Szépség

Színtelen szépségipar?

7843

Az Yves Saint Laurent 1992-ben slágerterméket dobott a piacra, a Touche Eclat névre keresztelt ecsetes alapozót. Mégis csak most, majdnem húsz évvel később kerültek olyan színek a palettára, amelyet egy sötét bőrű vagy ázsiai típusú nő bőrszínéhez is illik. A cég szóvivője szerint csak most jutott el oda a technikai fejlődés, hogy tökéletes terméket alkothassanak a színes bőrű nőknek is. De vajon tényleg csak ez az oka? Vagy inkább ez a tökéletes példája annak, hogy a szépség- és divatipar mindig is mellőzöttként kezelte a nem európai bőrtípusú vásárlóréteget.

Az Yves Saint Laurent 2011-es beauty-kampánya

Pedig a szépségtermékek utáni vágy vagy a divatozás iránti igény ugyanúgy érint mindenkit. Az, hogy szeretjük festeni a hajunkat, a szempillánkat, a szánkat és hogy egyáltalán ruhát viselünk, láthatatlanul köt össze minden embert bőrszínre, testalkatra, lakóhelyre való tekintet nélkül. „Sokan keresték a terméket sötétebb árnyalatokban is” – fogalmazott az Yves Saint Laurent vezető sminkese – „Sajnos, egészen a közelmúltig a technológia nem volt megfelelő.” A sötétebb vagy sárga bőrszínű nőknek amúgy is sokkal kisebb választék áll a rendelkezésükre, mint világosabb bőrszínű nőtársaiknak. És nemcsak az alapozókkal van a gond, hanem a pirosítokkal vagy a szemfestékekkel is, amelyek vagy krétaszerűen tapadnak meg az arcon vagy nem eléggé intenzívek. Egy brit felmérés szerint a szigetországban évente 70 millió font értékben vásárolnak olyan szépségtermékeket, amelyek kifejezetten a színes bőrű nőknek készültek. Soknak tűnik, de ha hozzátesszük, hogy ez csupán az eladások 2 százalékát teszik ki, akkor máris lehangolóan kevésnek tűnik, hiszen számtalan indiai vagy afrikai származású ember él Nagy-Britanniában.

Beyoncé kivilágosítva - kétszer is

A színes bőrszín nemcsak a különböző beauty termékek vásárlásánál lehet akadály, hanem akkor is, ha valaki annyira sikeres ugyan, hogy felkérjék kampányarcnak, annyira viszont nem világos a bőre, hogy még többen azonosulni tudjanak vele. Beyoncé-val nem egyszer történt meg, hogy az egyik legnagyobb kozmetikai cég grafikusa digitálisan kihipózta a bőrét. Az elkészült kampányképeken látott bőrszín köszönőviszonyban sem volt az énekesnő valódi karamellszínével. A másik megoldás, hogy úgy világítják és annyira kiszőkítik a haját, hogy csak kevesen mondanák meg, hogy valójában színes bőrű nőről van szó. Ugyanez a helyzet egyébként Rihannával is, aki nemrég szintén egy kozmetikai cég reklámarca lett, de a vele készült kampányban a lágy világítás és az elmosott színhatás sokat tompított a karamellszín bőrön. És az megint külön kérdés, hogy a fehér bőrűekhez képest hány színes bőrű, a divatvilágon kívül névtelen modell tűnik fel a különböző nagy cégek kampányaiban.

Fotó: Lukács Gabi. Fények: Polcz Péter. Smink: Sókuty Sarolta. Fodrász: Kiss Zsófia. Stylist: Drubina Karolina. Modell:Irgang Cynthia. Stúdió: ZebrArt. (Forrás: Modellonline.hu)

Valószínűleg ezeket a termékeket eleve európai típusú vásárlóközönségnek szánják, a fehér nők a  célcsoport, akik természetesen jobban tudnak azonosulni, ha egy fehér bőrű nő van az adott termék plakátján. Így gondolja Magyar Gábor, a Modellonline.hu, a hazai modelleket, divatfotósokat, stylistokat, fodrászokat és sminkeseket összefogó közösségi oldal, tulajdonosa is. Ő viszont nem érzi, hogy mellőzve lennének a színes bőrű modellek, maximum azt tudja elképzelni, hogy közülük kevesebben felelnek meg az aktuális elvárásoknak, például alacsonyabbak, mint kellene. A Modellonline.hu-ra számtalan modell és kezdő modell regisztrál, közülük kevesen vannak, akik színes bőrűek. „Csak néhány félvér modellre emlékszem, őket viszont nagyon szeretik, mert karakteresek, igazi egyéniségek” – mondja Gábor, aki szintén dolgozott már félvér lánnyal. – „Az egyik utolsó munkámban én is egy félig mongol, félig magyar modellel dolgoztam. Annyira megtetszett a karaktere, annyira passzolt a szerephez, hogy magamban kikötöttem, ha esetleg nem tudunk megegyezni, nem is vállalom a munkát. Úgy éreztem vagy ő, vagy senki. de szerencsére összejött. Roma modellről viszont egyáltalán nem tudok, valószínűleg nincs ilyen itthon.” Pedig egy korábbi beszélgetésünk alkalmával elmondta, hogy egy igényes sorozatot egy szép roma modellel el tudna képzelni. Szerintem ugyanis a bőrszín nem lényeges, ha egy jó divatanyagról van szó.

A kérdés csak az, hogy ha ez így van, akkor melyik magyar magazin merne bevállalni divatfotózást egy kínai, egy roma vagy egy néger lánnyal…

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások