Étel+Ital

A tofu igenis jó!

8342

Ha azt mondom, tofu, kevesen sóhajtanak fel vágyakozva, pedig élettani és gasztronómiai szempontból is kifejezetten értékes ételféleségről van szó, érdemes hát időnként helyet biztosítani neki a konyhában. Tőlünk keletebbre már régen felismerték előnyeit, ugyanis a japán, koreai és délkelet-ázsiai ételekben gyakran fordul elő ez a rendhagyó sajtféleség, melyet a szójatej fehérjéinek kivonásával, majd összepréselésével állítanak elő.

Nem csoda, hogy annyira elterjedt a tofu és egyéb szója alapú étkek a keleti konyhákban, hiszen már az ötezer évvel ezelőtti kínai írások is említik a szójababot, igaz, még vadnövényként. Először a japán konyhakertekben termesztették, majd fokozatosan elterjedt az egész Távol-Keleten. Európába csak a 18. században került be, ám akkor még leginkább értékes olajáért termesztették. Később ismerték fel előnyös tulajdonságait és kezdték fogyasztani afféle húspótlékként. Hazánkban ennek köszönheti rossz hírét, ugyanis az ötvenes években, amikor mindenből hiány volt, főként húsból, a szóját vetették be. Nem is lenne ezzel semmi baj, hiszen értékes táplálékról van szó, ám annyira gyenge minőségű szójatermékek kerültek a magyar asztalokra, hogy egészen a táplálkozási reformirányzatok előretöréséig a silány élelmiszerekkel azonosítódott a szója. Ma már kezdj respektje lenni ezeknek a termékeknek, ami köszönhető a minőségnek, a szemléletváltozásnak, illetve annak, hogy a szója fogalma nem kizárólag a granulátumra korlátozódik, hanem kapható liszt, dara, olaj, tej és természetesen tofu is. Épp ezért a húspótlék státuszból is kezd kinőni, és egyre inkább saját jogon kerül a tányérokra.

Nemcsak kulináris megfontolásból kell azonban foglalkozni vele, hanem egészségügyi szempontból is, ugyanis a Távol-Keleten afféle gyógynövényként tekintenek rá és rengeteg nyavalyát orvosolnak, és még többet előznek meg a fogyasztásával. A modern orvostudomány is igazolta kedvező hatásait, így mindenképpen érdemes számolni a gyógyhatásaival is. Legértékesebb tulajdonsága, hogy tartalmazza az emberek számára szükséges összes aminosavat, ami egyedülálló a növények körében. Szintén nem elhanyagolható vonás, hogy könnyen emészthető és csekély az energiatartalma, viszont rendkívül könnyen telít. Igen gazdag ásványi anyagokban, elsősorban vas-, foszfor-, kalcium- és káliumtartalma figyelemre méltó, de vitaminfronton sem számít jelentéktelennek: A-, E-, B1- B2- és B3-vitaminból tartalmaz tetemesebb mennyiséget. Mindezen kedvező tulajdonságai miatt elsősorban a vegetáriánusok és a laktózérzékenyek tekintenek rá hálával, de bárki jót tehet az egészségének, ha szóját vesz magához. Segíti ugyanis az idegrendszer működését, bevethető csontritkulás ellen, csökkenti a koleszterinszintet, egyenletes szinten tartja a vércukorszintet, magas tápértéke pedig az erőnlét fenntartásához és javításához járul hozzá.

A tofu különösen univerzális alapanyagnak bizonyul, ugyanis többféle típusa létezik, de bármelyiket választjuk is, jellegtelen íze és előnyös szerkezete miatt szinte bármilyen módon ízesíthetjük, ugyanis remekül átveszi más ételek és fűszernövények ízét. Szintén ez a tulajdonsága teszi lehetővé, hogy süthetjük, főzhetjük, füstölhetjük, grillezhetjük, sőt egyes fajtáit nyersen is fogyaszthatjuk. Víztartalom alapján megkülönböztetünk lágy, kemény és szárított verziót, elkészítési fok szerint pedig friss és feldolgozott tofut. Ez utóbbi kategóriába tartozik a bűzös tofu, amiről külön meg kell emlékeznünk, hiszen minden bizonnyal a világ leggusztustalanabb ételéről van szó. Ezt a különleges, lágy tofufajtát zöldségek és halszósz keverékében erjesztik. Szaga orrfacsaró és az íze sem sokkal jobb, mégis rendkívül népszerű több országban is, egyebek mellett Tajvanon. Pusztító erejét mi sem bizonyítja jobban, hogy a Bizarre Foods közismerten bevállalós és erős gyomrú főhősét, Andrew Zimmernt is meghátrálásra késztette, amire tudomásunk szerint még nem volt példa a műsor történetében.

A bűzös tofu házi felhasználását kizárólag saját felelősségre ajánljuk, ám egyéb tofufajtákkal igencsak megörvendeztethetjük az ízlelőbimbóinkat. Szinte bármilyen ételtípus készíthető belőle. Ha nem akarunk sokat vesződni vele, készíthetünk pácolt tofut. Salátákat is dúsíthatunk vele, ami azért számít jó húzásnak, mert megmarad a saláta könnyed jellege, mégis sokkal kiadósabb lesz, mintha csak zöldségeket használnánk. Levest is készíthetünk belőle, különösen harmonikus ízt kapunk, ha halakkal, tenger gyümölcseivel párosítjuk. Igazán nagyágyúnak azonban a főételek frontján számít. A sült tofu már önmagában is kitűnő eledel, de ugyanilyen jó eredményeket érhetünk el, ha kirántjuk. Mivel bármilyen módon fűszerezhetjük, érdemes kipróbálni merészebb kompozíciókat is: a mézes-mustáros tofu például egy klasszikus ízharmónia újragondolása, a currys tofu pedig a nemzetközi gasztronómia diadala. Az édes ízek irányába is érdemes elmozdulni, és desszertekkel kísérletezni, nem fog csalódást okozni. Az eper mézes tofukrémmel például igazi ínyencség.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások