Lélek

Így küzdj a stressz ellen!

8861

Sok nő szenved a stressztől a hétköznapi életben betöltött sokrétű szerepe miatt, a mai életritmusunkban számos stressz forrásnak vagyunk kitéve. A leggyakoribb tünetek közé tartozik az érzelmi és mentális kimerültség, aminek következtében ingerlékenyekké és érzékenyekké válhatunk. Ma már köztudott, hogy a stressz rövid, de akár hosszabb távú egészségügyi problémát is okozhat.


A túl sok stressz kárt tesz a szépségedben is!

A stressz meglátszik az arcodon és a testeden is. A megnövekedett kortizol hormon szint- melynek hatására a vércukorszint megemelkedik - legyengíti a bőr védőrétegét, ezért sokkal könnyebben épülhetnek be a bőr pórusaiba a különböző baktériumok, aminek a hatására az arcon pattanások jelenthetnek meg, a bőr foltos, fakó és élettelen lehet. Amikor nyugtalan vagy, a véredényeid összeszűkülnek, ezáltal lelassul a keringésed. Ennek következményeként a szemed körül puffadtság jelentkezhet. Márpedig semmi sem öregít jobban, mint a megfáradt tekintet. A kortizol okozta vércukorszint-emelkedés felgyorsítja az öregedési folyamatokat, mivel a felesleges cukor veszélyezteti bőrünk kollagéntartalmát és ráncok kialakulásához vezethet. A stresszt legtöbbször szó szerint a vállunkon és a hátunkon cipeljük anélkül, hogy tudnánk róla, a váll és a nyak megmerevedik, a tartásunk meggörnyed. Az ilyen jellegű fájdalmak mindig belső feszültségre vezethetők vissza. Ezt természetesen még erősítheti az egész napos számítógép előtti görnyedés.

A stressz hatásai az egészségünkre

A stressz a hormonok egyensúlyát is felboríthatja, és köztudottan kedvezőtlen hatással van a hormonszintre, például a tesztoszteron termelésére, a stresszt tapasztaló nők havi ciklusa rendszertelen lesz vagy akár teljesen ki is maradhat. Ugyanakkor a stressz romboló hatással lehet a természetes védekező rendszerre is, ilyenkor a nők gyakori, visszatérő hüvelyi fertőzéseket tapasztalhatnak. Szív- és érrendszeri problémák is felléphetnek. A stressz szívrendellenességeket idézhet elő, például szívritmuszavart (aritmia) és többszöri szabálytalan szívverést, valamint befolyásolhatja a vérnyomást is. Az ízületi fájdalmak, az izomgörcsök és az izom feszültség további tünetei a stressznek. Ez megint egy másik természetes fiziológiai reakció az érzelmekre, például a szorongásra vagy feszültségre és bármelyik testrészt érintheti. A stressz okozta mentális és érzelmi tünetek ugyanakkor minden nő esetében más és más formában mutatkoznak meg. Megemlíthetjük a szorongást, feszültséget, depressziót, fáradtságot, feledékenységet, ingerlékenységet és a kis ingerek túlreagálását.
Talán nem is gondolnánk, de a stressz hatással van a szexuális életünkre, a memóriánkra és a fogyókúránk sikerére is.

Engedd ki a feszültséget!

A mai nyugati világ életritmusában ránk nehezedő stressz remek ellenszere a keleten használt jóga és meditáció. A jóga nemcsak a leghatásosabb, de a legtermészetesebb gyógymódja a stressz kezelésének. Segítségével kiadhatod magadból a felgyülemlett feszültséget és megfelelő mennyiségű boldogsághormonhoz is juthatsz. Tudományos kísérletek bizonyítják, hogy a gyakorlatok során az elme más állapotba kerül, az agytevékenység megváltozik. A jóga gyakorlatai hatással vannak a légzésedre, a testedre, az érzéseidre és a tudatodra.

A jógagyakorlatok során olyan relaxált állapotba kerülünk, amelyben agyunk kizárja a külső stresszkeltő ingereket, és nem engedi a szervezetnek, hogy ezekre a stresszorokra túlzott válaszreakciót adjon. Ezáltal nem alakulnak ki a szorongás jelei, szabályosan lélegzünk, a szervek vérellátása egyenletes, az egész szervezet összehangoltabban működik, a testműködés kiegyensúlyozottabb állapotba kerül, segít az agynak még relaxáltabbá válni.

A jógikus módszerek egyensúlyba hozzák a belső ritmusunkat. A jóga-, és légzőgyakorlatok, a mantrák és a csakrákat élénkítő gyakorlatok energiával töltik fel a testet, miközben tisztítják is.
A jóga fizikailag revitalizálja a szervezetünket és segít azáltal, hogy hatalmas mennyiségű energia (prána) termelődik a testben, dinamikusak és aktívak maradnunk a mai modern életünk feszültségei és követelményei közepette. A fizikai egészség alapfeltétele a lelki-mentális egészség. A gyakorlatok során az izmokból és a szervekből kioldott feszültségek a legtöbb esetben lelki tartalmakat is magukkal vonnak, ami ilyenkor felszínre kerül, lehetőséget adva a kioldásra, a megoldásra.

Szerzőnkről

Gyuró Éva vagyok, a Baraka Jóga Iskola alapítója, vezetője és egyben jógaoktatója. 12 évvel ezelőtt találkoztam először a jógával, amikor úgy éreztem, hogy – a karrier, a család, a mozgalmas élet ellenére- valami hiányzott az életemből. A rendszeres gyakorlás - mely minden alkalommal megnyugvást és egyben feltöltődést jelentett számomra-, lépésről lépésre változást hozott az életembe, és segített közelebb kerülni önmagamhoz. Számomra a jóga elsősorban önismeret és benne világismeret, egy véget nem érő utazás a Szabadság, a Testi-Lelki harmónia  felé. Jógaoktatóként szeretek segíteni és szemtanúja lenni csodás, új élmények megszületésének, ami megunhatatlan esemény és egyben Áldás („Baraka”) számomra. A jógával és munkásságommal bővebben megismerkedhetsz itt.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások