Divat

Divattal Japánért

7736

Szeptember 11-e jelentősen megváltoztatta a kétezres évek elejének divatját. A kilencvenes évek végének magamutogató kivetkőzése után az emberek egyszerre anyagokat akartak a testükön tudni. A mintákban visszaköszönt a sávos-csillagos lobogó, a színek között kiemelkedett a fehér, a piros és a kék, és a military sem volt éppen kedvelt. Aki csak annyit lát a divatból, hogy újabb és újabb ruhák jönnek, amiket meg lehet vásárolni, hogy aztán magunkra öltve csinosak legyünk bennük, az nem tudja, hogy ez csak a jéghegy csúcsa. A divat viszont közel sem olyan kimért és hideg, mint egy jéghegy, sokkal inkább az azt körülölelő tengerre hasonlít, amelyik percről percre képes újabb és újabb arcát mutatni, attól függően, hogy épp süt a nap vagy fúj a szél. Olyan érzékenyen, annyira hirtelen és legfőképpen látványosan reagál a változásokra – legyenek azok társadalmiak, gazdaságiak, vagy politikaiak–, mint amire ma már egyetlen művészeti ág sem képes. Éppen ezért nem meglepő, hogy a Japánt ért természeti katasztrófasorozat után megjelentek a japánok segítésére létrehozott divattermékek, amelyek megvásárlásával közvetve mi is segítő kezet nyújthatunk azoknak, akik szeretteiket, otthonukat, biztonságukat vesztették el.

A divatban egy hónapja tehát minden Japán körül forog. Április elején hatvan tervező ajánlott fel egy-egy különleges darabot, amelyet elárvereztek, hogy a befolyt összeget aztán a katasztrófa sújtotta országnak adományozzák. Olyan divatházak és tervezők vettek részt ebben, mint Proenza Schouler, Alexander Wang, Derek Lam, Marc by Marc Jacobs, vagy Diane von Furstenberg. Talán nem meglepő, hogy erre az akcióra pont New Yorkban került sor, hiszen az ott élő emberek emlékezetében még mindig erősen él, hogy egyetlen tragikus pillanat mennyire megváltoztat mindent. Nem ők voltak az egyetlenek, akik a divatot arra használták fel, hogy támogassák az országot. A H&M százezer ruhadarabot adományozott a japán vöröskeresztnek. A Zara, a Bershka és a Stradivarius mögött álló Inditex egymillió eurót utalt át a Nemzetközi Vöröskeresztnek, a francia PPR luxuskonszern pedig kétmilliót. Mindkét divatvállalatnak körülbelül 2000 alkalmazottja dolgozik a szigetországban.

Divatfronton mégsem csak a közvetlen adományozás jellemző. Az elmúlt egy hónapban sorra jelentek meg az olyan termékek, amelyekkel közvetve akár mi is hozzájárulhatunk az ott lakók támogatásához. Vehetünk például olyan Gucci  karkötőt, amelyet a katasztrófa után dobtak piacra és amelyen a „Gucci Loves You” felirat olvasható. A Sanrio Japán-kollekciójából válogatva Anna Sui limitált szériás pólóját megvásárolva is tettünk valamit. Egy belga parfümcég, a Libertin Louison Japán számára külön illatot kreált „For Them” néven. A levendulaillatú parfüm eladásából származó teljes bevételt felajánlja. Sorolhatnánk a különböző, a fentiekhez hasonló kezdeményezéseket, ehelyett inkább egy csokorba gyűjtöttünk néhányat a galériába!

Valahol azért szívet melengető érzés, hogy a divatipar ennyire figyel egy országra. Még akkor is, ha az ipar szó figyelmeztet arra, hogy itt azért sokkal többről van szó, mint együttérzésről. Egy olyan világba, ahol minden a forgalomról és a bevételről szól, nehezen fér bele az adományozás. De semmi baj, mert ha az ember már úgyis vásárol, miközben Japánra gondol, onnan már csak néhány kattintás/lépés, hogy saját magával is jó fej legyen.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások