Divat

Megtennéd, hogy semmit ne kérdezz?

8177

Gera Noémi újragondolta az ékszer fogalmát. Gyűrűit, nyakláncait miniatűr műalkotásként emlegeti a kritika, megkapta a Magyar Formatervezési Díjat is. Mitől lesz egy gyűrű műalkotás? Mit rejt a művészékszer? Erről faggattuk a tervezőt.

Merész formációkban öltenek tested ékszereid. Mindig ezek az alakzatok vonzottak?

Soha nem gondolkodtam formációkban. Munkáimhoz kezdetben a geometriát vettem alapul. A geometria keretet biztosít, ad egy alapot, amihez igazodni tudok. A geometria egy rendszer, amire akármit felrakhatok, amiből a későbbiekben elindulhatok. Amikor már faltól falig jutottam az adott kereteken belül, akkor megjött a bátorságom és tovább tudtam lépni.

Mennyire tartod szem előtt ékszereidnél a praktikusságot?

Attól függ, mit szeretnél csinálni az ékszerrel.

Hordani akarom és villantani vele.

Ha minden nap az ujjadon akarod viselni, akkor bemész a boltba és veszel egy karikagyűrűt. Ezek is nagyon szépek, nincs velük semmiféle probléma, mint térbeli tárgynak ugyan nincsenek olyan lehetőségei, amik engem érdekelnek, ezért eszembe se jut ilyeneket tervezni. Egészen más dolog, mikor jegygyűrűtervezéssel keresnek meg. Ilyenkor természetesen az az elsődleges szempont, hogy a megrendelő mindennap az ujján fogja hordani, ehhez a feltételhez kell igazodnom. A tervezés erről szól, alkalmazkodnom kell a megrendelőhöz. Ez talán nagyobb kihívás, mint a tervezés.

Számos ékszeredet nem megrendelésre tervezed.

Elsősorban saját tervezésű ékszereim vannak, amiket műalkotásként kezelek. Féltem őket és nehezen bírom elviselni a gondolatot, hogy megsérülnek, de közben ez az ellentmondás izgat is engem. Pedig elengedhetetlen, hogy megsérüljenek

Ráadásul nagyon sok érzékeny anyaggal dolgozol, mint például a papír.

Minden sérülékeny. A tervezés során nem korlátoz az a dolog, hogy mi történik gyakorlatban az ékszerrel, de hogy végül melyik valósul meg és hogyan, annál természetes szempont.  Különben meg tárgymániás vagyok. A csizmáimat is addig szeretem, gyönyörködöm bennük, amíg nincs rajtuk karcolás, kopás. Így vagyok az ékszereimmel is. Viszont ezeket újra tökéletessé tudom tenni. A papír gyűrűhöz már egy olyan speciális technikát fejlesztettem ki, ami erősebbé teszi az anyagot, de ennek ellenére is vigyázni kell rá, mivel a papír sérülékeny.   Minden ékszernek meg van a saját speciális funkciója, rendeltetése.

Nézd meg a művészékszereket a galériában!

Ha ennyire rajongsz az ékszereidért, hogy tudsz megválni tőlük? Hogy tudod eladni őket?

Az első daraboktól nem válok meg, a bonyolult, összetett darabokat is megtartom magamnak, ha még is eladom őket, akkor gyűjtőknek. A gyűjtőnél jó kezekben van, és bármikor kontaktust tudok teremteni a tárggyal.

Van kedvenc ékszered?

Igen. A számról vettem szilikonmintát, azon van egy versidézet, Balla Zsófiától. „Kapaszkodom és szárnyalok. Megtennéd, hogy semmit ne kérdezz?”

A kritikusok közül sokan miniatűr műalkotásnak nevezik ékszereidet.

Nálunk Magyarországon az iparművészetet élesen elhatárolják a képzőművészettől. Nagyon sokan külön kategóriába sorolják őket. Szerintem nincs külön kategória. Természetesen abból a szempontból van különbség, ha alkalmazott és nem alkalmazott művészetként értékeljük őket.

Nyitottál egy ajtót az alkalmazott iparművészetben a képzőművészetnek?

Igen. Az ékszereim nagy része művészékszer.

Mi a különbség a művészékszer és a designékszer között?

A különbség az ékszerkészítés miértjében rejlik. Hogy miért készül az ékszer, hány darab van belőle. Ezek az opciók természetesen az árukat is meghatározzák. A designékszer egy tervezett ékszer. Divatékszer is lehet jól kitalált, jópofa, mutatós darab, akár azok is, amik a népszerű márka üzletekben kaphatók. A maguk kategóriáján belül némelyik tök jó. Viszont a designékszernek minden eleme tervezett. A művészékszer tovább megy a használati ékszeren. Mindenképpen képzőművészettel azonos értéket képvisel. Tehát egy olyan ékszer, ahol a végeredmény megismételhetetlen, mert a felhasznált anyagok és a gondolat totál szabad.

Arannyal és drágakövekkel is dolgozol?

Az arany egy nagyon tiszta és jó anyag, szeretek vele dolgozni. A drágakövek eddig nem nagyon izgattak.  Most kezdek megbarátkozni velük. A fazettált, lapokra csiszolt, duci kövek felkeltették az érdeklődésemet.

Kik viselik az ékszereidet?

Nem azok a visszahúzódó típusok. Nagyon színes egyéniségek, akik ki akarják fejezni magukat. Merész, vagány csajok, mindenféle korosztályból.  A közös bennük, hogy feltűnőek.

A többi ékszer a galériában!

Újrahasznosítással is foglalkozol?

Igen. Gyerekkori emlékeket csempészek bele az ékszereimbe. Például bélyegeket használok, amik szintén sérülékenyek.

Miért lettél ékszertervező?

Ez nem kérdés. Ezt kell csinálnom. Mikor rátaláltam, hazaértem. Eredetileg színésznőnek készültem, dráma tagozatra jártam. Verseket írtam és rajzoltam hozzájuk. A rajzok mindig sokkal jobbak lettek, mint a versek. A drámatanárom, aki a rajzot is tanította, hívta fel a figyelmemet arra, hogy inkább a rajzolással foglalkozzam. A középiskolában is készítettem ékszereket. Osztálytársaim közül senkit sem lepett meg, hogy ez lett a hívatásom, az álmom.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások