Közösség

Élvezkedj a kanapén!

8706

Tudatosan választó, multitasking, közösségi tévézők jelentek meg a hazai nézők között. Ők már a barátaikkal együtt keresik a minőségi televíziózás lehetőségét – derül ki a friss, tévénézési szokásokat vizsgáló Otthon, tévével című gyorsjelentésből.

A kínálat szélesedése, és a televíziózáshoz kapcsolódó vívmányok elterjedésének következtében szegmentálódnak a magyar fogyasztók a tévénézési szokásaikat illetően - derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által, a T-Home támogatásában 2012 áprilisában készített Otthon, tévével című gyorsjelentésből. A reprezentatív felmérés szerint a tartalomfogyasztási szokásaikat tekintve jól elkülöníthető típusok határozhatók meg, amelyek közül egy csoport iránymutatóan előrébb jár a többségnél.

A tévénézők 45 százaléka megfontoltan választ a műsorkínálatból, döntő többségük pedig társas tevékenységnek tekinti a televíziózást. „A barátaikkal tévéző, feljövő generációra jellemző, hogy tagjai a többieknél magasabb életszínvonalon élnek, főként budapestiek vagy nagyvárosiak, nincsen párkapcsolatuk. Többségük aktív kereső, 50 évesnél fiatalabb férfi” – mondja Beck László, a felmérést végző Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet vezető elemzője.

A négy tévénéző típus

A Nagyvárosi fotelosok a multitaskingre, a tudatos választásra szavaznak, miközben rutinnal használják az interaktív televízió videotékáját és rögzítési funkcióját. Ők azok a képzett nagyvárosiak, akik a késleltetett tévézés hívei.

A Barátságos díványosok jellemzően egyedülálló, magasabb életszínvonalon élő fővárosi fiatalok, akik a saját maguk választotta társaságban szeretnek tévézni.

A Családi pamlagosok nem restek, ha többféle tevékenységről van szó. Ők aktívan használják a tévézéssel töltött időt: főként házimunkát végeznek és beszélgetnek, interneteznek és esznek közben. Ők kiteszik a képernyőhasználók negyedét, nagyobb arányban nők vannak köztük.

A legnépesebb csoportot a Kanapékirályok teszik ki, akik ötven felettiek és kevéssé iskolázottak, és akik közül minden második passzívan fogyaszt tartalmat. A válaszadóknak egyébként mindössze kétötöde választ kapcsolgatással, egy hatoduk pedig azt kezdi nézni, ami éppen megy.

A megkérdezettek kétötöde alkalmanként felveszi a számára érdekes műsorokat valamilyen formában, egytizedük pedig igazán tudatosnak számít ebben a tekintetben. Ők előre eldöntik, hogy mi elé ülnek le, ha pedig a kinézett műsor nem nekik alkalmas időben kerül képernyőre, rögzítik azt. Hogy az átgondolt tartalomfogyasztás érdekében a technikát saját szolgálatába állítása, minden harmadik tévénézőnek igénye: ők azok, akik szívesen használják a videótár-szolgáltatást is. „Ma már mindenhol tartalmat akarunk fogyasztani: akkor akarjuk megnézni, amire kíváncsiak vagyunk, amikor nekünk alkalmas. Mindeközben egyre türelmetlenebbé válunk, hiszen az eszközeink lehetővé teszik, hogy az időt és a műsort is kényelmünknek megfelelően válasszuk” – magyarázza Bárdos András televíziós szakember.

A tudatos tartalomfogyasztás manapság új jelentéssel bír. „A fiatalabb generáció belenőtt a technikába, készségszinten használja azt. Jellemző rá a multitasking életmód, és hogy gyorsan dönt arról, tetszik-e valami vagy sem.  Ezáltal sokkal tudatosabban is választ” – mondja Tari Annamária pszichológus. „Egyre többen állítják a technikát a tudatos tartalomfogyasztás szolgálatába, és használják ennek érdekében az interaktív lehetőségeket biztosító képernyőket, legyen az IPTV vagy egy okostelefon felülete. A modern készülékek által nyújtott lehetőségek és azok használata számukra természetes, így ma már leginkább csak azt és akkor néznek a képernyőkön, amit és amikor érdekesnek tartanak” – vélekedik a csoportról Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató-helyettese.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások