Divat

Divatos betűk

7502

Nap mint nap elsétálok mellettük, beszélek róluk, vágyom rájuk, viselem őket, és annyiszor mondom ki a nevüket, hogy csak nemrég esett le: tulajdonképpen fogalmam sincs, miről van szó. Merthogy nem tudom, mit takar a C&A, csak tippem van, minek a rövidítése az s. az Oliver előtt. És svéd nyelvismeret hiányában csak vakargathatom a fejemet, kik is azok a Hennes és Mauritz, akiknek a nevéből kovácsolt márkanevet az egész világon ismerik. Ötperces gyorstalpalónk következik öt fast fashion márkáról.

H&M

Néhány éve ez volt az a márka, amivel minden külföldre került magyar erasmusos diák, bébiszitter vagy vendégmunkás azonnal megismerkedett, és hazatérve hónapokig elvonási tünetei voltak, fásultan ácsorgott az itthoni kirakatok előtt és remegve sóhajtozott a szédületes leárazások és a filléres, de szuper holmik után. 2005 ősze óta Magyarországon is létezik H&M, amit mindenki attól függően ejt ki, hogy melyik országban találkozott vele (édzsendem, háundem, háésem), vagy ahogyan a külföldről hazajött barátnője beszámolójából ismeri. A svéd Hennes & Mauritz márkát 1947-ben alapították Erling Persson Hennes néven, ami az angol „her”, a német „ihres” személyes névmásnak felel meg, és értelemszerűen kizárólag nőknek gyártott ruhákat. 1968-ban Mauritz Widforss vadászruha-kereskedő átvette az üzletet és nem sokat gondolkodva Hennes és Mauritz-ra keresztelte a márkát, amely innentől kezdve nemcsak férfi ruhaneműket gyártott, hanem megkezdte a terjeszkedést is. A minőségi, olcsó és a nagyokat minden szívfájdalom nélkül másoló svéd márka mára valamennyi kontinensen jelen van: 38 országban körülbelül 2200 üzletük van és 87 000 embert alkalmaznak.

C&A

A H&M előtt több mint száz évvel alapította egy holland testvérpár, Clemens és August Brenninkmeijer a C&A márkát. A méretes szabóságok idejében, amikor mindenkire rávarrták a ruhákat, ez volt az egyik első olyan márka a világon, amelyik konfekcióban (azaz a ma is ismert, előre gyártott méretsorokban) gondolkodott. Az alapítókról egyébként nagyon sokáig csak keveset lehetett tudni. Érdekesség, hogy a C&A volt az 1974-es német futball-világbajnokság egyik vezető szponzora. A két testvér keresztnevének betűi egyébként több, hozzájuk kapcsolódó más vállalkozásban is megjelenik. Az egyik ilyen a nálunk is ismert CORA.

MNG

A katalóniai székhelyű Mango személy szerint nem a kedvencem, mert szemérmetlenül drága és a minősége hagy kívánnivalót maga után. De nem is ez utóbbi a Mango titka, hanem a helyezkedés: már a kezdetektől fogva pofátlanul a legexkluzívabb helyeken nyitotta meg az üzleteit. A legimpozánsabb bevásárlóutcákon vagy az óvárosokban biztosan találkozunk egy-egy üzlettel. Az emberek pedig örömmel bedőlnek egy olyan üzletnek, amelyik a Louis Vuitton és az Armani között áll, ugyanakkor – azokhoz képest – csábítóan olcsó. A Mango másik titka a saját logisztikai rendszer, amelyet a kezdetektől (1984) lépésről lépésre építettek ki, így az új kollekciók napokon belül ott lehetnek az üzletekben.

Zara

Ugyan nem betűszó, de a sorból kihagyhatatlan a szintén spanyol nagy márkacsaládhoz, az Inditexhez tartozó Zara, amely a tulajdonos, Amancio Ortega lányáról kapta a nevét. A Zara stratégiája egyértelműen és kimondottan a trendekre való villámgyors reagálás. Azt kapod náluk, ami a kifutón is szerepelt. Tizedannyiért. A Zara kötelékében több mint 200 divattervező dolgozik, hogy mihelyst a legújabb bemutatókon készült fotók felkerülnek a Style.com-ra, a tervezők azonnal skiccelni tudják a ruhákat, a szabászok már dolgozzanak is a modelleken. A kész ruhákat szinte szállítás közben illesztik össze, hogy aztán vasalómelegen kerüljenek az üzletekbe. A Zara trükkje az, hogy egy-egy kollekció csupán néhány hétig elérhető, és nem gyártják újra a modelleket. Így aki egy bizonyos Zara cuccot szeretne, az nem árt, ha azonnal lecsap rá, a legsikeresebb darabokat ugyanis azonnal elkapkodják. A gyors rotáció másik célja, hogy ébren tartsa az újdonságokra éhes divatmánok kíváncsiságát. Egy spanyol felmérés szerint a nők a fast fashion üzleteket általában háromszor keresik fel egy évben, míg a Zarát tizenhétszer. Félelmetes, de működik.

s.Oliver

A német s.Oliver története 1969-ben egy 25 négyzetméteres butikkal indult. A tulajdonos szeretette volna, ha a márka nemzetközinek hat, ezért furmányosan Sir Olivernek nevezte a márkát, Twist Oliverre utalva. (Magyaroszágon is számos márka élt ezzel a fogással a rendszerváltás után, a Retro Jeans, a Keyo Paris, vagy a Mayo Chix.) Időközben jogi problémák miatt a Sir s-re rövidült, de egészen Indiáig terjeszkedtek. A márka több sportcsapatot is támogat, és ha bármilyen nagyobb katasztrófa történik, gondolkodás nélkül adakoznak.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások