Divat

Mi lesz veled Dior-ház?

7618

1947. február 12-e megrengette a divatvilágot. A divatkritikusokat, az újságírókat és a nők millióit lenyűgözte a semmiből feltűnt tervező, Christian Dior darázsderekat formázó, a melleket hangsúlyozó, a lábakat terjengős harangszoknya mögé rejtő, ultranőies sziluettje. 2011. március 1-je másképp rengette meg a divatvilágot: 15 év után menesztették John Gallianót, a Dior-ház vezető tervezőjét, akiről néhány nappal korábban előkerült egy felvétel, melyen láthatóan ittasan tesz antiszemita megjegyzéseket. A világ egyik legnagyobb és legpatinásabb divatházát lefejezték, a királyt száműzték, viszont a divatvilágban a show-nak folytatódnia kell. Hogy mi volt Galliano előtt és alatt, azt tudjuk, de hogy mi jön utána, arról csak találgathatunk - még mindig. De vajon meddig működhet egy divatház vezető tervező nélkül?

„A Dior Galliano nélkül nem a Dior többé. Az emberek nagy része a Diort Gallianóval azonosítja, akinek sajátos stílusa és tehetsége pótolhatatlan” – írja egy divatblogger szomorúan, miután kiderült, hogy John Gallianót menesztették a háztól. Az esetet mindenki ismeri: a tervezőről március elején nyilvánosságra került egy felvétel, amelyen láthatóan ittasan és ingerülten odaveti a másik asztalnál ülő, őt kamerázó társaságnak, hogy „szereti Hitlert” és hogy „a hozzájuk hasonló emberek meg sem születhettek volna, mert a szüleik el lettek volna gázosítva”. Az antiszemita megnyilvánulás sokkolta az emberek egy részét, mások elnézőbbek voltak vele szemben, hiszen részegen mindenki beszélhet még ekkora hülyeségeket is. Még nagyobb volt a döbbenet, amikor a Dior tulajdonosa, az LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) csoport legmagasabb szintjén úgy döntöttek, hogy lefejezik a divatházat. Előbb felfüggesztették, majd menesztették a Királyt, aki később nyílt levélben bocsánatot kért, de ez akkor már csak keveseket érdekelt.

Mindenkit két másik dolog foglalkoztatott: egyesek (az elnézőbbek) különböző összeesküvés-elméleteket kezdtek gyártani azzal kapcsolatban, hogy miért így és miért most kellett elküldeni Gallianót. Vannak, akiknek szent meggyőződése, hogy a Dior-ház egy ideje meg akart már szabadulni a tervezőtől, csak nem volt rá ürügyük, így jól jött nekik a fenti eset. Szerintük az ötvenéves tervezőt valószínűleg ötlettelennek és kiégettnek találta a vezetés, ami már csak azért is furcsa, mert átlagosan 700 millió euró bevételt termel. Az is lehet, hogy ügyes reklámfogás az egész, hiszen az utolsó(nak hitt) Galliano darabokért valóságos harc is kitörhet a divatmánok körében. Vannak viszont olyanok is, akik az összeesküvés-elméletek helyett azon kezdtek spekulálni, vajon ki képes arra, hogy betöltse a zseniális tervező helyét a világ egyik legnagyobb divatházánál. Szóba került számos név, köztük Kate és Laura Mulleavy, a Fekete hattyúval az egész világ számára ismertté vált Rodarte tervezői, Tom Ford, Alber Elbaz (Lanvin), Michelle Obama kedvence, Jason Wu, de még Marc Jacobs is.

Christian Dior Couture 2010 tavasz

A legtöbben viszont Riccardo Tiscire gondoltak – köszönhetően egy Twitter-bejegyzésnek –, aki már az LVMH csoporton belül dolgozik, ráadásul abban is kísértetiesen hasonlít Gallianóra, hogy hamvaiból támasztott fel egy nagynevű divatházat. Christian Dior 1957-es halála után először a fiatal Yves Saint-Laurent-t nevezték ki vezető tervezőnek, akitől néhány évvel később megváltak, mert túl merésznek gondolták. Őt Marc Bohan, majd Gianfranco Ferré követte, de az újjászületést a provokatív Galliano hozta meg, aki 1996-ban lett a Dior vezető tervezője. Christian Dior titka abban rejlett, hogy tízéves pályafutása alatt tökéletesen hozta a rá jellemző stílust, de pont annyit változtatott rajta mindig, hogy a világ epedve várja, mit talál ki a következő szezonra a mester. Ugyanezt tette Galliano is a maga módján, a Dior-bemutatók a couture divathét legjobban várt eseményei voltak az elmúlt 15 évben.

A Dior március 4-i haute couture divatbemutatója a botrány után sem maradt el. A tervező helyett viszont a szabászok és varrónők jelentek meg a kifutón, akiknek áldozatos munkája nélkül egyetlen kollekció sem vonulhatott volna fel teljes pompájában. Az ilyen nagy tervezők mögött – akik általában nemcsak egy, hanem több háznak is terveznek, vagy saját vonalat is visznek – hatalmas gárda áll. Érdemes megnézni a Valentino, az utolsó császár című filmet, amely bepillantást enged a kulisszák mögé és az azóta nyugdíjba vonult tervező munkamódszereibe. A tervező az íróasztalánál, mopszai társaságában veti papírra a ruhaterveket. Ha ezzel készen van, akkor a szabászműhelyben egy félmeztelen modellre tekerve a vég anyagot, elmagyarázza a vezető szabásznak, hogyan képzeli a szabásvonalakat, a díszítéseket, az esést. Innentől rájuk van bízva, hogy elkészítsék a szabásmintát, megvarrják a ruhákat, díszítsék az anyagot. Kezük alatt milliméterről milliméterre születik meg egy-egy haute couture darab. Ugyanez a helyzet a legtöbb nagy tervezőnél. Egy műhelynyi varrónő áll a rendelkezésükre, hogy kielégítsék a művészi szeszélyüket – ha kell, a legutolsó pillanatban.

A várakozásokkal ellentétben a Dior nem hirdette ki az új vezető tervező nevét. A legújabb források szerint csak augusztusban kerül erre sor. Lehetséges, hogy a Diornál annyira előrehaladott állapotban van a 2012-es tavaszi-nyári kollekció, hogy a szabászok új fej nélkül is biztos kézzel illesztik össze a darabokat. Kérdés, hogy meddig és hogyan működik ez az automata üzemmód. Egyes feltételezések szerint nem kell várnunk augusztusig. A júniusi bemutatókon már ildomos lenne megnevezni az új tervezőt. Bár az is lehet, hogy valami égi jelre, a következő Messiásra várnak.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások