Divat

Amikor a nagyik diktálnak

7830

Valószínűleg mindenki, akit egy kicsit is érdekelnek a ruhák, a divat és a trendek, elgondolkozott azon, hogy honnan van a villamoson mellette zötyögő, ősz hajú néninek ennyire gyönyörű tavaszi kabátja, amelyikhez olyan finom érzékkel választott sálat. Egyetlen darab sem lóg ki a szettből, olyan, mintha előbb mértani pontossággal megtervezte volna, majd addig alakította, hogy az egész ne legyen túl direkt, ugyanakkor a kompozíció ne sérüljön.

Olyan, mintha a diszharmóniába ágyazott harmónia mesteri megjelenítésére csak azok az idős, sokat látott nénik és bácsik lennének képesek, akik még tudják, mi a jó minőségű, szabóktól és varrónőktől származó ruha, akik még örök életűnek ismerik a konfekciót, és akik nem a celebektől vettek stílusleckéket. Míg mi, Magyarországon a néhai Spéter Erzsébet látványos divatperformanszain túl csak Medveczky Ilona néhány évvel ezelőtti látványos reneszánsza kapcsán kaptunk egy kis ízelítőt abból, milyen az, ha valaki ötvenen túl is megpróbál öltözködni, addig máshol nagymamakorú divatikonok köré kész kultusz épült. Ők az új média szépkorú dívái.

Iris Apfel például tökéletes példája annak, hogy a stílusosság nem egyenlő az életkorral nem csak üres frázis. Az 1921-es születésű, feledhetetlen karakterű nő foglalkozása a Wikipedia szerint üzletasszony, lakberendező és divatikon. Ez utóbbit senki nem vonhatja kétségbe, aki egy pillantást is vet Iris szettjeire. Iris egy üveges apa és egy divatbutikot vezető anya gyermekeként látta meg a napvilágot. Belsőépítészként és lakberendezőként dolgozott a Women’s Wear Daily magazinnak, majd amikor 1948-ban férjhez ment, házastársával közösen saját textilgyárukat vezették. Iris ezalatt is számtalan projektet futtatott, és a legfelsőbb körökben mozgott.

Stílusáról annyit – ha kell még bármit is hozzáfűzni a képekhez –, hogy Irist valószínűleg gyémánttal és klasszikus haute couture ruhákkal nem lehetne levenni a lábáról. Mottója szerint a legfontosabb, hogy kifejezhesse a szabadságát, amelyet nem korlátozhatnak normák. Valószínűleg ez vezetett oda, hogy 2005-ben a Metropolitan Múzeum külön kiállítást szentelt a manhattani matuzsálem ékszereinek és ruháinak.

Nemcsak a zenei világ figyelt fel dj Ruth Flowers megjelenésére, de a divatvilág sem tudta kivonni magát a majd hetvenéves zenebolond nagymama őrült stílusa alól. A hatalmas fekete napszemüvegéről, ezüstszínű hajáról és gigaméretű fülhallgatójáról is könnyedén beazonosítható DJ Mamy Rock a világ legidősebb aktív lemezlovas asszonya.

Ruth alig több, mint öt évvel ezelőtt az unokáját kísérte el egy londoni klubba, ahova állítása szerint be se akarták engedni. Pedig onnantól, hogy betette a lábát, minden megváltozott a számára. „Az egész terem maga volt a boldogság és az öröm” – mondta a dj-nagyi, aki abban a pillanatban úgy döntött, hogy nyugdíjas néni helyett inkább a lemezeket pörgeti. Bár zenei stílusára az jellemző, hogy szívesen keveri a régit az újjal, az öltözködésében ennek nyoma sincs. A legvagányabb cuccokban nyomul, amelyeknek ugyan van egy kis oldschool felhangjuk, de összességében végtelenül 21. századi darab mind.

Nem szabad elfeledkeznünk azokról a hétköznapi dívákról sem, akiket Ari Seth Cohen, az Advanced Style blog kitalálója kap lencsevégre nap mint nap. A fiatal blogger képeivel és alanyaival arra figyelmeztet bennünket, hogy nem szabad, hogy ez a photoshoppolt világ beszűkítse a látómezőnket és csak az utca ránctalan, tökéletes idomú, divatmagazinok szerint öltöző járókelőit vegyük észre. Az ő alanyai a hatvanas, hetvenes vagy nyolcvanas éveiket tapossák, érdemes vetni rájuk egy pillantást!

Zelda Kaplan (94 éves), Rose (98 éves), Carol és Richard

Hogy itthon ki lehetne az az érett korú ikon, akinek a stílusa megér egy misét, nehéz megmondani. A galériák környékén, a Falk Miksa utcában néha elsuhan egy-egy olyan nő, akinek a fotója láttán még Ari Seth Cohen is dobna egy hátast a gyönyörtől. Talán az egyik legismertebb érett hazai stílusikon Süle Katalin, aki művészettörténészből lett stylist és divattervező, emellett pedig évek óta blogot ír és a Kiscelli Múzeum által üzemeltetett Street Fashion Budapest oldalra is rendszeresen feltölt magáról képet. A stílusát elnézve nem csoda, ha unalmasnak tartja a hazai utcai divatot. Játékos, nőies, vagány és sokak számára alternatív stílusa teljesen egyedi és másokéval nem összetéveszthető. Talán pont ez az, ami miatt ő is felvonul a szombati Follow Me! gigadivatbemutatón. Mi ott leszünk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások