Mi ez?

Kiszagolni az igazit

7709

Ha parfümről és illatokról van szó, Zólyomi Zsoltnál kompetensebb személyt nehéz elképzelni, hiszen ő az egyetlen magyar parfümőr, vagy ahogy közkeletűen nevezik, az ’Orr’. A nagy múltú, versailles-i parfümiskola mesterkurzusán tanulta a szakmát, majd beutazta a világot, és az iparág szinte összes cégének dolgozott már, showroomjában pedig hónapokkal előre foglalt minden időpont. Egyik előadása előtt faggattuk arról, hogy miért titkos fegyver a parfüm.

Fotó: Gentleman Magazine/Erdélyi Gábor

Mi az oka annak, hogy az illatok sokkal intenzívebben hatnak ránk, mint más ingerek?

Nem hatnak sokkal intenzívebben, viszont sokkal intenzívebben hatnak annál, mint amennyire tudatossá válnak. Pontosan ez a relativitás a lényeg. A vizuális ingerek például egyértelműek, mindenki látja és érti őket, a szagi ingerekkel viszont egész más a helyzet. Az orrunk az egyik legősibb érzékszervünk, viszont a modern városlakó ember olyan környezetben él, ahol nem igazán kell használnia, ezért elcsökevényesedett. Besétál például a boltba, és vesz valamilyen élelmiszert, mondjuk tejet. Nem kell megszagolnia ahhoz, hogy tudja, elromlott, mert rá van írva a dobozra, hogy meddig jó. Ha beteg, akkor nem a törzs sámánja szagol bele a leheletébe és állapítja meg ez alapján, hogy milyen betegsége van, hanem elmegy az orvoshoz, aki megvizsgálja kívül-belül és a végén felállítja a diagnózist. Nem kell tudnia megállapítania szag alapján, hogy a párja a nemi ciklusának melyik szakaszában van éppen, mert számolják, mérik, szabályozzák. Látható, hogy a modern városlakó ember egy szmoggal teli, szagi ingerek szempontjából teljesen tompult közegben él. Ezért van az, hogy a szagi ingerek nagyon-nagyon erősen hatnak az emberekre, de nem feltétlenül válnak tudatossá. A kérgi feldolgozás szintjét ugyanis nem mindig érik el ezek az ingerek. Viszont nagyon közel állnak – agyterület szintjén – az érzelmekhez, a szexualitáshoz, az anya-gyermek kapcsolathoz, a tapintáshoz és a hosszú távú memórián keresztül az emlékekhez.

Ha parfümről van szó, szinte mindenki tudja, hogy csábítás esetén be lehet vetni egy-egy illatot. Más célokra is használhatjuk a parfümöt? Például van olyan illat, ami állásinterjúra jó, vagy tárgyalásra, esetleg hozzásegít a sikeres nyelvvizsgához?

Igen, van ilyen. Az illatokkal üzeneteket küldünk magunkról a világba, és ha ez éppen nem válik tudatossá, akkor is hat; van tehát egy titkos fegyverünk, ami láthatatlan, mint a király ruhája abban a bizonyos mesében. A parfümmel befolyásolhatjuk a körülöttünk lévő embereket. Befolyásolhatjuk bájosan, gonoszul és számos egyéb módon, ezért nagyon nem mindegy, hogy egy-egy alkalomra mit választunk. Általános szabály azonban nincs. Minden embernél más illat válhat be állásinterjún, nyelvvizsgán, lánykéréskor, az operabálban vagy az első randin. Épp ezért ésszel  – és orral – kell választani, nem reklámok vagy az aktuális divat alapján.

Mindenkinek egyéni ez az illat, vagy vannak azért általános alapelvek, amik mentén lehet választani?

Bennem sosem működik általánosítás, csak konkrét emberre vonatkoztatva tudok illatot ajánlani. Ha valaki bejön hozzám a parfümériámba, és a személyes tanácsadás során arra kér, hogy segítsek neki az aktuális életcélja elérésében, akkor tudok segíteni. Általánosságban a kinézet, az öltözködési stílus vagy ehhez hasonló elemek nem determinálják, hogy milyen is lesz ez az illat. Pont az a lényeg, hogy nincsenek típusok, csak az egyedi ember van, és súlyos stílusbeli hibákat eredményezhet, ha nem így gondolkodunk erről.

Mennyire vannak tudatában az emberek, hogy milyen fontos az egyéni illat?

Az egyéni tanácsadásra hatalmas az igény, ebből következtetek arra, hogy fontos ez a szolgáltatás. A showroomban időpontot kell egyeztetni, és van olyan, hogy hónapokkal előre betelnek a helyek. Hozzá kell tennem, hogy nem élek folyamatosan Magyarországon, az időm felében külföldi megbízatásaimat teljesítem, és ha itthon vagyok, akkor is gyakran az élő parfümkészítési vagy szakértői projektjeimmel kapcsolatos kötelezettségeimnek teszek eleget. Viszonylag kevés magyar megbízásom van, és a kultúrmisszióként felfogható parfümbemutatóim mellett ezekre a tanácsadásokra végül sajnos nem marad túl sok időm, pedig nagyon szeretem csinálni.

Hogyan zajlik egy ilyen tanácsadás?

Ha bejön hozzám valaki tanácsadásra, olyankor nem egyedi illatot kreálok neki, hanem választok a létező illatok közül. Teljesen egyedi illat elkészítésére a legtöbbször nincs sem elegendő idő, sem pénz. A személyes tanácsadás lényege tehát az, hogy a már létező, de egyébként elfogadható árú parfümök közül kiválasztom azt, amit a legjobbnak, legmegfelelőbbnek tartok az adott célra, ami az illető bőréhez és személyiségéhez a legjobban illik. Úgy tűnik, hogy ezt az illatos szeánszot imádják az emberek - ahogy én is. Nagyon szeretik, hogy valaki szakmailag hitelesen tudja prezentálni azt, ami nekik végül igazán jó lesz.

Egy parfümőrt milyen illattal lehet levenni a lábáról?

Ugyanazzal, mint bárki mást. Ha például a gyerek- vagy az fiatalkoromból idéz fel egy parfüm valami nagyon szép emléket, ha nagyon izgalmas, nagyon illik egy hölgyhöz, az engem is elkábít. Lehet az akár a legáltalánosabb, hipermarketekben kapható, viszonylag olcsó termék is, ha szépen működik a bőrön, akkor én is azt mondom, hohó, ez egy Szépség!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások