Lélek

Győzd le a stresszt!

8872

Előző cikkünkben foglalkoztunk a stressz hatásaival, tüneteivel. Jelen cikkünkben pár hasznos, a mindennapi életben alkalmazható gyakorlatot ismertetünk, melyekkel a stressz hatásait tudod kezelni, csökkenteni, hogy feltöltsd magad energiával s szépülj - lazulj!

A stressz számos élethelyzetben és számos módon jelentkezhet. Az erős érzelmek hatására összehúzódnak, megfeszülnek az izmok és az erek, megváltozik az emésztés és a légzés, ugyanakkor romlik az immunrendszer működése. Mindannyian tapasztalhattunk már hasonlót a saját életünkben is, vizsgaidőszakban, vagy amikor valamilyen kapcsolati nehézséggel küzdöttünk. Ilyenkor nem tudunk rendesen pihenni-aludni, vagy akár jobban kívánjuk az egészségtelen, de vigaszt nyújtó ételeket.

Önmagában azonban a stressz se nem jó, se nem rossz. Hogy melyikké válik, az attól függ, hogyan reagálunk a stressz okozta tényezőkre.Vannak, akik a krízishelyzetekre még nagyobb összeszedettséggel felelnek, mások pánikkal, félelemmel vagy idegeskedéssel.
A stressz valódi okát nem a külső körülményekben, például a túl sok feladatban vagy a túl kevés időben kell keresnünk.  Az igazi ok minden esetben a körülményekkel kapcsolatos saját észlelésünk – hogy félelmetesnek, megterhelőnek és leküzdhetetlennek látjuk őket. Tehát saját én-érzékelésünk – miszerint képtelenek vagyunk a helyzettel megbirkózni – váltja ki a testünkből a stressz reakciót, nem pedig a külső tényezők
Észleléseink pedig mindig önmagunkkal kapcsolatos hitrendszerünkből fakadnak – abból, hogy mire tartjuk képesnek magunkat azok alapján, amit mondtak és tanítottak nekünk.
A következtetés tehát egyértelmű: ha meg akarjuk változtatni a stresszhez fűződő viszonyunkat, belülről kell megváltoztatnunk magunkat!

Ehhez nyújt segítséget a jóga:

  • a légzőgyakorlataival,
  • testgyakorlataival,
  • a test-tudatosság erősítésével,
  • a csakrák működésének harmonizálásával és
  • a relaxációval.


Test-tudatosság fejlesztése

A következő egyszerű, de igen hatékony gyakorlat segít, hogy megfigyeld és ezzel tudatosítsd, milyen fizikai hatásokat váltanak ki a különböző szituációk, gondolatok vagy érzések.
1. Vegyük észre már a kezdeti szakaszban, ha idegesekké vagy frusztráltakká kezdünk válni!
Tudatosítsuk, mi történik a légzésünkkel, a vállunkkal, a hátunkkal vagy a gyomrunkkal, ha stresszes helyzetbe kerülünk ( pl. dugóba kerültünk, partnerünk késik, a gyerek hisztizik). Tudatosítsuk magunkban, hol tapasztaljuk ezeket az érzéseket a testünkben. Ennek a módszernek az a célja, hogy ne vegye át a teljes irányítást pszichénk felett a stressz.
2. Figyeljük meg a reakcióinkat!
Mi történik a fejünkkel, a szívünkkel, a beleinkkel, amikor a főnökünkkel vagy partnerünkkel konfliktus helyzetbe kerülünk? Mit teszünk az ilyenkor megjelenő érzésekkel? Megéljük, vagy inkább elfojtjuk őket? S ha elfojtjuk, akkor annak milyen érzelmi vagy testi tünete lesz?

Csakránk harmonizálása

Az első csakránk, a Gyökércsakra (Muladharacsakra) energetikailag  a gáthoz kötődik, és valahol a végbél és a nemi szervek között található félúton. Az ehhez kapcsolódó tudatossági szintet a túlélés, a biztonság, a bizalom és az önvédelem legalapvetőbb, ösztönös minőségei határozzák meg. Ha ez a csakra jól működik és aktív, az ember képes optimistán és kreatívan megoldani a túléléssel kapcsolatos kihívásokat. Bízik a világban és elfogadással viszonyul másokhoz. A biztonság érzése jellemzi. Ha azonban ez a csakra inaktív vagy gyengén működik, tudatosságunk meghátrál a nehézségek elől, és másokra hagyatkozunk problémáink megoldásában. Az itt megjelenő stressz okozhat emésztési és bélproblémákat.

Erre a testterületre összpontosul a bizalom érzése, vagyis hogy képesek vagyunk-e úgy tekinteni a világra, mint olyan helyre, amely segít és támogat bennünket, ahelyett, hogy fenyegetne. Ha megfelelően meggyökereztünk, és szilárdan állunk a lábunkon, csak akkor fejlődhet és nyílhat ki a bennünk lévő virág.
Keresztirányú lendítés: különösen értékes, ha kimerültnek érzed magad fizikailag vagy érzelmileg. A gyakorlat: Álló helyzetben egyszerre emeld fel a jobb karodat (nyújtva) és a bal lábadat (térded behajlítva). Majd másik lábbal, s karral is végezd el. Ismételd meg folyamatosan 1-2 percig.

A légzés és a légzőgyakorlatok

Tanuljunk meg helyesen lélegezni, ami azt jelenti, hogy mindig az orrunkon lélegezzünk ki és be is, hisz az orr tisztítja, melegíti és nedvesíti a levegőt, mielőtt az a tüdőbe kerül.
A helyes hasi légzést érdemes elsajátítani: az egyik kezünket tegyük a hasfalra, és figyeljünk arra, hogy kilégzéskor a hasfal süllyedjen, belégzéskor pedig hagyjuk a hasfalat emelkedni, domborodni. A helyes légzéssel növeljük a vitálkapacitásunkat, ellenállóvá tesszük a szervezetünket és meg tanuljuk kezelni a stresszt.
Hogy mi köze lehet a légzésnek a stresszhez? Ismerjük azt a helyzetet, amikor valamire koncentrálunk, még a légzésünket is visszatartjuk, annyira figyelünk adott dologra. Amikor valamilyen stresszhatás ér, összevissza és kapkodva lélegzünk. Az is előfordulhat, hogy alig kapunk levegőt. Tehát megfigyelhető az összefüggés a légzésünk ritmusa, milyensége és lelkiállapotunk minősége között. Amikor csak tudunk, szánjunk pár percet arra, hogy megfigyeljük a légzésünket, és pillanatok alatt nyugodtabbá és kiegyensúlyozottabbá válunk.

Ellazulás és relaxáció

Mit is értünk a jógában a lazítás alatt? Kényelmes öltözékben, nyugodt környezetben elhelyezkedünk, lehetőleg háton fekvő relaxációs pózban, és ellazítjuk az egész testünket. Tudnunk kell, hogy 20 perces mély relaxáció 4 órás alvással ér fel! Kellő gyakorlás után már bárhol el tudjuk lazítani a testünket, lecsillapítani az elménket, és egész más színben fogjuk látni a világot. S ugyan a fejünkben milliónyi gondolat forog, csak a légzésünkre fókuszálva, az elme szépen, lassan elcsendesedik. A megoldás: hagyjuk a dolgokat megtörténni, hagyjuk gondolatainkat szabadon áramolni, ne kezdjük el elemezgetni őket, ne adjunk nekik figyelmet-energiát. Egy pár alkalommal kell csak türelmesnek lennünk magunkhoz, és meglátjuk: az eredmény nem marad el.

A fenti gyakorlatokkal feloldódnak a feszültségek, az energia - blokádok, az egész testünkben - lelkünkben.

A változás, és a változatosság csodát tehet, feltölt energiával és pozitívabban fogsz látni mindent.

Változtass az életeden!
Testünk, lelkünk, elménk gyógyítása könnyebb, mint azt a legtöbben gondolnánk.
Add meg magadnak a lehetőséget, hogy megtapasztald a jóga csodás áldásait!
S feltárul előtted, hogyan nyerheted vissza az erődet, búcsút intve a stressznek,
utat engedve a boldogságnak!

Szerzőnkről

Gyuró Éva vagyok, a Baraka Jóga Iskola alapítója, vezetője és egyben jógaoktatója. 12 évvel ezelőtt találkoztam először a jógával, amikor úgy éreztem, hogy – a karrier, a család, a mozgalmas élet ellenére- valami hiányzott az életemből. A rendszeres gyakorlás - mely minden alkalommal megnyugvást és egyben feltöltődést jelentett számomra-, lépésről lépésre változást hozott az életembe, és segített közelebb kerülni önmagamhoz. Számomra a jóga elsősorban önismeret és benne világismeret, egy véget nem érő utazás a Szabadság, a Testi-Lelki harmónia  felé. Jógaoktatóként szeretek segíteni és szemtanúja lenni csodás, új élmények megszületésének, ami megunhatatlan esemény és egyben Áldás („Baraka”) számomra. A jógával és munkásságommal bővebben megismerkedhetsz itt.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások