszni… Célok nélkül csupán a szélben sodródó falevelek vagyunk, mindegy, hogy életünk mely területéről beszélünk. Azonban az sem mindegy, hogy milyen célokat tűzünk ki magunk elé. Ugyanis ha azok nem megfelelőek, akkor többet ártanak, mint használnak. Íme öt gyakori ok, amiért edzőruhába szoktunk bújni, de aztán vagy hamar feladjuk, vagy a végén még többel kötjük be.

1. Sokat ettem, lemozgom

Este összejövetel volt nálatok, és degeszre etted magad, amit jó néhány pohár borral vagy erősebbel öblítettél le? Habár a mozgás segít ismét a helyes irányba terelni a mérleg nyelvét, annak nem szabad büntetés jelleget öltenie. Márpedig ebben az esetben pontosan ez történik. Semmi jó nem sül ki belőle, ha az edzést a kilengések ellensúlyozására használjuk. Ha így teszünk, akkor megvonjuk magunktól a mozgás örömét, és megkockáztatjuk, hogy étkezési rendellenességek alakuljanak ki nálunk.

Jobb indok: Azért edzek, hogy erős és energikus legyek. Ahelyett, hogy extra izzadással bünteted magad az elfogyasztott többlet kalóriáért, koncentrálj inkább arra, milyen nagyszerű érzés is a mozgás. Önmagában, önmagáért. Az erőnlét fokozásától az általános hangulatjavuláson keresztül az egészségi állapot jobbulásáig a mozgás sokkal több puszta kalóriaégetésnél – segít, hogy fizikai és mentális szinten is kirobbanóan jó formában légy.

2. Így bármit ehetek

Ha csak azért kezdesz el sportolni, mert akkor büntetlenül eheted a gyorskaját, ihatd a kólát, tömheted magad csokival, sütivel, akkor tévúton jársz. Igen, a mozgás segít elégetni a fölös kalóriákat, azonban könnyű abba a hibába esni, hogy edzés után „úgyis aerobicoztam” egy órát címszóval a ledolgozott kalóriamennyiség kétszeresét fogyasztod el. Különösen sokat ártasz magadnak, ha ráadásul egészségtelen ételeket fogyasztasz, hiszen a létfontosságú vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz nem lehet például kocogással hozzájutni.

Jobb indok: Azért edzek, hogy időnként bűnözhessek. Tekints úgy a rendszeres testmozgásra, mint egy mankóra, mely hozzásegít, hogy időnként lelkiismeret-furdalás nélkül élvezhesd a finom falatokat, italokat. A mozgás ugyanis nem képes ellensúlyozni a mérték nélküli, egészségtelen táplálkozás romboló hatásait, viszont az elérhető vele, hogy jó formában legyünk, egészségesebbé váljunk, és hogy alkalmanként nyugodtan félretehessük a diétát egy fagylalt, egy nagy tál pörkölt vagy egy kupica tömény kedvéért.

3. A mozgás megoldja a gondjaimat

Nem, nem fogja. Bármilyen gondot, bajt hagyunk is az edzőterem bejáratánál, az ott fog ránk várni, mikor kilépünk onnan. Maximum nem veszünk róla tudomást, de ott lesz, és továbbra is nyomja a vállunkat.

Jobb indok: Mozgok, hogy jobban álljam a sarat a mindennapi kihívásokkal szemben. A strucc-stratégia helyett inkább arra használd a mozgással töltött időt, hogy kitisztítsd a fejed. Az izzadással együtt ugyanis a szó szoros értelmében távozik belőled a feszültség is, és annak a végén nyugodtan, megfontoltan tudsz újra foglalkozni a problémával. Azon se lepődj meg, ha edzés közben ugrik be a megoldás, az agynak ugyanis van egy olyan furcsa tulajdonsága, hogy akkor dobja a választ a kérdéseinkre, mikor elvonjuk azokról a figyelmét.

4. Keveset alszom, de az edzés majd lendületben tart

A mozgás energetizáló hatása köztudott, azonban vétek azt hinni, hogy az elsumákolt pihenés negatív hatásait ellensúlyozni lehet vele. Nem lehet, és ha megpróbáljuk, hamarosan a túledzés jeleit, azaz az izmok leépülését és gyengeséget vehetünk magunkon észre. Arról nem is beszélve, hogy a kevés és nem megfelelő minőségű alvás számos komoly egészségügyi probléma forrása lehet, kezdve az elhízástól a szívpanaszokig. Fejeld csak meg a kialvatlanságot kemény edzésekkel, és adj a testendek még egy stresszforrást – előbb-utóbb csak feladja majd a szolgálatot…

Jobb indok: Azért edzek, hogy egészségesebb legyek és jobban aludjak. Nagyon fontos, hogy tiszteld a tested és megadd neki a kellő pihenést. Ahelyett, hogy edzéssel növeled az energiaszinted, azért mozogj, hogy javuljon az általános egészséged, boldogabb légy és jobbakat aludj. A kutatások kimutatták, hogy a rendszeres testmozgás nagymértékben javítja az alvás minőségét és mennyiségét, tehát ne azért mozogj, hogy leplezd a fáradtságod, hanem azért, hogy megszüntesd annak fő forrását, a kialvatlanságot. Ha érzed, hogy már alig van energiád, akkor az edzőterem helyett inkább az ágyat célozd meg, majd másnap elmész edzeni, mely így már valóban az egészségedre fog válni.

5. Nullás ruhaméretet szeretnék

Nincs azzal semmi baj, ha szeretnénk vonzók lenni. A gondok ott kezdődnek, mikor az edzés egyetlen célja az, hogy minél kevesebbet mutasson a mérleg, minél szűkebb ruhákba bújhassunk. Ilyenkor a mozgás feladattá válik, márpedig ki szeret folyamatosan kötelező köröket futni? Senki, és ezzel együtt a motiváció is könnyedén elszáll.

Jobb indok: A mozgás jó nekem. A mozgás fő célja nem a súlyvesztés. A karcsúsodásra tekints inkább egy kellemes mellékhatásként, ami mellett még számos jótékony hatást fel lehet fedezni: oldja a stresszt, jobban alszol tőle, boldogsághormonokat szabadít fel, növeli az erőnlétet, csökkenti egyes betegségek kialakulásának a kockázatát. Ráadásul nem is kell katonai kiképzésre hajazó edzéseken részt venned ahhoz, hogy mindezt elérd, választhatsz könnyedebb mozgásformákat is, és ha csak hetente kétszer van időd rá, az se baj, a lényeg, hogy mozogj, és tedd ezt rendszeresen.

Ha pedig már alapból nullás mérettel rendelkezel? Akkor is mozogj, a fent említet áldásos hatások miatt, és nem kell tőle tartanod, hogy a végén elfogysz, ugyanis ha egy szakember segítségével vágsz neki az edzésnek, akkor formásodhatsz, izmosodhatsz.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások