Test

Ezt tartsd szem előtt!

8305

Szemünk szinte egész nap olyan hatásoknak van kitéve, amik károsítják. A por, a szmog, a napfény, a cigarettafüst és a naphosszat történő monitorbámulás komoly veszélyforrást jelent. Néhány faktort ki tudunk küszöbölni, a legtöbb azonban olyan környezeti adottság, amihez alkalmazkodni kell, illetve kompenzálni a negatív hatásait. Nem kell azonban megterhelő és bonyolult ártalomcsökkentő akciókra gondolni, elég néhány egyszerű alapelvet szem előtt tartani, és hosszú időn át megőrizheted kifogástalan látásod.

Legeltesd a szemed!

Ha a szemek egészségéről van szó, sokan megfeledkeznek arról, hogy a megfelelő táplálkozás itt is kulcsfontosságú. Akkor teszel legjobbat a szemeidnek, ha sok friss zöldséget és gyümölcsöt eszel, különösen olyanokat, amik gazdagok A-, C- és E-vitaminban. A szem ugyanis ezekért a vitaminokért a leginkább hálás. Érdemes ráállni a sárgarépára és a brokkolira, ugyanis ezek igazi szembarát táplálékok. Szintén nagyon fontos a tökéletes látás érdekében a megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsav bevitele, amihez elsősorban halakból juthatsz hozzá, a lazac különösen nagy mennyiségben tartalmaz. Ha idegenkedsz a halaktól, érdemes lenmaggal próbálkozni, ugyanis hatszor annyi omega-3 zsírsavat tartalmaz, mint a legtöbb halolaj.

Vedd szemügyre az életmódod!

Az életmód is komolyan befolyásolja a szemek egészségét. A városi szmog például kifejezetten káros a szemekre, de az egész napos monitorbámulás sem kifejezetten szembarát tevékenység. Sokan nem gondolnak rá, pedig a dohányzás kifejezetten ellensége az egészséges szemeknek. A dohányosok körében ugyanis sokkal gyakrabban fordul elő hályog, illetve egyéb szem- és látóideg károsodások. Az alkohol már nem ilyen veszélyes, de érdemes ezt is veszélyfaktornak tekinteni. Kis mennyiségben nem okoz problémát, de aki rendszeresen felönt a garatra, annak számítania kell lelassult pupillareakciókra, homályos, illetve kettőslátásra, valamint csökkent színészlelésre – és nemcsak éles helyzetben.

Nézz be az orvoshoz is néha!

Ha kipipáltad a táplálkozást és az életmódot, még nem dőlhetsz hátra, ugyanis ha biztosra akarsz menni, érdemes évente ellátogatni a szemészetre is. Jó néhány rendellenesség van ugyanis, amik sokáig lappangnak, nem okoznak látványos tüneteket, egy rutinvizsgálat azonban könnyedén fényt deríthet rájuk, így időben megkezdhető a kezelés.

Szemmozgató izomra is gyúrj!

Egyes élelmes vállalkozók egyenesen szemfitneszként emlegetik ezt a mozgásformát. Mi idáig azért nem megyünk, de azt mindenképpen el kell ismernünk, hogy ezeknek az izmoknak is szüksége van mozgásra. Normál esetben ezt megoldjuk azzal, hogy nézelődünk a világban, de mióta feltalálták a monitor előtt végzett munkát és szabadidős tevékenységeket, ezekre az izmokra is külön figyelmet kell fordítanunk, hiszen egész nap ugyanolyan pozícióban állnak, így elfáradnak és megfájdulnak. Érdemes időnként tudatosan felfüggeszteni a monitorbámulást és egy távolabbi pontra fókuszálni, de léteznek speciális gyakorlatok is. Az egyik leghatékonyabb például ez: csukd be a szemed, majd lassan nyisd ki. Nézz balra és fel, tartsd így két másodpercig a szemed, majd csukd be két másodpercre és lazítsd el. Ezután következik a többi kombináció, vagyis a jobbra-le, jobbra-fel és a balra-le ugyanilyen koreográfia szerint.

Vess egy pillantást a családodra!

Sok szemprobléma mutat családi halmozódást, ezért nem árt végigtekinteni szeretteiden ilyen szempontból is, hiszen így tudod, hogy mire számíthatsz, így könnyebben megelőzheted a bajt.

Szemezz az ággyal!

Ahogy a testednek, úgy a szemednek is szüksége van pihenésre, hogy elkerüld a deformálódását és a kifáradását. Legjobban úgy tudod pihentetni, ha eleget alszol, illetve nem bámulod a monitort és tévét, amikor nem feltétlenül szükséges.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások