Szépség

Újabb kínos baki a L’Oréalnál

8575

Úgy tűnik, alaposan rászállt a brit reklámhatóság a L’Oréalra, pontosabban a cég túlbuzgó grafikusaira. Alig fél éve tiltották be Julia Roberts és Christy Turlington reklámfotóit arra hivatkozva, hogy túl jól sikerült a digitális utómunka, máris itt az újabb malőr: hasonló sorsra jutottak Rachel Weis képei is.

A teljes történethez az is hozzátartozik, hogy egy liberális demokrata képviselő, Jo Swinson kitartóan kampányol az irreálisan tökéletes nőket ábrázoló reklámok ellen arra hivatkozva, hogy ezek félrevezetik a vásárlókat, hiszen azt sugallják, hogy a tökéletes végeredmény a terméknek köszönhető, és nem a Photoshopnak. Ugyanakkor sokkal súlyosabb probléma, hogy nemcsak üzleti szempontból tisztességtelenek ezek a reklámok, hanem azért is, mert olyan idolokat állítanak a nők (és persze a férfiak) elé, ami teljesíthetetlen elvárásokat jelent. Innen pedig csak egy lépés a tömeges önértékelési zavar és a testkép problémák. Megalapozottan és joggal kampányol tehát a képviselő asszony a megtévesztő reklámok ellen, ám nemcsak retorikai és törvényi eszközöket vet be: a kifogásolható fotókra maga hívja fel a reklámhatóság figyelmét.

A L’Oréallal pedig gyakran meggyűlik a baja mostanság, és úgy tűnik, a cég nem tanul a hibáiból. Alig csendesült el a legutóbbi botrány, amikor is Julia Roberts a Teint Miracle nevű alapozót népszerűsítette egy túlontúl jól sikerült hirdetésben, Christy Turlington pedig az Eraser nevű alapozóhoz adta az arcát, illetve épp hogy nem adta, máris itt az újabb ügy, ami kísértetiesen hasonlít az előzőhöz. A 41 éves Rachel Weisz a cég egyik ránctalanítóját reklámozza, ám a plakátokon csak nyomokban hasonlít önmagához, köszönhetően a gondos utómunkának. A felállás ugyanaz, mint az alapozók esetén, és végeredmény is: a képek mehetnek a kukába.

A kérdés persze az, hogy kinek jó ez, és miért erőlteti a L’Oréal a tökéletes nő digitális ideálját, hiszen figyelembe véve a reklámtrendeket és az egyre öntudatosabb célközönséget, kijelenthetjük, hogy ez a hajó már igencsak elment. Hogy mennyire így van ez, azt jól példázza a MAC együttműködése Iris Apfellel, de a L’Oreal háza tájáról is hozhatnánk példát, hiszen Jane Fonda 70 évesen, a cég eddigi legidősebb arcaként vett részt egy kampányban. A színésznő saját bevallása szerint a természetes, érett szépség propagálásán fáradozott, és összehasonlítva a végeredményt egyéb fotóival, szembetűnő, hogy valóban nem vitték túlzásba az utómunkákat. Ráadásul a reklámkampány is jóval ütősebb volt, mint túlretusát pályatársai próbálkozásai.

Nyilván nem kis bátorság kell ahhoz, hogy egy híresség felvállalja a hibáit és esetleges tökéletlenségeit, de úgy tűnik, hogy a közönség egyre inkább erre kíváncsi és ezzel azonosul. Épp ezért irreálisak azok a félelmek, amik a hírek szerint Julia Robertset gyötrik. Ha ugyanis hinni lehet Jo Swinson közlésének, a kínos fotók retusálatlan változatát még a reklámhatóság munkatársai sem láthatták, ugyanis a színésznő a kozmetikai céggel kötött szerződésében kikötötte, hogy a képeket csak azok láthatják, akiknek feltétlenül szükséges. Feltételezhető, hogy Christy Turlington és Rachel Weisz szerződése is tartalmaz efféle kitételt. Pedig mennyivel egyszerűbb lenne odaállni a kamera elé és valóban az arcukat adni egy-egy kampányhoz.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások