Étel+Ital

A legjobb hűsítő csemege

8824

Görögdinnyét enni jó, hiszen kellemesen édes, hűsítően lédús, sőt még a színe és az illata is kényezteti az érzékeket. Nem csoda, hogy kánikulában a túlélés egyik alapvető eszközévé lép elő. Nemcsak élvezeti szempontból hasznos azonban, ha gyakran harapunk bele egy-egy mosolygó dinnyeszeletbe, hanem az egészségünknek is jót teszünk vele, hiszen a görögdinnye összetétele minden szempontból ideális.

A legkorábbi ismert dinnyeszüret nagyjából ötezer évvel ezelőtt történt az ókori Egyiptomban. Azért tudjuk ezt olyan biztosan, mert hieroglifákkal is megörökítették az eseményt, illetve a fáraók túlvilágra szánt ellátmányába is gyakorta raktak görögdinnyét. Hogy pontosan honnan származik, azt nem tudjuk, de feltételezhető, hogy a Kalahári-sivatag környékén van az őshazája. Hamar elterjedt azonban világszerte, a 10. században Kínában már termesztették, a 13. században pedig Európában is megjelent a mór hódítóknak köszönhetően. Ma már több mint ötszáz fajtája létezik a nemesítésnek köszönhetően, így válogathatunk kedvünkre, ha egy kis görögdinnyére vágyunk.

Amellett, hogy közkedvelt csemege volt, kezdettől fogva kiaknázták kedvező egészségügyi hatásait is. Az ókori népek lázcsillapításra és a szoptató anyák tejtermelésének növelésére használták, de hamar felismerték vízhajtó és emésztést segítő hatását is. Lábadozókat is gyakran kínáltak görögdinnyével, mert vértisztító hatásánál fogva elősegíti a felépülést. A népi gyógyászatban a szárított dinnyemagból főzetet készítettek, és ezzel kúrálták a vesebajt, illetve a cukorbajt.

A modern tudomány persze ízekre szedte a görögdinnyét (is), így ma már tudjuk, hogy ezek a népi felismerések egyáltalán nem voltak megalapozatlanok. Tudjuk róla például, hogy nagy része víz, emellett pedig bőséggel tartalmaz vitaminokat és ásványi anyagokat, ezért diéta idején jelent nagy segítséget, hiszen rendkívül tápláló, viszont 100g mindössze 28 kalóriát tartalmaz. Gazdag A, B1, B2, B5, B6 és C-vitaminban; káliumban, kalciumban, magnéziumban, valamint igen magas a foszfor, cink, vas és szelén tartalma is.  Nemrégiben derült ki, hogy hasonló hatással van a vérerekre, mint a Viagra, ezért érdemes afrodiziákumként tekinteni rá.

Gasztronómiai szempontból viszonylag kevés fejtörést okoz, hiszen remek íze és frissítő hatása miatt az a legegyszerűbb, ha nem vacakolunk vele túl sokat, hanem ízesítés és elkészítés nélkül megtömjük vele a bendőnket. Aki ennél összetettebb élményre vágyik, készíthet belőle bólét, az igazán profi végeredmény érdekében azonban érdemes ’előkezelni’ a dinnyét, és felhasználás előtt néhány órával injekciós tűvel némi alkoholt – lehetőség szerint vodkát – juttatni a belsejébe. Dúsíthatunk vele gyümölcssalátát is, amit érdemes meglocsolni egy kis gyümölcsvodkával vagy más édes itallal az igazán élvezetes végeredmény érdekében. Ha pedig savanyúbb dinnyére sikerült szert tennünk, kidobás helyett összeházasíthatjuk némi zöldséggel, fetasajttal és zöldfűszerrel, így remek salátához juthatunk. Készíthetünk belőle levest, fagyit vagy elrakhatjuk savanyúságnak.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
Felhasználónév:
Jelszó: