Étel+Ital

A McDonald’s jó útra tért

8111

Az egészséges Happy Meal szókapcsolat bőven kimeríti az oximoron kategóriáját a közvélekedés szerint, de a helyzet az, hogy valami ilyesmire készül a McDonald’s. Persze attól nem kell tartanunk, hogy a jövőben az egészséges életmód apostolát kell tisztelnünk a gyorsétterem láncban, azt azonban belátták, hogy nyitniuk kell az egészségesebb alternatívák felé, különösen, ami a Happy Mealt illeti, hiszen ennek a terméknek a gyerekek jelentik az első számú célcsoportját, és emiatt egyre több támadás éri a céget.

A legtöbben, köztük szülői szervezetek, fogyasztóvédők, sőt még egyes városok önkormányzatai is a célcsoportot és az agresszív marketingstratégiát kifogásolják, többé-kevésbé jogosan. Véleményük szerint ugyanis a Happy Meal nem szól másról, mint a szemétkaját fogyasztó következő generáció kineveléséről. Mindezt a menüvel megszerezhető, gyerekek számára vonzó játékokkal érik el, így sokszor lehetetlen helyzetbe hozzák a szülőket, hiszen sokan jobb belátásuk ellenére is megveszik könyörgő csemetéjüknek, és ha már kiadták érte a – nem kevés - pénzt, meg is eszik. És akkor még nem beszéltünk azokról – ők jóval többen vannak -, akik eleve nem kifogásolják a gyorsételeket. Ebből kiindulva tavaly novemberben San Francisco város tanácsa példaértékű helyi rendeletet hozott: betiltották az olyan élelmiszerek forgalmazását, melyek egészségtelen mennyiségű zsírt, cukrot és sót tartalmaznak, és hozzá csomagolt játékkal teszik vonzóbbá a gyerekek számára. Arra hivatkoztak, hogy az ilyen termékeket gyártó és forgalmazó cégek megnehezítik a szülőknek, hogy egészségesebb alternatívák felé tereljék a gyerekeiket. Idén januárban New Yorkban is hasonló rendeletet hoztak. Mindez azt mutatja, hogy egyre többen preferálják a természetes és egészséges megoldásokat a táplálkozás terén (is), és kezd kialakulni a szemétkajákkal kapcsolatos társadalmi elutasítás.

Vélhetően erre az egyre erősödő nyomásra reagált a McDonald’s, amikor nemrégiben bejelentették, hogy újragondolták a Happy Mealt, és szeptembertől egy egészségesebb verziót dobnak piacra, hogy ezzel kíméljék a legifjabb generáció egészségét. Az újragondolt menü az eddigi sült krumpli adag felét tartalmazza, és helyette almaszeleteket rágcsálhatnak a gyerekek. Ezzel mintegy 20 százalékkal csökken majd a menü kalóriatartalma, ami azt jelenti, hogy 600 kalória alá viszik.  De nem állnak meg ezen a ponton, ugyanis az egész kínálat újragondolását tervezik, méghozzá az egészséges életmód jegyében. Táplálkozástudománnyal foglalkozó csoportjuk ugyanis több mint két éve dolgozik azon, hogy egészségesebb fogásokat kínálhassanak a fogyasztóknak. Elsősorban azt vizsgálják, hogy miként tudnának olyan élelmiszertípusokat beépíteni a kínálatba, mint a zöldségek, gyümölcsök és teljes kiőrlésű gabonafélék. A projekt jól halad, Cindy Goody, a csoport vezetője nemrégiben azt nyilatkozta, hogy 2015-re szeretnék 15 százalékkal csökkenteni a termékek nátriumtartalmát, 2020-ra pedig drasztikusan csökkentik a hozzáadott cukor, a telített zsírok és a kalória mennyiségét.

Mindenképpen fontos és üdvözlendő lépések ezek, de az egészségügyi és táplálkozástudományi szakemberek finoman szólva is kételkednek a gyorsétterem lánc jó szándékában. Ha a Happy Mealnél maradunk, többen kijelentették, hogy a kalóriacsökkentés dicséretes lépés, de nem megoldás, hiszen a közel 600 kalória még így is jóval több az ideálisnál, ugyanis a 13 év alatti gyerekeknek naponta 1200-2000 kalória az ajánlott bevitel. Ennél súlyosabb vád az, hogy szerintük az McDonald’s-nak esze ágában sincs az egészséges életmód felé nyitni, egyszerűen csak alkalmazkodik az aktuális trendekhez, amik afelé mutatnak, hogy az egészségesebb termékek eladhatóbbak. Marketingstratégiát vált tehát a nagyobb profit reményében. Ezzel azonban félrevezeti a vásárlókat, hiszen egészségesként állítja be a termékeit, pedig valójában csak nem olyan egészségtelenek, mint korábban.

A problémafelvetés azonban ennél jóval messzebbre visz. A McDonald’s ugyanis afféle főgonoszként szerepel az (egyre nagyobb méreteket öltő) egészségtudatos szegmens fekete listáján, és közben sokan hajlamosak megfeledkezni az egyéni felelősségvállalásról, illetve a többi gyorsétteremről, ahol hasonló minőségű ételeket forgalmaznak. Piaci érdekből vagy sem, tény, hogy a McDonald’s megtette ezt a lépést, és ezt fontos gesztusként kell értékelni. A legtöbb gyorsétteremben azonban továbbra is ugyanazokat az ételeket kínálják és eszükben sincs megcélozni az egészségesebb régiókat, legfőképpen azért, mert van, aki megveszi – akár a gyerekének is.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások