Közösség

A politikus, aki nem bírja a kozmetikázást

8585

Nemrégiben adtunk hírt arról, hogy a L’Oréal egyik kampányát betiltotta a brit reklámhatóság. Az ügyben nem kis szerepe volt egy fiatal, brit liberális-demokrata képviselőnőnek, Jo Swinsonnak, akinek nem ez az első akciója a félrevezető szépségipari reklámok ellen. Olyannyira így van ez, hogy kampányában is hangsúlyos szerepet kap ez a téma. Eddig nem igazán volt példa arra, hogy egy politikus ilyen ügyet karol fel, épp ezért, ahogy új és merész jelenségek kapcsán az már lenni szokott, Swinson kap hideget és meleget is. Sokan álltak mellé, számos nem politikai szervezet is biztosította támogatásáról, hiszen akcióinak nem az a fő oka, hogy az ilyen típusú reklámok félrevezetik a vásárlókat, hanem az, hogy irreális ideálokat helyeznek az átlagos külsejű népesség elé. Mások viszont erősen bírálják. Vannak, akik populizmussal vádolják, és azt állítják, hogy egy ilyen ügy egyszerű és költséghatékony módja annak, hogy megnyerje a női szavazók rokonszenvét. Mások pedig kételkednek abban, hogy egy gazdasági válság kellős közepén a photoshopolás lenne az a téma, amire ekkora hangsúlyt kell fektetni. Néhány napja a Guardiannek adott interjújában elmondta, hogy elkötelezetten harcol a félrevezető reklámok ellen, mivel nagyon fontos számára a mentálhigiéné ezen területe, de beszélt arról is, hogy nagyon sok súlyos(abb) ügy van, amelyekért szintén felveszi a harcot.

A most 32 éves hölgyet 2005-ben választották képviselőnek East-Dunbartonshire körzetében. Itt nőtt fel, és abban az időszakban a képviselőházban ő volt a legfiatalabb képviselő. „Eldöntöttem magamban, hogy nem fogok félni, hogy felszólaljak a többi képviselő között, amit meg is tettem. Gondoskodtam arról, hogy rendszeresen élhessek a felszólalás jogával.” – jellemezte politikai karrierjének kezdetét. Azóta a külpolitikától kezdve egészen a húsvéti tojások csomagolásáig számos témában nyilvánított véleményt, és jelenleg a skót liberális-demokrata párt elnökhelyettese.

„Tudják, nagyon mélyen érintett, amikor 2010-ben ellátogattam Csecsenföldre, és láttam, hogyan kezelik ott az emberi jogokat. Nyilván ennek a súlya nem mérhető azokhoz az ügyekhez, amelyekben jelenleg aktív vagyok. Ettől függetlenül a mérhetetlen mennyiségű retusálás is fontos dolog, hiszen nagyban befolyásolja az egészségünket. A Royal College of Psychiatrists véleménye szerint a túlzott retusálás – és itt nemcsak a kozmetikai cikkek terén való felhasználásáról beszélek - egy olyan fajta kultúrát teremt, ahol pont ezek gyakorolnak akkora nyomást az emberekre, hogy önbizalommal és önbecsüléssel kapcsolatos problémák alakulnak ki bennük. Extrém esetekben ez táplálkozási zavarokhoz vezethet, arról nem is beszélve, hogy a népesség egy része már eleve, ha nem is táplálkozási zavarral, de zavart táplálkozással küzd. A fiatalok esetében a dolog még messzemenőbb következményekkel járhat, hiszen kutatások támasztják alá például azt, hogy a fiatalok kevésbé aktivizálják magukat a tanulásban, ha nem magabiztosak a külsejükkel kapcsolatban.”

A képviselőnő 2009-ben kezdett ezen a területen dolgozni, ugyanis a liberális-demokraták programjában aktívan szerepeltek mentálhigiénés problémák is. 2010 márciusában a Campaign for Body Confidence nevű kampány egyik alapítója volt, melynek meglehetősen ambiciózus céljai vannak: „Megváltoztatni azt a kultúrát, amelyben élünk.” 2011-ben egy olyan vizsgálóbizottság elnökévé választották, ami az összes parlamenti pártot tömöríti, és hasonló témákkal foglalkozik. Persze, azokat a kritikákat sem hagyja szó nélkül, melyek szerint az egészséges testkép nem megfelelő kampánytéma. „Nemcsak politikusok vesznek részt benne. Miután megalakultunk, számos olyan szervezet vette fel velem a kapcsolatot, melyek a politikai szférán kívül működnek.” Ráadásul könnyen elképzelhető, hogy Swinson apró lépésekkel haladó módszerének máris van kézzelfogható hatása, legalábbis ami a véleményformálást illeti. A közvélemény nyomásának köszönhetően ugyanis az, ami jó egy évvel korábban elfogadhatónak számított a reklámszakmában, az ma már korántsem az.

Fontosnak tartják a felvilágosítást, és ennek legjobb terepe a közoktatás, ám jogosan merül fel a kérdés, hogy a szülőknek milyen szerepet szánnak ebben. Swinsonnak ezzel kapcsolatban is határozott véleménye van: „Amit a fiatalok saját testképükről tudnak, tapasztalnak, az nagyrészt abból származik, amit a szülőktől látnak és hallanak, ezért muszáj lesz megtalálni annak a módját is, hogy a szülők jóval pozitívabb üzenetet tudjanak átadni gyermekeiknek. Ebben rendszeres egészségügyi szűrővizsgálatok, illetve az iskolákat látogató utazó szakemberek is segíthetnek.”

A fiatal nők számára önképük kialakítása során az is probléma lehet, hogy a közszereplők között kevés az erős, magabiztos nő. A fent említett bizottság nemsokára a BBC sportigazgatójával találkozik, és a találkozás során szóba fog kerülni az a kínos tény is, hogy a 2011-es év sportszemélyisége díjra esélyesek tízes listáján csak férfiak szerepeltek. A helyzet iróniája, hogy Swinson egy olyan párt tagja, ahol a képviselőknek mindössze 12 százaléka nő.

Felvethető persze az a probléma is, hogy egy ilyen témával való kampányolással a párt könnyedén alapozhat a nők szavazatára anélkül, hogy komoly összegeket kellene fektetnie a kampányba. A képviselőnő visszautasítja a populizmus vádját, mondván, hogy már 2009 óta kampányol a témában és nem számított arra, hogy ezt kormányzati kereteken belül folytathatja. „Való igaz, hogy az akciók nagy része, amibe belefogunk, nem fog sokba kerülni, főleg azért, mert eleve nem sok pénz van benne. Persze jó volna, ha lenne, mert akkor egyéb javaslatokat is tehetnénk, de ha reálisan akarjuk a helyzetet nézni, akkor el kell ismernünk, hogy ez nem az a terület, ahol sokat lehet kaszálni, így nyilván olyasmikbe fogunk bele, ami szintén nem kerül sok pénzbe.”

Gyakorlatias, és egyben kissé frusztráló megközelítésként is jellemezhetjük a fentieket. Örömteli hír, és valószínűleg mindenki reméli, hogy a kampány tényleg hozzájárul a jelenlegi „szépségkultúra” megváltoztatásához és az is nagyszerű, hogy ennyi szervezet összefog a cél érdekében. De mivel a kormányban olyan kevés nő van, ezért a dolognak kicsit furcsa színezetet ad, hogy pont ez az, amibe energiát fektetnek számos más probléma megoldása helyett. Persze nagyszerű érzés, ha jól érezzük magunkat a bőrünkben, de ezt az érzést nem cserélnénk el például egy biztos munkahelyre.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
Felhasználónév:
Jelszó: