Szépség

Az ápolt pasik a városban laknak

7597

Az ápoltság és a mindennapok luxusa a különböző készítmények által még mindig csak urbánus történet, annak ellenére, hogy ma a pasik lényegesen több időt töltenek a fürdőszobában, mint néhány évtizeddel korábban. Ennek ellenére az összkép még mindig lehangoló, nemcsak szépségápolás, hanem stílus terén is. Ami nem is csoda, hiszen Magyarországon nem dúskálunk stílusikonokban és a közszereplőktől sem vehetünk stílusleckét. Többek között ezekre derült fény a L’Oréal férfiaknak szóló új termékeit bemutató sajtótájékoztatóján, ahol Schiffer Miklós stílusszakértő és Dr. Törőcsik Mária trendkutató beszélgettek a férfiakról, a stílusról és a szépségápolási trendekről.

L'Oréal Men Expert

Ki a stílusos pasi?

A stílusos férfi olyan, hogy ha belép a helyiségbe, bizseregni kezd a bőröd, de nem tudod megmagyarázni, miért. Érzed a vibrálást, érzed, hogy van valami a levegőben. Aztán egyszer csak megpillantod, és rájössz, hogy igen, miatta van ez a furcsa érzés a gyomrodban. Egyszerűen nem érted, hogy egy elnyúlt fehér póló és egy jellegtelen farmer miért működik rajta ennyire jól. Talán a borostája miatt, talán a hanyagul kezére csavart, ezer éve lejárt szavatosságú bőrszalagok teszik ezt? Vagy a bakancs, ami hasonlít ugyan a mostani trendbibliákban látott darabokhoz, de tényleg az 1970-es évekből való, nem pedig csak úgy csinál? Mi a titka? Ahogy rágyújt? Ahogy a szájához emeli a poharat? Vagy a hangja?

Vincent Cassel

Coco Chanel szavaival élve, a stílusos embert akkor vesszük igazán észre, amikor már kiment a helyiségből, mert feltűnik a hiánya. A stílus azt is jelenti, hogy a sok-sok divatos lehetőség közül ki tudja választani valaki, ami illik hozzá és amiben önmaga marad. „Nem attól stílusos egy férfi, hogy kézzel készített inget visel. Ez Magyarországon óriási tévedés. A stílus az egyéniség, a stílus átjön a farmeren és a fehér pólón is” – mondja Schiffer Miklós, aki sokáig azon munkálkodott, hogy megtanítsa a magyar férfiaknak és nőknek, mi fán terem a jólöltözöttség. Itthon, főleg az internet előtti időkben, nehéz volt elsajátítani, milyen az, ha valaki stílusos – és ez nemcsak a férfiakra, hanem a nőkre is igaz. „Azt szokták mondani, hogy akinek Olaszországban nincs ízlése, az valószínűleg vak. Egy olasz ember úgy nő fel és él, hogy egy ízléses világ veszi körül, de így van ez máshol is, Stockholm például Európa egyik legstílusosabb városa” – teszi hozzá. Persze az olaszoknak, a franciáknak, az angoloknak, de még a svédeknek is van kitől tanulniuk, hiszen léteznek az országnak ikonikus figurái, amelyek természetesen időről időre változnak. "Magyarországon az a probléma, hogy nincs idol, vagy ha mégis, az biztosan külföldi."

A férfiak a férfiaknak is tetszeni akarnak

Stílusos külföldi férfiakból mi is össze tudnánk állítani egy listát, az biztos. Ott van Marcello Mastroianni, David Bowie, George Clooney, Paul Newman, Yves Saint-Laurent, Johnny Depp, és még sorolhatnánk (de inkább kattints a galériába!). És persze ott van a kétezres évek stílusikonjának kikiáltott David Beckham is. Amikor ő szóba kerül, Schiffer Miklós megjegyzi, hogy itthon a metroszexualitást gyakran még mindig a homoszexualitással azonos szinten kezelik. Az ő példájával élve a metroszexualitás olyan, mint amikor a tizenéves lányok a buli előtt megkérdezik egymástól, hogy jól néznek-e ki. A férfiaknál ez korábban nem volt szokás. A metroszexualitás lényege, hogy ma már a férfiak tetszeni akarnak a férfiaknak is, de ebben nincs nemi vonzalom, csak egyszerű tetszeni vágyás. „Azt gondolom, hogy ma egy átlag férfi Magyarországon nem tölt tíz percnél többet a fürdőszobában. Ha mégis, az extrém kategória” – teszi hozzá.

Marlon Brando

A férfi, úgy általában, nem létezik

Erre cáfol rá Dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Egyetem tanára, trendkutató, aki elmeséli, hogy manapság egy magyar férfi átlagosan tíz-egynehány percet tölt a fürdőszobában. (Csak mellesleg jegyzem meg, hogy a nyugat-európai átlag 24 perc.) Ő részt vesz abban az úgynevezett időmérleg-kutatásban, amit bizonyos időközönként végeznek el, és melynek során körülbelül 40 ezer ember írja le a napi tevékenységét percről percre. Az elmúlt évtizedekben nem következtek be nagy változások, de a férfiak fürdőszobában eltöltött ideje határozottan növekedett. „Az ápoltság a férfi számára is egyre inkább természetessé vált, de azonnal beleütközünk abba a problémába, hogy általában a férfiakról nem lehet beszélni. Az ápoltság és a mindennapok luxusa tehát jelenleg is urbánus történet. Viszont ahogy növekszik a városi lakosság és ahogy jön az új generáció, úgy az ápoltsággal és dekoratív megjelenéssel foglalkozók aránya is nő” – mondja.

Mindenkinek mást jelent az ápoltság

Nem ilyen bizakodó Schiffer Miklós, aki szerint a férfiak tudatosabbak kezdenek lenni az ápoltságuk tekintetében, de azért messze vagyunk attól, ami elvárható lenne. „Én nem szeretném látni a korpás vállat, a szétszáradt bőrt, azt, hogy valaki saját magát teszi lelakottá. Sokszor csak beszélünk a témáról, de gyakran még mindig semmit nem teszünk érte.” Persze az ápoltsághoz való hozzáállás és az ápoltság iránti igény is korosztályonként változik. Az ötven fölötti korosztály teljesen mást gondol ápoltságnak, mint a mai fiatalok. Ma már egy húszéves fiú is használ esetleg olyan krémeket, amelyeket az apja piperkőcségnek tart.

Nagyon sok minden változott a férfiak életében, és azt gondolom, hogy csak a férfiről mint olyanról beszélni már nem nagyon lehet – ért egyet a két szakértő. Ahogy azt a tendenciát is mindketten megerősítik, hogy a férfiak körében is egyre erősebb az a trend, hogy fiatalnak kell maradniuk. A férfiak ápoltsága, fiatalsága, megkérdőjelezhető versenyképessége viszonylag új keletű dolog, fiatal téma. Már nem dőlhetnek nyugodtan hátra, mert nekik is kell már ezzel foglalkozni. A fáradtság elleni hatásban benne van az, hogy fiatalnak akarom érezni magam, benne van a versenyképesség ígérete.  „Az, hogy ezt elfogadjuk-e, az megint egy más kérdés” – teszi hozzá Schiffer Miklós.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások