Divat

A duci nők hizlalják a divatot

7567

Ducinak lenni már nem ciki, ha pedig a ducit plus-size-nak nevezzük, egyenesen trendi. Már nemcsak a rajongók ezreivel büszkélkedő duci divatbloggerek skandálják – egyébként teljesen jogosan –, hogy divatosan öltözködni bármekkora súllyal lehet. A kifutók és a magazinok urai is beálltak a sorba, a plus-size bemutatók és lapszámok egyre elterjedtebbek. A divatot ipari körülmények között előállító fast-fashion cégek meg csak magukban mosolyognak: a nagy test ugyanis nemcsak nagyobb élvezetet, hanem az eddiginél nagyobb vásárlóerőt is jelent, ami menekülőút lehet a döglődőnek kikiáltott divatipar számára. Éljen a molettdivat!

Bár a molett szóval azért van egy kis bajom: csöppet sem trendi és elég pejoratív. Az agyam a molett szóval azokat az üzleteket kapcsolja össze, ahol fantáziátlan konfekcióruhákat árulnak a legrosszabb kategóriából. Ezek fazonban és színben köszönőviszonyban sincsenek azzal, amit úgy hívunk: divatos. Ezek a molettáru-üzletek szerencsére kihalófélben vannak, hiszen egy bizonyos koron és hozzáálláson kívül nincs olyan magát nőnek gondoló ember, aki hajlandó pénzt áldozni a sztendereken sorakozó darabokért. Most valami egészen másról van szó! Ami egyébként teljesen evidens lenne, arra a divatipar csak most ébredt rá: kellenek a nagyméretű és egyben divatos ruhák. Miért? A magyarázat egyszerű.

Nem mondunk senkinek újat azzal – hiszen volt már szó róla nálunk is elégszer –, hogy egyre több a túlsúlyos vagy elhízott ember világszerte. (És itt most nem az alkati sajátosságokról, a kicsivel vastagabb derékról, a nagy ciciről, vagy az örökölt idomokról beszélünk, hanem tényleg az elhízásról.) És mivel egyre több kövér ember van, egyre többször látjuk őket divatos helyzetben, egyre inkább tolódik az ideál a modellalkatúról a normál súlyú nők felé – egy angliai adat szerint például a Nagy-Britanniában idén eladott ruhák egynegyede 44-es méretű vagy annál nagyobb lesz. Anglia vezető elemzőcége, a Verdict szerint a nők 6 százalékkal többet, összesen 4,9 milliárd fontot költenek nagyméretű ruhákra. Hogy még egy kicsit a számoknál maradjunk: az előzetes becslések szerint a plus-size ruhák a teljes brit ruhapiaci eladások 23,2 százalékát teszik majd ki idén. Ugyanez 2006-ban 18,7 százalék volt. Az a fast-fashion cég tehát, amelyik még több bevételt szeretne (tippem szerint mindegyik), szépen rááll a nagyméretű ruhák gyártására. De nem csak arra, hanem a többi rétegkollekcióra is – így szaporodik majd a gyermek- és a kismamaruhák kínálata.

Persze, eddig is voltak ducikra specializálódott boltok, de ahogy a cikk elején is írtam, ezek inkább az idősebbeket szolgálják ki. Már akinek megfelel a kommersz stílus. A Verdict egyik szóvivőjétől az Independent online kiadása azt idézte, hogy a ducidivat-piac jelenleg elsősorban az idősebb korosztály igényeit elégíti ki. Ha belegondolunk, ők azért általában ragaszkodnak a klasszikus vonalvezetéshez és nem szívelik a divat egyre merészebb és agresszívabb húzásait. A nyomás azonban hatalmas: az elemzők szerint egyre erősebb a fiatal, trendi és duci vásárlók igénye. Az elemzők szerint a jövőben valószínűleg kicsit lassul majd a plus-size piac növekedése, mert az egészségtudat visszafogja majd az elhízás terjedését. A hanyatlástól viszont nem kell tartaniuk. Már csak azért sem, mert lehet ugyan, hogy idővel kevesebb lesz az elhízott ember, az idősek száma viszont növekszik. És ha belegondolunk, a korral a nők és a férfiak – főleg, ha nem figyelnek oda – egyre csak híznak. Angliában a nők átlagosan 82,6, a magyar nők átlagosan 76 évig élnek.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások