Étel+Ital

Pirosan mosolygó meggyszemek

8794

Június elején már feltünedeznek a piacok standjain a pirosan mosolygó meggyhalmok, és köszönhetően a sok fajtának, egészen nyár végéig bérelt helyük van az elárusító helyeken és persze az erre fogékonyak asztalán is. Erre fogékonyak pedig vannak szép számmal, hiszen már ránézni is vidámság erre a gyümölcsre, kellemesen savanykás íze pedig enyhülést hoz a kánikulában, nem beszélve arról, hogy milyen sokféleképpen hasznosítható a konyhában. Meggyet enni tehát jó, adózzunk minél gyakrabban ennek az élvezetnek.

A meggy ősidők óta létezik, Észak-Indiától a Balkánig terjedt az őshazája, de hamar elterjedt Európában és Ázsiában is. Kedvelték az ókori görögök, rómaiak és perzsák, de a honfoglaló magyarok is fogyasztották, ugyanis a meggy az egyetlen finnugor eredetű gyümölcsnevünk – a többi gyümölcs elnevezése bolgár, török és szláv jövevényszó. Egészen a 17. századig a vadmeggy volt ismert, majd megjelent a hazai kertekben is a spanyolmeggy és a cigánymeggy. Az Alföld gyümölcstermelésének fellendülése idején vált népszerűvé a Pándy meggy, ami azonnal konfliktust robbantott ki, ugyanis a bizonytalan eredetű fajta szülőhelyeként több város is versenybe szállt. A legelterjedtebb verzió szerint a neves fajtát egy Pándy nevű huszárkapitány magról állította elő debreceni kertjében. Ezt a nézetet azonban nem mindenki osztja, ezért Pánd, Kecskemét, Kiskunhalas, Nagykőrös, Cegléd és Szentes verseng a megtisztelő címért azóta is.

Nemcsak élvezeti értéke miatt érdemes fogyasztani, hanem azért is, mert egészségünknek is jót teszünk vele. Ilyenkor a bikiniszezon idején talán az a legértékesebb információ a meggyel kapcsolatban, hogy 100 g mindössze 51 kalóriát tartalmaz, vagyis bátran falhatjuk a hízás veszélye nélkül. Emellett persze bőséggel tartalmaz vitaminokat és ásványi anyagokat is, különösen C-és A-vitamint, vasat, kalciumot, káliumot és magnéziumot. Ennek köszönhetően serkenti az idegek működését, javítja az emésztést, serkenti a veseműködést és segíti a vitaminok felszívódását. Legtöbben azonban antioxidáns hatásáért fogyasztják, hiszen ezzel lassítja a sejtek öregedését és rákmegelőző hatása van.

Ha nem faljuk fel nyersen, a konyhában is ideális alapanyag. Készíthetünk belőle levest, dzsemet, chutney-t, ivólét, szörpöt, szószokat, süthetjük hússal, pikánsabbá tehetjük vele a salátákat, és persze kimeríthetetlen forrása a desszerteknek. Kellemesen savanykás íze önmagában is élvezetes, de remekül harmonizál vörösborral, kókusszal, mákkal, csokoládéval, túróval és vaníliával, az ínyencek pedig fűszerezhetik borssal vagy chilivel.

Hirdetés
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
Felhasználónév:
Jelszó:
Hirdetés