Test

Egyetek vitamint!

7333

Egyél sok zöldséget, egyél sok gyümölcsöt, mert abban van a VI-TA-MIN! Hányszor volt ez a szó nyomos érv amellett, hogy miért kell enni a nemszeretem répafőzelékből, a spenótból, a sóskából, vagy miért kell tízóraira a vajas kenyér mellé elrágni egy almát. A vitamin miatt. Nincs vita, vitamint enni kell. De mi is a vitamin, és mikor milyet kell enni?

A történet egy lengyel orvossal, nevezetesen Casimir Funkkal kezdődött, akinek 1912-ben sikerült rizskorpából előállítani és lejegyezni vitamint. Ezzel aztán sikeresen kezelte az akkor még ismeretlen (B1-vitamin) hiánybetegségét, a beri-berit. Tovább kutatgatva Funk rájött arra, hogy az általa felfedezett anyag nem más, mint egy egyszerű amin-vegyület, melyet az életmentő kezelés után stílszerűen a latin „vita” (élet) szóval kombinálva vitaminnak nevezett el. A vitamin csak később vált a fentihez hasonló vegyületek gyűjtőnevévé, amelyeket később betűkkel jelöltek.

Fotó: Flickr, andredoreto

Az 1900-as évek közepétől, köszönhetően a rengeteg kutatásnak és megfigyelésnek, a vitaminok óriási jelentőséget kaptak. Míg korábban – én is ezt hallgattam – a zöldségek, gyümölcsök, húsok és egyéb élelmiszerek által közvetve bevitt vitaminok iskolájának képviselői voltak többségben, ma inkább a direkt módon történő bevitel mellett voksolnak a szakemberek. Elkezdődhetett az úgynevezett multivitaminok dömpingje. A különböző vitaminok kombinációival próbálták és próbálják napjainkban is egyszerre pótolni a sok-sok tünetet és maradandó egészségkárosodást előidéző vitamin- és ásványi anyag hiányt.

Sajnos a komplex készítményekben a beállított komponensek nem mindig elégítik ki a szervezet igényeit, ami teljesen egyértelmű. Ugyanaz a multivitamin nem felel meg egy húszas éveiben járó, nádszálvékony, egész nap a pénztárgépnél álló nő szervezetének, mint ami egy negyvenes éveiben járó, rengeteg stresszt elviselni kénytelen felsővezetőnek kell. Minden esetben szükség van személyre szabott programra, mely hatékonyan képes a különböző emberek különböző mértékű vitaminszükségleteit megfelelően biztosítani. Meg kell találni a megoldást a mennyiségi és a minőségi vitaminbevitel és ásványi anyag pótlás terén. Egyeztess az orvosokkal és patikusokkal, akik kialakíthatják számodra a már meglévő tünetek okán szükségessé vált és kialakult vitaminigény pótlásához megfelelő struktúrát.

Mikor melyik vitaminra van szükséged?

C-vitamin
Hiányának első tünetei az étvágytalanság, fáradtság, ingerlékenység, testsúly csökkenés, haj, köröm épségének romlása és ízületi fájdalmak. Súlyosabb esetben ínygyulladás, vérzés vagy a fogak lazulása, akár kihullása is jelzi a hiányt, melyet azonnal pótolni kell.

B-komplex
A B-vitaminok csoportja összetett és létfontosságú vitaminokat rejt magában. Gyakran előfordul, hogy levertnek, idegesnek, fáradtnak, gyengének érezzük magunkat, zsibbadt végtagokat, bélrendszeri megbetegedéseket tapasztalunk, és nem tudunk konkrét kiváltó okot felhozni indokként. Amennyiben ezek a tünetek fennállnak, akkor kell vitaminhiányra gondolnunk.

Súlyosabb tényező a vérszegénység, mely szédülést, akár ájulást is okozhat. Vérképző vitaminokra szükség lehet műtétek után, de menstruáció alkalmával is elengedhetetlenül fontos a megfelelő B-vitaminok mindennapi pótlása. Kellemetlen tünet még a memóriazavar vagy a berepedezett ajkak, szájzugok. Ebben az esetben is megoldás lehet a komplex B pótlása.

E-vitamin
Hiányára hirtelen csökkent nemi aktivitás, állandó kimerültség utal. Amennyiben csökken a bőr rugalmassága, lassabban gyógyulnak a sebek, abban az esetben gyorsan pótolni kell az E-vitamint, majd utána fenntartani a normál állapotot a szükséges mennyiség bevitelével.

E-vitamin (fotó: Flickr, selva)

Folsav
Már kisgyermekkortól kezdődően fontos a folsav folyamatos adagolása, terhességben pedig szinte kötelező, mert ezáltal lehet kivédeni a nem kívánt születési rendellenességeket. Gyulladt nyelv, gyomor- bélrendszeri tünetek is előfordulnak, ez is utalhat a folsav hiányára.

Vas
A vashiányos ember sápadt, szellemi képességei csökkennek, végső esetben meddőség is következmény lehet. Amennyiben ezt érzed, de általában nem szoktál gyenge lenni vagy levert, mégis állandóan fáradt vagy, abban az estben vashiány áll fent.

Menstruáció vagy súlyosabb sérülések, vérzések esetén a vas pótlása elengedhetetlenül fontos. A vashiányos vérszegénységet az orvos állapítja meg, sajnos napjainkban már népbetegségnek számít, ez alapján nagyon fontos a vas szervezetbe vitele fiatalnak, idősebbnek egyaránt.

Kalcium
Gyakori görcsök esetén a kalcium mint hiányzó komponens is lehet kiváltó ok, mivel az izmok görcskészségéért felelős. Csontritkulás megelőzése miatt nagyon fontos a megfelelő, mindennapi kalcium, akár pezsgőtabletta, akár tabletta formában való bevitele.

Magnézium
Levertség, gyakori izomgörcsök első számú okozója lehet a magnézium hiánya. Fáradékonyság, rossz anyagcsere, állandó hányinger a tünetei.

Cink
Étvágytalanság, újabban nem gyógyuló sebek utalnak a hiányára. Amennyiben mindehhez csökkent ízérzékelés és hasmenés is párosul, úgy szinte biztos, hogy nincs meg a szükséges cink bevitel. C-vitaminnal együtt tökéletes antioxidáns, és immunrendszer-védelmet biztosít.

Szelén
Nincs ellenálló képességed? A szervezetnek szelénre van szüksége, hogy bírja a stresszt és a megterheléseket.

Rutin
A rutin csökkenti a hajszálerek áteresztőképességét, falukat erősíti, így elengedhetetlenül fontos szerepe lehet különféle szív- és érrendszeri megbetegedések során.

A vitaminokat keresd a linkek alatt! Még több termékért kattints a Naturlab.hu webshopra! Köszönjük Riba Zoltán gyógyszerészeti szaktanácsadó segítségét!

Kapcsolódó cikkek: