Közösség

Nem is gonosz a Google

8061

Pár héttel ezelőtt elindult a Google+ bétaverziója, a keresőóriás legújabb közösségi szolgáltatása. Kimondva kimondatlanul annyi biztos, hogy a Facebook ellenlábasa kíván lenni, a fejlesztők be is vetettek mindent, hogy a konkurencia előnyét ledolgozzák. Van itt üzenőfal, video- és fényképmegosztás, olyan személyeket adhatunk hozzá saját köreinkhez, akiknek a bejegyzéseit, aktivitásait követni kívánjuk, szóval a közösségi oldalakról már jól ismert funkciókat építették be a Google+-ba is. A kérdés az, hogy szükség van-e egyáltalán még egy óriásfelületre a piacon, s vajon a felhasználók mekkora intenzitással fognak posztolni az új virtuális találkahelyen. Egyelőre az adatok a Google-t igazolják, hiszen a legutóbbi, múlt heti, óvatos becslések szerint  több mint 10 millióan regisztráltak a +-ra.

A fentiek kapcsán szerettük volna megtudni egy hozzáértő véleményét is, Dobó Mátyás Doransky ismert blogger, a doransky.hu szerzője válaszolt a kérdéseinkre.

Sokakban megfogalmazódhat a kérdés, hogy itt egy újabb közösségi oldal, szép és jó, de mégis miben nyújthat többet a riválisaihoz képest. Doransky szerint hasonló időszakba kerültek napjainkra a közösségi oldalak is, mint az e-mail 2003 körül. Szerinte az e-mail léte ma már mindenkinek egyértelmű, a működése is folyamatos, mégis állandó fejlesztési lehetőségeket rejt magában. “Ha a Gmailt összevetjük egy 2001-es webes e-mail-szolgáltatással, első ránézésre nem sokban különbözik tőle. Működését tekintve azonban óriási előrelépések történtek a felületen az elmúlt években, például spamszűrés, levélkezelés stb. területen. A közösségi hálózati oldalak jelenleg ugyanezen a fejlődési útvonalon mennek keresztül, ahol a Google+ hozhat új és vonzó elemeket, főként megbízhatóságot és gyorsaságot, az ismerősök üzeneteinek megfelelő szűrését. Ma már nem a formátum a kérdés, nem ebben kell a forradalmat keresni, hanem azokban az apróságokban, amitől egy szolgáltatás középszerűből kiemelkedővé válik. A Google pedig ebben jó, megcsinálta a keresők piacán a Yahoo-val szemben és megcsinálta az e-mail piacon is a Hotmaillel szemben.” Tudni szerettük volna, mi a helyzet a weben keringő azon pletykákkal, melyek szerint a Google+ felhasználói a regisztráció után teljes inaktivitást mutatnak a felületen: “Az aktivitásról még nincsenek publikus adatok, a Google legnagyobb kihívása, hogy képes-e a felhasználókat aktivitásra bírni egy második hálózaton is - itthon inkább harmadikat mondanék az iWiW miatt”.

Számos felhasználó aggódik a Google állítólagos adathalász ádázkodásai miatt, Doransky szerint viszont nincs szó ilyesmiről: “Nem gondolom, hogy egy gonoszan kacagó menedzsment ülne a Google élén. A Google számára rendkívül fontos piaci értékének növelése érdekében, hogy minden jelentős webes területen kiemelkedő termékekkel rendelkezzen, ahol a felhasználók hirdetéseket láthatnak. A keresés az övék - Google -, a videó az övék - Youtube -, a közösségi hálózatokat a Facebook viszi és egyben a hirdetési piac egy komoly részét is. Tévedés, hogy a Google, mint üzleti vállalkozás a világ információinak rendezéséből élne, a Google egy következő generációs médiacég, amely hirdetőknek értékesít felületeket. A Facebook ebben pedig közvetlen konkurencia.” Ez már csak azért is fontos, mert egy friss kutatás szerint az online termékek piacán jelenleg a Facebookkal a legelégedetlenebbek a felhasználók (a Myspace már bele sem került egyébként a felmérésbe). Az adatgyűjtésben a Google+ még nem szerepelt, de a szakértők az egyetlen potenciális Facebook-riválisként emlegetik.

A Google+-ban sem lát különösebben fenyegető veszélyt: “Nincsenek különösebb aggodalmaim, a Google+ ugyanaz, mint a web, azt szabad elmondani rajta, amiről úgy gondolod, hogy bárki megtudhatja, még akkor is, ha te csak pár barátoddal osztottad meg. A Google szerintem gondosan kezeli a felhasználói adatokat, de ha valaki fél, hát ne adjon magas labdákat.”  Mindezekből kiderül, hogy a Facebook-Google-harc valódi nyertesei a felhasználók lehetnek, hiszen a cégek innovációkkal akarják majd őket megtartani, illetve elcsábítani a konkurencától. De milyen újdonságokra számíthatunk? “Várnám a jobb minőségű szűrést a felhasználói üzenetekből, az ismerősi hálózatból származó érdekesebb információk felfejtését, több olyan tartalmat, amely valóban érdekel- fejti ki Doransky. “Gyorsabb és egyszerűbb felületet. Jó lenne, ha jobban támogatnák a cégeket, pontosabb analitikákat, precízebb időzítést az üzenetekhez, több speciális üzenetformátumot - pl. ajánlatokat kínálnának.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások