Divat

A tinik jobban tudják?

7894

Idén májusban a Prada fiatalabb vonala a Miu Miu a 14 éves, Oscar-díjra jelölt színésznőt, Hailee Steinfeldet választotta kampányarcának. Nem ő az egyetlen fiatal sztár, akit a nagy márkák behálóztak. A divatipar látványosan fiatalít, de vajon tényleg a tinik tudják a tutit?

Lassan hozzászokunk, hogy a polihisztorok korszakát éljük: aki énekes, az előbb-utóbb író, szakács vagy tévésztár lesz. Aki modellkedéssel keresi a pénzt, az hamarosan lehet, hogy vadító lemezlovasként, énekesnőként vagy műsorvezetőként jut jövedelemkiegészítéshez, esetleg felcsap fotósnak. A fiatal, de máris világhírű színészlányokat sem kizárólag a vásznon látni mostanság: hamar megtanulták a nagyoktól, hogy az állandó jelenlét, ezáltal a nagyobb hírnév és a magasabb gázsi előfeltétele egy-egy divat- vagy beauty-kampány, amely talán még több emberhez elér, mint a film. A hamvas és gyönyörű színésznők pedig az adott márkának is nagyon jót tesznek: a friss arc és a fiatal rajongók hada mind a fiatal arcok mellett szól, hiszen a tizenévesek vakon követnék a kedvenceiket. Ha az egy márkanévvel felszerelt krumpliszsákot viselne, akkor azt szeretnék ők is, de ugyanígy a Chanel, a Miu Miu vagy éppen a Burberry ellen sem lenne kifogásuk.

A divat persze eddig sem volt mentes a tizenévesektől, hiszen a legtöbb modell gyerekként, 13-15 évesen kezdi a pályát. Ők azonban többnyire a divat névtelen szakmunkásai, akik közül – a kilencvenes éveket kivéve – csak egy-egy ugrik ki annyira, hogy megjegyezzük a nevét. (Na jó, a hazai büszkeségeinket kivéve.) Most viszont úgy tűnik, hogy nem elég, hogy valaki vagy csak fiatal, vagy csak színésznő. Viszont fiatal színésznőként hatalmas fórja van, és nagy a valószínűsége, hogy a felbukkanása után hamarosan bezsebelhet egy divatkampányt is.

Hailee Steinfeld, Emma Watson, Elle Fanning

Így történt ez a 14 éves Hailee Steinfeldel is, aki a Félszeműben nyújtott alakítása után nemcsak az Oscar-jelölést gyűjtötte be, hanem a divatvilág számtalan bókját is. A fiatal színésznő ugyanis nem koravénként, hanem a korának megfelelő ruhákban és sminkekben, magabiztosan vette a vörös szőnyeges akadályokat, és tökéletes stílusismeretével mindenkit levett a lábáról. Valószínűleg ezért figyelt fel rá a Prada olcsóbb és fiataloknak szóló vonala, a Miu Miu is. A sort azonban nem ő kezdte. A ma már sokkal inkább stílusikonként, mint színésznőként számon tartott Emma Watsonról 18 évesen azt terjesztették, hogy a Chanel Mademoiselle-t reklámozza majd. Végül a megbízást nem ő kapta, de nem kellett sokáig keseregnie: 19 évesen a Burberry arca lett, és a 2009-2010-es őszi-téli, majd 2010-es tavaszi kampányában is szerepelt. Azóta már a Lancôme is szerződtette a húszas éveiben járó sztárt, és nagy az esélye, hogy ezzel a két márkával nem zárult be a kör. Hasonló karriert futott be Elle Fanning is, akit a Rodarte tervezőpáros fedezett fel, és szerepeltetett a 2010-2011-es őszi-téli kollekciójának darabjait felvonultató divatvideóban. A lenyűgöző hangulatú rövidfilm egyébként nem kisebb rendező munkája, mint Sophia Coppola.

Nyasha Matonhodze a Louis Vuitton kampányában

A tinikkel kampányoló divatházak sorába legutóbb a Louis Vuitton lépett be, aki viszont pont ellenkezőleg döntött, mint a fenti cégek, és nem ismert színésznőt választott. Az érett Uma Thurman és a korosodó Madonna után az új kedvenc ugyan nem sztár, de legalább fiatal és hamvas: a 16 éves Nyasha Matonhodze. Hozzá hasonlóan a kampányban szereplő többi modell is alig 20 éves. Mit is mondhatnánk erre? Tisztában vagyunk vele, hogy a jóléti társadalmakban a szülők pénztárcájához a tiniken keresztül vezet az út. De vajon tényleg a húsz év alattiaknak kell a Louis Vuitton, a Chanel, a Burberry vagy a Miu Miu? És vajon hogyan fognak velük azonosulni a húszas, harmincas vagy akár a negyvenes éveikben járó vásárlók? Vagy egyszerűen csak hajtsunk fejet a divatvilág rendje előtt, amelynek mindig a friss, a fiatal, az új kell, és ez így is marad.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások