Divat

Ne parázz, prezentálj!

8720

Mindannyiunk életében eljön az a pillanat, amikor a cég vezetősége előtt vagy éppen egy nagyobb konferencián kell prezentációt tartanunk. Röviden összefoglaljuk, mire kell figyelned.

Mit viselj?

Alapvetően a fő ruházati iránymutatás a hivatalos szakmai konferenciákon az úgynevezett „smart casual” vagy „business casual”, ahol röviden szólva mindkettő a visszafogott eleganciát jelenti. Szóval, felejtsd el a farmert, tornacipőt, a szoknya-blézer vagy nadrág-zakó kombóval viszont nem foghatsz mellé. Az ing helyett választhatsz egyszínű vagy apró mintás topot is – amennyiben biztos vagy benne, hogy a zakódat nem kell majd levenned. Ez az alkalom azonban nem a tökéletes feneked vagy dekoltázsod hangsúlyozását jelenti – elvégre azt a hatást akarod kelteni, hogy nemcsak női praktikáiddal tudsz sikereket elérni, hanem a szavaiddal és logikus gondolatmeneteddel is. Tehát ebben az esetben a nem teljesen testhezálló, visszafogott ruhák, az inkább sejtető, mint mutató dekoltázs lesz a barátod.

Kiegészítők terén szintén a mértékletességre kell törekedni, egyrészt, hogy egy méretes nyaklánc vagy fülbevaló ne vonja el a figyelmet a mondanivalódról, másrészt pedig mivel sokan hajlamosak vagyunk frusztrációnkat a kézre eső tárgyak – napszemüvegek, ékszerek – babrálásával levezetni.

A visszafogottság alapelve a sminkre is érvényes, és persze ne feledd Murphy törvényét: ami elromolhat, az el is romlik. Úgyhogy ne add meg az esélyt a füstös szemfestéknek, hogy egy óvatlan mozdulattal pandamacit varázsoljon belőled, se a rúzsnak, hogy az előadásod felétől a fogaidon virítson. A cél most a bőrhibák eltüntetése és az, hogy kellemes, nyílt benyomást kelts.

 

Mit mondj, hogy mondd?

Ebben a tekintetben a nőkhöz kapcsolódó sztereotípiák ellen kell dolgoznod. Egy női előadóról – még női közönség előtt is – gyakran az a kép alakul ki, hogy „csacsog” vagy „fecseg”, kerüld a személyes anekdotákat és a szlenget. Ami egy férfi esetében akár a közönség szimpátiáját is elnyerheti, egy nő esetében majdnem minden esetben visszás és az idegesség túlkompenzálásaként tűnik fel. Szomorú, de így igaz.

Ha kezdő előadó vagy, az izgalom, amit a rád szegeződő több tucat szempár okoz, az egyik legnagyobb ellenséged. Kiszárad a szád, rosszul veszed a levegőt, idegesen vigyorogsz és hadarsz. Sokat segíthet az a kis trükk, ha a jegyzeteid tetejére időnként felírod: „LASSÍTS!” És persze a jegyzetek azért is hasznosak, mert amellett, hogy ha hirtelen elvesznél a mondandódban, könnyen visszatalálsz, „kapaszkodásra” is alkalmas. Azaz, ha a jegyzeteidet fogod, nem lesz módod a ruhádat vagy egyéb kiegészítőidet babrálni.

Figyelj oda a diákra is – ma már gyakorlatilag minden prezentációban alapkövetelménynek számítanak. Bár a diatervező programok roppant szórakoztató animációkat kínálnak, inkább hagyd ki őket. Ha a diáid ugrálnak, tekeregnek és apró emberkék táncolnak rajta a „Köszönöm a figyelmet” mondat alatt, nyilvánvalóan nem várhatod, hogy komolyan vegyenek.

Összegezve tehát kulcsszó a mértékletesség, de persze ez nem jelenti azt, hogy halálosan unalmasan kell kinézned és viselkedned. Egy-egy jól megválasztott kiegészítő vagy jó helyen elsütött poén mindenképp pozitív benyomást kelt, de aznapi bohókás jókedvedet jobb, ha a kiselefántos fehérnemű-szetten éled ki.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások